שיעור חופשי / תשרי תשעט / ספטמבר 2018 / גליון 126

אקטואליה י ום של כיף כהלכתו הכינה השנה עמותת המורים לחבריה, ואם למישהו היה ספק עד כמה מעניין, טעים ומעשיר היה היום הזה, כדאי היה לו להגיע לבנייני האומה בירושלים שבו נערך אירוע "המליאה": אלפי מורות ומורים, מנהלים, מפקחים, גננות, ראשי סניפים ובכירי הסתדרות המורים מילאו את האולם הענק והגיבו בתשואות בכל פעם שאחד המברכים באירוע הזכיר את עמותת המורים או את העומדת בראשה, ג'ינה מרום. כפי שהעידה מרום עצמה, ״הסיורים אפשרו לעמיתים מדן עד אילת להשתתף ולבקר באתרים משמעותיים הוסיפו Ted ברחבי הארץ. ההרצאות בסגנון מימד של הצלחה אישית, תוצאה של נחישות והתמדה שצמחה במערכת החינוך״. ואכן, רוח חגיגית במיוחד שרתה על שנות המדינה, 70 האירוע הזה, שצוין ברוח התקיים בשיאה של החופשה הגדולה והיה גדוש באירועים, טיולים, הרצאות, ארוחות, מופע מוזיקלי וגם מפגשים חברתיים מרגשים. התוכנית החלה בשעת בוקר מוקדמת, עת התרכזו המורות והמורים באחת מנקודות האיסוף שהיו פזורות ברחבי הארץ, כל אחד ואחת על פי בחירתו, ויצאו לטיולים מגוונים. בחלקם הושם הדגש על מורשת, באחרים על מפגש עם טבע או עם טבע עירוני, והיו גם סיורי אמנות וסיור בסימן "ירושלים של זהב" ועוד כהנה וכהנה הצעות, לכל אחד על פי טעמו והעדפותיו. בתום הסיורים ואחרי ארוחת הצהרים החל המסע מרחבי הארץ לכיוון ירושלים. בסביבות , ירדו המטיילים מעשרות 15:00 השעה אוטובוסים ברחבת בנייני האומה שקושטה עבורם, ושם ניתן האות לפתיחת חלקו השני של היום. קבלת הפנים שחיכתה לבאים היתה מלבבת: ברחבת הקדמית הוצבו דוכני עץ בעיצוב כפרי עמוסים במיני מאפה ולצידם מיכלים גדולים של שתייה. אבל האטרקציה האמיתית היו כמה רקדנים בבגדי תכלת-לבן ואדום-שחור, שהחלו לרקוד והזמינו את המורים למעגל. אלה נענו חיש קל ובתוך זמן לא רב, נוצרו כמה מעגלי מחוללות ומחוללים שהטעינו את כולם במרץ ובמצב רוח מרומם. בשלב הבא בתוכנית היום הוזמנו המשתתפים למבואה העליונה. המדרגות אליה קושטו בכריות צבעוניות שהתגלו, אגב, כנוחות מאוד כשהגיעה שעת הארוחה. סידורי פרחים וערימות חציר, עציצים עם צמחי תבלין, שמשיות צבעוניות, עלי צבר ופינות הסבה קטנות עם שטיחים ושרפרפים חיכו לבאים, ובתווך עוד מאפים - לטובת מי שלא הספיקו לטעום מהם קודם, וגם עמדות קפה. במקום הוקרן סרט שהפיקה העמותה, הסוקר מקבץ כותרות מתולדות המדינה ששיקפו את שנעשה בארץ בכלל ובתחום החינוך בפרט - עשור אחר עשור, ועד היום ממש. כך למדנו מכותרות העשור הראשון למדינה , וגם ש"אתא" 1953- שחוק חינוך חובה חוקק ב קיימה בתל אביב תצוגת אופנה; ובעשור הבא העסיקו את קובעי מדיניות החינוך שאלות כמו "האם ההוראה ב'הקבצות' היא הפתרון" וגם - כיצד להגדיל את מספר תלמידי החינוך בישרו הכותרות 80- העל-יסודי. בשנות ה על שיחרורם הקרוב של אסירי ציון בברית המועצות, וגם על קיצוצים שאיתם מתמודדת הוקמה עמותת 1989- מערכת החינוך. ב , שעמדו בסימן רצח 90- המורים, ובשנות ה יצחק רבין, היה מספר התלמידים בישראל עמדו בסימן רפורמת 2000- . שנות ה 1,654,822 , כך גילינו, לומדים 2018- "אופק חדש" וב מיליון תלמידים בכמעט 2- בישראל יותר מ בתי ספר. 5,000 בשלב הזה ואחרי מפגשי הרעים והחלפת החוויות, הוזמנו כולם לאודיטוריום, לסדרה קצרה של ברכות. "החברה הישראלית זקוקה למובילי דרך שיסללו עבורה דרך חדשה. אתם הם מובילי הדרך, וכדי שתצליחו בשליחותכם, עלינו לתת לכם את הכלים והתנאים הטובים ביותר לכך", קבעה יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים, והוסיפה: "הרבה שינויים קטנים מצטברים למהפכה, ואתם הם אלה שעושים את המהפכה - כשאתם מזהים קושי אצל תלמיד ועוזרים לו, כשתלמידה התגברה על מכשול כי למבוגר - אתם - היה אכפת ממנה". בתום הברכות בישרה מנחת האירוע ליאת רגב על המשך תוכנית היום: שלוש הרצאות שפתחו צוהר לשלושה Ted מצוינות בסגנון נושאים מרתקים. את הראשונה נשאה פרופ' מרסל מחלוף, דיקנית הפקולטה להנדסה, ביוטכניקה ומזון בטכניון. בהרצאה היא סיפרה קצת על עצמה והודתה שהיא עושה זאת לעיתים רחוקות – היא נולדה במרוקו, עלתה עם משפחתה בגיל שנה לישראל ופילסה את דרכה לאקדמיה בעבודה קשה ותובענית. בתוך כך הקימה משפחה שנסעה איתה להמשך הלימודים באוניברסיטת הרווארד בארה"ב ודאגה שגם אמה, שהאמינה בה לאורך כל הדרך, תיסע איתם כדי לעזור בגידול הילדים. היא ציינה גם את העובדה שבעלה ויתר על הכל למען הקריירה שלה, וכי התחילה להיות מעורבת מאוד בחיי ילדיה כשאלה הגיעו לגיל בית ספר. "הגעתי הרבה לבתי הספר ובשיחות שקיימתי עם המורות והמורים תמיד הצדקתי אותם בפני ילדי. אחר כך לפעמים הייתי מצלצלת למורה זו או אחרת כדי להשמיע לה בפרטיות את עמדתי", סיפרה - וזכתה במחיאות כפיים. בהמשך דיברה פרופ' מחלוף על הבחירה בה להדליק השנה את המשואה ביום העצמאות, מחווה שנגעה לליבה, וכמובן גם התייחסה למחקריה המגוונים - שנעשים חוקרים מכל העדות 30- במעבדה בה עובדים כ והמינים שבהם היא גאה מאוד. במיוחד הדגישה את המחקר המבקש להציע חלופה אפשרית לטיפול הכימותרפי המקובל, באמצעות ננו- תאים שמתמקדים בגידול ואינם פוגעים ברקמות בריאות. ובמעבר חד - למהפכה בנושא הרכב. רועי שטאנג, מחברת מובילאיי, פתח את הרצאתו בעובדה שמחקרים בעולם מלמדים על ירידה בביקוש לרשיון רכב אצל צעירים. לדבריו, התנאים היום בשלים למהפכת הרכב האוטונומי, שבה יעברו רוב מטלות הנהג למחשב שיעשה אותן טוב יותר, ומעל לכל - ימנע תאונות דרכים. במקביל יתרחש מעבר מסיבי לכלי רכב חשמליים, מהלך שיפחית את זיהום האוויר, וכן תתרחש מהפכת הנהיגה השיתופית שתהפוך כלי רכב רבים למיותרים ותחסוך לנו כסף רב. את סדרת ההרצאות הקצרות חתמה יעל ארד, הישראלית הראשונה שזכתה במדליה ). ארד ביקשה 1992 , אולימפית (ברצלונה להראות איך העקרונות והגישות שהנחו אותה בעולם הספורט ניתנים ליישום גם בעולם העסקי. היא דיברה על משולש הזהב ההכרחי: כישרון, נחישות, משמעת והתמדה - וחוסן מנטלי. למי שמבקש לעשות מהלך מוצלח היא מציעה לחשוב בנוסח "אין מועד ב'", להתחבר גם לחולשות שלו (ולא רק לחוזקות) ולהציב לעצמו מטרות ריאליות. לסיכום, אמרה ארד למורות ולמורים, "אי אפשר להגשים חלומות אם לא יודעים לחלום". את הפרק הזה חתמה ארוחת ערב ישראלית - פלאפל וחומוס וגם סביח, סלט ירקות ואורז לסוגיו וכמובן קינוחי פירות ובקלאווה, שהשאירו טעם מתוק לקראת ההופעה של אברהם טל ומוש בן ארי שחתמו את היום הגדוש והמהנה, וסחפו את הקהל לריקודים סוערים, שירה רמה, חיוכים והתעלות. יעל אפרתי "אי אפשר להגשים חלומות אם לא יודעים לחלום" כל יום כיף קיצי של עמותת המורים מתעלה על קודמו - וכך היה גם השנה, בסיורים חובקי ארץ שהתכנסו בהמשך לערב של תרבות, הנאה ואוכל טוב בירושלים ״הסיורים ג'ינה מרום: אפשרו לעמיתים מדן עד אילת להשתתף ולבקר באתרים משמעותיים ברחבי הארץ. ההרצאות הוסיפו מימד Ted בסגנון של הצלחה אישית, תוצאה של נחישות והתמדה שצמחה במערכת החינוך״ פרופ' מרסל מחלוף (למטה מימין) מרצה בפני משתתפי האירוע. בשאר התמונות: מתוך אירועי התכנסות המורים בירושלים צילום: מור ברנשטיין מגדירים בחוק את מעמדן המקצועי של הגננות ר בים מהמעונות הפרטיים מכנים עצמם "גני ילדים" והמטפלות בהם מכונות "גננות" - אולם בפועל אין כל קשר בין גן ילדים לבין מעונות אלו ובין התואר גננת לעובדות המעונות. הצעת חוק חדשה שיזמה הסתדרות המורים, בראשות המזכ"לית יפה בן דויד, מבקשת להגן על ההורים, הגננות וכמובן, הילדים וקובעת כי לא יתחזה אדם לגננת ולא ישתמש בתואר גננת אלא אם כן הוא עובד הוראה בעל רישיון הוראה ממשרד החינוך. הגננות המוסמכות שעובדות בגני הילדים הציבוריים עוברות תהליך למידה ארוך ומקיף, הכולל לימודים תיאורטיים לצד התנסויות מעשיות, קורסים מאנשי חינוך מובילים והשתלמויות מקצועיות. הן לומדות כיצד להתנהל ולהתנהג עם ילדים ומחנכות את דור העתיד. "לא ייתכן שכיום יכול כל אדם לקום בבוקר ולהחליט שהוא 'גננת', ולהתהדר בתואר זה - מבלי שעבר אפילו יום אחד של הכשרה. בדיוק כפי שלא יעלה על הדעת שאדם יחליט בוקר אחד שהוא רופא, אדריכל או מהנדס", אומרת בן דויד. "השנים הראשונות בחייו של ילד משמעותיות מאוד להתפתחותו התקינה. במהלכן הוא סופג ידע, לומד כישורי חיים ומתחיל לעצב את אישיותו הייחודית. לכן, אנו יזמנו הצעת חוק זו ואנו קוראים למשרד החינוך לסייע לנו בקידומה". הסתדרות המורים דורשת כי רק גננות מוסמכות יורשו להיקרא "גננות" ורק פעוטונים המנוהלים על ידי גננות מוסמכות יוכלו להיקרא 'גני ילדים', כאשר יושתו סנקציות חמורות כלפי מי שלא יעמוד בתנאי החוק. "גננת היא מקצוע קשה ומורכב שההתמקצעות בו דורשת לימודים והכשרה ארוכה. הגיע הזמן לקבוע בחוק את מעמדם המקצועי של הגננות", מסכמת בן דויד. dreamstime.com : צילום 7 שיעור חופשי > 2018 ספטמבר 2018 ספטמבר < שיעור חופשי 6

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==