שיעור חופשי / תשרי תשעט / ספטמבר 2018 / גליון 126

יש לך דקה כיצד פנויה? לנהל את עצמי במרחב הזמן להגיע לכל תלמיד בכיתה באמצעות כלים דיגיטליים הדפסה תלת ממדית כאמצעי עזר בהוראה עיצוב והפקת אלבומים וספרי מחזור בניית משחקים לימודיים במחשב ופיתוח אמצעי הוראה אינטראקטיביים העמקת השליטה ברשת במחשב, ויישומי אופיס עיצוב גרפי ואמנות ממוחשבת ייעוץ ארגוני במערכות חינוך : קולנוע עובדים עלינו - החיים והסרטים יצירת אקלים כיתה מיטבי תקשורת בין-אישית מקדמת בחינוך בשילוב סדנת סימולציה ללמוד מהחיים - הסוד של הצלחה אישית ומקצועית לבנות חיים מאושרים ראש פתוח - החומרים מהם עשויה התודעה פסיכודרמה אימון ) coaching ( אישי וקבוצתי במערכת החינוך מדברים סינית למתחילים להיות אני - מכתיבה יוצרת לאדם במיטבו ירושלים - עדות וטעמים (סיורים) חינוך לבריאות - לתזונה נכונה להתאהב (סיורים) בתל אביב מסע במנהרת הזמן המסע לגילוי החוזקות האישיות - פסיכולוגיה חיובית דור המסכים על ספסל הלימודים מסע - רגעים של חוויה תקשורת זה כל הסיפור - מסכים, יחסים וכישורים חברתיים - " מחוברות " חכמת המעגל הנשי מדברים ספרדית כפי שלא מוזיקה שמעתם אמנות עכשיו - סיורי גלריות, מוזיאונים ואמנות חוצות סלפי ביוון העתיקה - יצירה כמנוע לסקרנות עיצוב ישראלי עכשיו - סיור גלריות ומוזאונים ציורי ילדים ככלי לדיבוב הילד בתנועה מתמדת - אורח חיים פעיל ובריא : נפלאות המוח חשיבה, למידה וזיכרון הכל מונע - מוטיבציה, הצלחה וסיפוק פיתוח חשיבה יצירתית בסביבה טכנולוגית : סטוריטלינג לספר סיפור בעידן הדיגיטלי למידה התנסותית בכלים מתוקשבים אמזון, איביי, מסחר אטסי - ושיווק באינטרנט יום א יום ב יום ג יום ד יום ה מתוקשבים סמינרים המוכרים " אופק חדש " ל מודיעין ו אשדוד ו נתניה ו רעננה ו ראשון לציון ו תל אביב www.itu.org.il ובא תר 03-6-922-922 : לפרטים ולהרשמה תהליכים של שינוי ישרוטל גנים ים המלח קול המוזיקה בית בגליל יצירה ויצירתיות בראי התרבות העכשווית בית בגליל של ההצלחה DNA ה־ ישרוטל ים המלח - " בין מזרח למערב " על מפגש תרבותי, היסטורי וחינוכי בין העולמות לאונרדו פלאזה נתניה בית הספר המרכזי להשתלמות מורים הקורסים המסומנים בכחול מוכרים ל״אופק חדש״! ב מהלך הסדנאות וההשתלמויות שאני מעבירה נתקלתי במורים רבים שרוצים להכניס יותר משחקים ולמשחק (מלשון משחוק - הכנסת אלמנטים מתחום המשחק לזירות לא-משחקיות) שיעורים, אך בפועל זה לא קורה. בסדנאות אלה, וגם בדף הפייסבוק שלי, מספקים המורים כמה סיבות עיקריות לכך שהם נמנעים משימוש בכלי הנפלא הזה. בשורות שלפניכם אציג סיבות אלה - ואת הפתרונות שלי לאתגרים הללו. "בניית משחקים דורשת זמן 1 לבניית משחקים נדרשות רק רב". כמה דקות, ופעמים רבות בניית משחק תהיה מהירה יותר מאשר חיפוש משחק מוכן העונה על המטרות המדויקות. באינטרנט ניתן למצוא מחוללי משחקים רבים - גם למשחקי מחשב וגם למשחקים פיזיים שניתן לשחק בכיתה, כמו בינגו. כל מה שצריך זה להכניס את הנתונים - והמשחק מוכן! "קשה לשחק משחקים בכיתה 2 משחק כיתתי הוא חשוב, שלמה". מאחר שהוא יוצר קשרים נוספים בין התלמידים ומשפר את האקלים הכיתתי והבית-ספרי. כדי להתגבר על מספר התלמידים הגדול ניתן לחלק את הכיתה לקבוצות. נותנים לכל קבוצה לבנות משחק על חומר הלימוד עבור קבוצה אחרת, או לכתוב עבורה חידון - והתלמידים נדרשים להשיב על החידות כקבוצה. הם דנים ביחד, משכנעים, מעלים טיעונים ומחליטים. "החומרים עולים הרבה כסף". 3 אפשר ליצור משחקים גם בלי אביזרים בכלל, או עם אביזרים שעולים שקלים בודדים. הנה כמה רעיונות זולים במיוחד: לצייר על גבי הלוח משבצות ולשחק איקס-עיגול עם שאלות; לתת הגדרות מתחום הלימוד ולשחק גלגל המזל (איש תלוי); משחקי שאילת שאלות על החומר; שאלות נכון או לא נכון כסיכום שיעור, כשהתלמידים עונים בסימון לייק באצבע לתשובה נכונה, או קריאת בוז לתשובה שגויה; מרוץ שליחים עם כתיבה, למשל כשמש אסוציאציות לנושא; חידוני טריוויה (ניתן להזמין כל ילד לכתוב שאלה בסוף השיעור, ובתחילת השיעור הבא להרכיב חידון משאלותיהם של כל התלמידים) ועוד. "אני לא מכיר מספיק 4 במקרה כזה, היעזרו משחקים". בתלמידים. הם מכירים משחקים רבים, ומה שעוד יותר טוב - הם מכירים את המשחקים שהם אוהבים! אתם יכולים לשתף אותם, לשאול באיזה משחקים הם אוהבים לשחק ולבקש שיסבירו לכם איך משחקים (כך הרווחנו על הדרך תרגול הבעה בעל פה). אפשר לבקש מהם כמשימת בונוס שיבנו בבית משחקים לכיתה (והרווחנו פיתוח חשיבה, הבעה בכתב, שאילת שאלות ועוד הרבה מיומנויות). עצה נוספת - הסתכלו על משחקי קופסה שאתם מכירים ואוהבים, ונסו לראות איך אתם הופכים אותם למשחקים לימודיים. "משחקים יוצרים רעש ובלגן 5 היתרון גדול של משחק בכיתה". הוא האינטראקציה בין התלמידים - ולפעמים, היא אכן רועשת. חשוב להבדיל בין רעש חיובי לרעש מוגזם. זה בסדר שהתלמידים מדברים ביניהם, או צועקים "יש" כשהם מצליחים; אבל נדרשים גבולות וכללים. קבעו לעצמכם את הכללים והזכירו להם אותם בתחילת כל משחק. אם משחקים בקבוצות, הרשו לחלק מהקבוצות לצאת החוצה. זה יצמצם את הרעש והתלמידים יוכלו להיות ממוקדים יותר במשחק שלהם מאשר בשאר ההתרחשות בכיתה. אז קדימה, התחילו למשחק! דף הפייסבוק "למידה בהנאה" למידע נוסף: - מור קנדי למידה בהנאה בלוג: kndimor@gmail.com מיי ל: // איך מתגברים על המכשולים ומתחילים למשחק שיעורים? מורה נבוכים מור קנדי, מחנכת ורכזת חברתית בבית ספר בטב"ע לחינוך מיוחד ומרצה בסדנאות והשתלמויות בחינוך מיוחד ומשחוק, מגלה את הסוד למשחוק קל ומהנה מור קנדי 2018 ספטמבר < שיעור חופשי 40

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==