חרדים לצבא ולשירות האזרחי. ניתוח המספרים הוביל למסקנה
שהמדינה לא הצליחה להוכיח כי יש בכוחם של האמצעים שנקבעו
בחוק להגשים את מטרותיו, ועל כן נקבע כי הוא
.
איננו מידתי
עיקר הניתוח המשפטי של פסק הדין מבוסס על
מה שנפסק בשנת 6002, ועם זאת בית המשפט מודע
היטב למשמעות של פסיקתו בנושא כה רגיש. הנ
פ
שיאה ביניש מדברת על כך מפורשות: "משך שנים
נבחנת על ידינו הסוגיה של גיוס בחורי הישיבות
בדרך של איפוק וריסון", כותבת הנשיאה, "כשא
פ
נו צועדים עקב בצד אגודל במעקב אחר התהליכים
החברתיים... שיווינו לנגד עינינו את הצורך להביא
ליתר שוויון בחלוקת נטל השירות הצבאי, ואת
החשיבות הרבה שיש בשילוב הציבור החרדי בשוק
העבודה. והכל, ללא שימוש באמצעי כפייה, ותוך
אם הכנסת תרצה
לחוקק מחדש את חוק
טל כך שאולי יצלח את
מבחן המידתיות, כל
שעליה לעשות הוא
לקרוא היטב את פסק
דינה של הנשיאה ביניש
ואת רשימת הפגמים
בחוק שראוי לתקנם
,
חיזוק ההסכמה החברתית שביסוד השגת התכליות הללו". מתברר
לדעת הרוב, שלא היה מנוס מביטולו של החוק. אך אם הכנסת תרצה
לחוקק מחדש את חוק טל כדי שיצלח - אולי - את
מבחן המידתיות, כל שעליה לעשות הוא לקרוא
היטב את פסק דינה של הנשיאה ביניש ואת רשימת
הפגמים בחוק שראוי לתקנם. במשנה סדורה מציגה
הנשיאה את כל הכשלים שעל הכנסת לשים לנגד
עיניה בבואה לחוקק חוק דומה בעתיד: לציין בו יע
פ
דים לביצוע, יעדים לגיוס לצבא או לשירות האזרחי
וכן אמות מידה למתן פטור; לציין בו אמצעי פיקוח
;
על יישומו בלא להותיר זאת לרשות המבצעת לבדה
לטפל בדחיית השירות האוטומטית של ארבע שנים
לבני 81, ולא לאפשר חופש בחירה מוחלט למי שמפ
-
בקש דחיית שירות. עכשיו כל מה שנותר לכנסת
.
אם תרצה בכך - הוא להרים את הכפפה
90
צילום: פלאש
לשכת הגיוס בירושלים. בתמונה הקטנה: יהודה רסלר שיכול לרשום על שמו את ביטולו של חוק טל
47
׀
עורך הדין
2013
ינואר