עורך הדין | גיליון מס' 22 ינואר 2014 | כתב העת של לשכת עורכי הדין בישראל - page 100

לוגו לוגו
גג גג גג גג גג גג
לשון החוק,
הצדק והאמת
חוק ללא צדק הוא אלים, צדק ללא חוק הוא חסר שיניים,
ושניהם אינם שווים דבר אם אינם כפופים לכוחה של האמת
ומה הבסיס הלשוני של שלושת קודקודי המשפט הללו?
רוביק רוזנטל
לשון אחר
ע
ל שלושה דברים המשפט עומד: על החוק, על
הצדק, ועל האמת. חוק ללא צדק הוא אלים,
צדק ללא חוק הוא חסר שיניים, ושניהם
אינם שווים דבר אם אינם כפופים לכוחה
של האמת. בעניין החשוב הזה נתנה לנו העברית כלים
נאים, ואפילו מרהיבים. היא מחברת אותנו לשורש
החשיבה של יוצרי השפה ויוצרי מערכת המשפט. איך
זה מתרחש?
החוק הוא קודקוד הסמכות במשולש. מקורה של
המילה "חוק" בהולדת הכתב. השורש חק"ק מתאר פעולת
חציבה, וחוק הוא "מה שנחקק על לוח הכתיבה", כלומר
נכתב באמצעי הכתיבה הקדמונים: על אבן, על חרס
או על קיר. מה שנחקק באבן נשאר לציבור ולדורות
ק פירושו "היה נכון
ַ
ק
ַ
הבאים, ואין לשנותו. בערבית ח
וצודק, היה מחייב". הקשר הזה בין הסמכות והכתב צץ
גם במילים אחרות כגון שוטר, זה הכותב את השטרות.
פעם השוטרים ידעו גם לקרוא וגם לכתוב. ועם זאת,
החוק חובר לצירופים המעידים שהוא אינו קשור בהכרח
למוסר, ובראשם "חוק דרקוני" על שמו של המחוקק
האתונאי דראקון, מן המאה השביעית לפני הספירה,
שקבע חוקים חמורים כגון עונש מוות על גניבת פירות.
אריסטו כותב בספרו "רטוריקה", מתוך משחק מילים
על שמו של המחוקק, שהחוקים האלה יאים לדרקונים
ולא לבני אדם.
הצדק היא מילה המייצגת את היסוד המוסרי שבלעדיו
כאמור החוק שרירותי ואלים. המילה הזו משוטטת בר
־
חבי השפות השמיות, ומשמעותה תמיד "הטוב והישר".
רדיפת הצדק בפסוק "צדק צדק תרדוף" היא רדיפת
הטוב. המילה צדיק מופיעה במקרא מאות פעמים. היא
מיוחסת גם לאלוהים וגם לאדם, ואפילו למי שאינו
יהודי כמו נוח, האיש הצדיק והתמים. צדיק הוא עושה
הטוב, צדקה היא מעשה טוב כלשהו. היום נדדה "צדקה"
לעולם החרדי והיא מילה נרדפת לנדבה, הקשורה גם
היא בזכות השורש לנשמות טובות: נדיבות והתנדבות.
בשפת החרדים "צדיק" היא פנייה שגרתית מאדם לאדם,
המקבילה ל"אחי" או ל"גבר" החילוניות. אפשר למצוא
גם את תואר הפועל "בצדיקות" ואת הכינוי הלגלגני
"צדיקוי", אחד המפגין את צדיקותו בקנאות יתרה.
האמת היא השלישית בקודקוד, והיא מחביאה בתוכה
אות האוהבת להתחבא בעברית, נו"ן. אמת היא במקורה
"אמנת", והשורש הוא אמ"ן. השורש הזה מחולל גדולות
בשפה, והוא צץ בכל פעם שאנחנו רוצים לסמוך על
מישהו או על משהו: אמינות, נאמנות, אומנות שהיא
state
עשיית דבר בדרך הנכונה, מה שקרוי באנגלית
, אמונה במה שאפשר לבטוח בו, וגם המילה
of the art
ן. יסוד הביטחון מצוי גם בצירוף
ֶ
מ
ָ
שהורשנו לעולם: א
המשנאי "אמת ויציב".
אמת היא אם כן מה שאינו ניתן לערעור. אפשר
לברוח מן האמת, לרדוף אחריה, לטשטש אותה, אבל
ם ובסוף תצא לאור, ואמורה לנצח במשפט, כגון
ָ
היא ש
בעיקרון "אמת דיברתי" במשפטי דיבה שמקורו לטיני.
ומה נאמר על השקר? השקר אין לו רגליים, אי אפשר
החוק חובר לצירופים
המעידים שהוא
אינו קשור בהכרח
למוסר, ובראשם
"חוק דרקוני", על
שמו של המחוקק
האתונאי דראקון
מן המאה השביעית
לפני הספירה, שקבע
חוקים חמורים
כגון עונש מוות
על גניבת פירות
ינואר 4102
עורך הדין
׀
100
1...,101,102,103,104,105,106,107,108,109,110 90,91,92,93,94,95,96,97,98,99,...148
Powered by FlippingBook