Table of Contents Table of Contents
Next Page  48 / 94 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 48 / 94 Previous Page
Page Background

עט

השדה

48

זה טוב לכולם: תועלות ורווחים מהתנדבות בני נוער

ליאורה ארנון

בחברה הישראלית, ברשויות המקומיות ובמערכת החינוך מושקעים משאבים רבים מדי

שנה ליצירת תשתיות לקידום התנדבות של בני נוער. בבסיס ההחלטה להקצות משאבים

לתחום זה עומדות ההבנה והתפיסה כי להתנדבות בקרב בני נוער תועלות ורווחים רבים

3

לנער המתנדב עצמו, לבית הספר, לארגון המפעיל ולקהילה כולה.

עם זאת, מעניין לציין כי עיקר המחקרשנערך עד היום בנושא התועלות והרווחיםשבהתנדבות

נוער, התמקד בכדאיות שבהתנדבות וביתרונותיה עבור הנער המתנדב עצמו, וחקר פחות את

ההשפעות הסביבתיות על הקהילה, את התשׂואה לארגוני ההתנדבות, את הרווח לעסקים

ואת השכר המגולם בהתנדבות זו למערכת החינוך מהיבטים שונים.

במאמר זה אנסה למפות את הרווחים והתועלות עבור המתבגרים המתנדבים וגם עבור

לוואי.

המערכות המשיקות להם – הן התולדות הישירות והן אלה המתקבלות כתוצרי

התועלות והרווחים לנער המתנדב

עובדה ידועה ורווחת כיום כי להתנדבות טבע כפול: המתנדב מסייע לאחר ומקדיש מעצמו

ומזמנו לטובתו, ובו-בזמן הוא יכול לקצור לא מעט תועלות ורווחים המשרתים גם אותו עצמו.

מחקרים רבים ביקשו לבחון את ההשפעות השונות שיש להתנדבות נוער על הנער עצמו. כל

אחד מהם ניסה להדגיש היבטים שונים בהתפתחותו של הנער ובצמיחתו במסגרת הפעילות

.

ההתנדבותית. להלן יוצגו היבטים אלה

. אני מכיר ומבין את עצמי טוב יותר ואני מרגיש טוב! התפתחותה של הזהות האישית

1

המתבגר

והפרו-חברתית של הנער

תקופת ההתבגרות היא תקופה קריטית לגיבושם של ממדי מפתח פסיכולוגיים הנוטים

להישאר יציבים במהלך החיים הבוגרים. התיאוריה ההתפתחותית של אריקסון ממצבת את

ההתנדבות פותחת בפני הנער הזדמנויות

4

תקופת ההתבגרות כתקופה של גיבוש הזהות.

להכרת החברה על גווניה השונים, מאפשרת לו ליצור יחסי תפקיד מסוגים שונים עם אנשים

בציבור ועם בעלי תפקידים, וגורמת לו לבצע דברים בכוחות עצמו. על כן, ההתנדבותמשמשת

). עורכים: משה גרומב, ציפורה מגן ורמי

2010( ”

מאמר זה פורסם במקור כפרק בספר “מישהו להתנדב איתו

3

סטויצקי. הוצאת נדב. בכתיבת המאמר נעזרתי רבות בסקירה המחקרית המקיפה של רמי סטויצקי ועמית

.174 ,45–42

). התנדבות מתבגרים – המשאב הלא מנוצל. משאבי אנוש

2002( ’

פנסו: פנסו, ע’, וסטויצקי, ר

תודתי נתונה להם על כך. אני חבה תודה מיוחדת גם למשה גרומב, שאסף בשקידה את כל החומר האקדמי

החדש בנושא – סקירות חדשות, מאמרים חדשניים ומחקרים שראו אור בשנים האחרונות.

.Erikson, E. H. (1963). Childhood and Society. New York: Norton

4