שיעור חופשי / תשרי תשעט / ספטמבר 2018 / גליון 126

א ם תשאלו את מזכ"לית הסתדרות המורים מה הדבר הראשון שהיתה רוצה לעשות, היא תאמר לכם מיד שהיתה מבטלת לאלתר את יום החינוך הארוך במתכונתו הנוכחית. "זוהי אמירה שנשמעת אולי לא פופולרית, כי כולם רוצים לשמור את הילדים במסגרת ולתת להם כמה שיותר שעות. אבל בפועל, העניין הזה לא מצליח - ובשטח, שעות אחר הצהריים הן לא הרבה יותר מבייבי סיטר ממוסד", היא קובעת. בן דויד מסבירה כי "אף ילד לא יכול להמשיך 13:30 לשבת ולקלוט חומר לימודי אחרי השעה בצהריים, ובמקביל, קשה לצפות מעובדי ההוראה להתמודד עם שעות עבודה ארוכות כאלה". החלופה המועדפת על בן דויד היא שכל מקצועות הליבה יילמדו בשעות הבוקר, והחל יוצעו לתלמידים חוגי העשרה 13:30 בשעה שיועברו באופן חוויתי ונגיש. לדברי בן דויד, תוכנית כזאת מאפשרת לתלמידים שהוריהם אינם יכולים לממן זאת ליהנות מחוגים בתחומים מגוונים, ובה בעת היא מפנה את עובדי ההוראה בשעה סבירה ומאפשרת להם זמן להתכונן ליום הלימודים הבא. והאם היא הציעה את הרעיון הזה לשר החינוך? כן, אומרת בן דויד. היא הציעה, ו"אף אחד לא נפל מהכיסא". בן דויד מסבירה שדרושים אומץ ויצירתיות רבים כדי לעשות את השינוי הזה, אך היא מעריכה שהוא ייצא לפועל. שנה וחודשיים היא ממלאה את התפקיד המאתגר הזה שעליו, כך עולה מהשיחה איתה, חלמה כבר בשלב מוקדם מאוד בקריירה שלה. "זה קרה אחרי הקדנציה הראשונה שלי כיו"ר סניף קריית גת. הבנתי אז שההחלטות על השינויים הנדרשים במערכת מתקבלות ברמה הגבוהה בארגון, ואם אני רוצה להשפיע אני מוכרחה להגיע לשם", היא נזכרת. זמן קצר אחר כך נערכו בחירות ליו"ר סניף ולתפקיד המזכ"לית. בן דויד התמודדה וזכתה "רק" בקדנציה נוספת בסניף, אך הקימה סיעה קטנה והתחילה את הפעילות הנמרצת שלה כאופוזיציונרית בהסתדרות המורים. זאת היתה עבורה המסגרת להביע את דעותיה בנושאים שהיו קרובים לליבה, ומה שהפך אותה למועמדת רצינית לתפקיד חייה היה המאבק שניהלה נגד התוכנית לביטול התמריצים שהוענקו לעובדי הוראה באזורים שהוגדרו כבעלי עדיפות לאומית. "זה היה נושא עקרוני בעיני, כך שלא יכולתי לוותר על עמדתי וגייסתי לצידי ציבור גדול של עובדי הוראה שהבינו את חשיבות העניין, והיו מוכנים להסתכן", היא משחזרת. בן דויד הכריזה אז שתוביל את הציבור "שלה" להפגנה גדולה ובמקביל גבר הלחץ על המזכ"ל דאז למנוע את הפגנת המורים. בסופו של דבר המהלך שלה הצליח. המזכ"ל זימן את בן דויד למשרדו, ושאל אותה מה היא רוצה. התשובה היתה: להכריז על סכסוך עבודה. הסכסוך אכן הוכרז, וההתדיינות הגיעה עד בג"צ - שקבע כי עובדי ההוראה הוותיקים ימשיכו ליהנות מהתמריצים, ואילו לחדשים תינתן האפשרות לדון בנושא בהסכמי העבודה שייחתמו איתם. "ההישג הזה היה עבורי הוכחה שכל אחד צריך ללכת עם האמת שלו ולא לוותר. זה המסר שלי גם לכל עובדי ההוראה שאני פוגשת - היו טובים, לכו בדרך שלכם ואל תפחדו מדבר". מה היו היעדים שהצבת לעצמך עם כניסתך לתפקיד? "הדבר הראשון שעליו חשבתי הוא הצורך לשנות את התדמית של הסתדרות המורים. אנחנו ארגון גדול ומצליח, אך במשך שנים לא מעטות סבלנו מדימוי לא מחמיא. חשוב היה לי להביא את הסתדרות המורים גם לתודעה של הציבור הרחב, כי אני יודעת שמהלך כזה יתרום לקידום המעמד של עובדי ההוראה וזה הרי אינטרס של כל הורה בארץ. זה לא סוד שחל כרסום במעמד ובסמכות של דמות המורה, ואני רוצה להחזיר למורים את הגאווה במקצוע שלהם. שיפור המעמד כרוך כמובן גם בשיפור השכר, ועל זה אנחנו עובדים כל הזמן. "יעד נוסף שהצבתי לעצמי 2018 ספטמבר אקטואליה 126 / גיליון תשרי תשע"ט אביתר ונטע ביומם הראשון בבית בשער: ספר ביאליק בפתח תקווה מור ברנשטיין צילום שער: מור ברנשטיין צילום יפה בן דויד: ניר גולן איור: רווית שרף עורכת: חוה טרטנר עריכה: ניצה ברגמן הפקה: מקס שפירו עיצוב גרפי: יעל אפרתי, תמירה גלילי, משתתפים: רותי גליק, לימור דומב, בתיה טולדנו, גלית לוי, לימור לניאדו־תירוש, ראובן שבת מור ברנשטיין צילום: חיים סולן לוחות ודפוס: עמותת המורים אחריות מערכתית: ג'ינה מרום, שלמה ישי, מערכת מייעצת: יערה קדוש כתבי היד © כל הזכויות שמורות המתקבלים במערכת עוברים עריכה וקיצורים. המערכת אינה מתחייבת להחזיר כתבי יד וצילומים אם חשוב לכם להשפיע, אם אתם מחפשים במה להתבטא או מרגישים שחיוני לשתף את עמיתיכם לעבודה בדברים שאתם עושים, "שיעור חופשי" הוא הבמה שלכם. hofshi@morim.org.il 03 -6922955 , פקס 03-6922945 ' , טל 62969 , תל אביב, מיקוד 8 רחוב בן סרוק | כתבו לנו כדי שנוכל לפרסם אתכם תוכן העניינים אקטואליה גם הכיתה היא במה 5  רווית שרף | חגיגת הקיץ של המורים 6  יעל אפרתי | מכתב פתוח למורים 11  צחי פנטון | כתבות שיעורי הבית יום לימודים ארוך - 14 - שריד מיושן ולא רלוונטי, או עניין תמירה גלילי  | ? הכרחי פרופ' מיכל על זה כן מדברים - 18 בלר רוצה להכניס את הפוליטיקה תמירה גלילי  | לכיתה יוצאים מגבולות הקופסה - 22 גישות חדשות ומרתקות בחינוך לימור דומב  | המיוחד מדורים ראובן שבת | זו המגמה 8 לימור דומב | מקומי 12 לימור דומב | יזמות 26 רווית שרף | ארגז כלים 28 רותי גליק | אתגרים בהוראה 29 לימור דומב | תרבות דיגיטלית 36 מורה נבוכים 40 אתנחתא רווית שרף | רונית חכם בנעלי בית 31 יעל אפרתי | הזמנה למחול 32 יעל אפרתי | בילויי הסתיו 34 לימור לניאדו | השטרודל מהחלומות 39 תירוש 26 22 05 39 ממורה למורה ההתחלה שהיא גם סוף אבל גם הכי , בשנה אינטנסיבי מעייף והכי השבוע הכי בבית הספר רוב . של יוני הוא השבוע האחרון , מתוק כולם מרגישים את החופשה בעצמותיהם והזמן , מהומה בדקה , ללימודים ביום האחרון . דווקא עובר ל א ט ל א ט הדלתות נפתחות , מצלצל בפעם האחרונה שבה הפעמון . והחיוכים של כולם מצטרפים לגל אושר צרוף , בצהלה גם , הווטסאפ של קבוצת המורות נכנס לתרדמת ,) המקום למילוי די ( לא מחכה שום הודעה מהסגנית די ( וגם לא מהמנהל )! הטפסים למילוי די ( מהיועצת העבודה שולחן , המעורר יוצא לחופשה השעון .)! לחינוך היחיד הוא והרצון , הכל שקט ומנותק . מערימות נקי . ולכל היותר לבהות בטלוויזיה , לרבוץ במזגן , עובר באיטיות חוק טבע קובע שבעבודה הזמן , ואולם מהבהבת , באמצע אוגוסט איפשהו . במהירות - ובחופשה שהחופש מחשב את וזה סימן , במייל הודעה מהמנהל עוד לא או , מורה יקרה , ואם טרם נחת ; לאחור קיצו השעון ! זה ממש הזמן , מימשת את תוכניותיך לקיץ גם בקבוצת המורות . דופק ועוד מייל מידפק בשער של בה כמה תמונות סלפי עלו שבקיץ אולי , המנומנמת , מאיזה חוף ים בצבע טורקיז או ג " מורות מחייכות מנתב . מתחילים להרגיש תנועה פעילויות , תוכניות , טבלאות , הוורד נפתח , המחשב נשלף לחזור כמו , הכל מוכר וידוע - מערכים ודגשים , להיכרות . ובכל זאת שונה וחדש , ולרכוב על אופניים וכל המורות מגיעות לבית הספר , יום ההיערכות בא , השיער צבוע : בהופעתן ספק שהשקיעו אין . נרגשות . החולצה חדשה והעיניים בורקות , הלחיים סמוקות החופש נהפך , הפתיחה לשנת הלימודים כשנאמרים דברי הספירה לאחור לקראת החופש , אך בד בבד - לזיכרון . הבא מתחילה ; פורייה ומוצלחת , שנת עשייה טובה שתהא זו ייתן מי . לכל הטוב שנצפה לנו ונאמר אמן המורה אורית בפרק הזמן הקצר בו היא עומדת בראשות ההסתדרות הספיקה יפה בן דויד לחולל לא מעט מהפכות: היא מתקנת הסכמים מיושנים, פועלת לשיפור תדמית המורים, למיגור האלימות בבתי הספר ולצמצום ההתערבות של ההורים, והופכת כל אבן על פיה - כדי לספק למורים סביבת עבודה הולמת ומתגמלת, כפי שראוי להם "הסתדרות המורים כבר לא מוכנה להנחתות מלמעלה" צילום: מור ברנשטיין 3 שיעור חופשי > 2018 ספטמבר 2018 ספטמבר < שיעור חופשי 2

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==