איתורם של מנהיגי העתיד בתעשיית ההיי-טק והכשרתם - זה המוטו של תוכנית
"לפידים", שיצאה לדרך בשנה שעברה עם חמישה סטודנטים. המשתתפים בתוכנית
משלימים תוכנית לימודים מלאה באחד ממסלולי הלימודים הארבע-שנתיים
בפקולטה למדעי המחשב, על פי בחירתם. בנוסף הם לומדים קורסים נוספים,
בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול, בנושאים הקשורים ביזמות וניהול.
את התוכנית הגו וייסדו פרופסור עודד שמואלי, בעבר דיקן הפקולטה למדעי
המחשב וכיום משנה לנשיא הטכניון למחקר, ופרופסור חיים גוטסמן, שהיה סגן
דיקן לקשרי חוץ של הפקולטה. "הרעיון הוא להוציא מכאן בוגרים שמלבד תואר
במדעי המחשב יהיה להם הערך המוסף של חשיפה לתחומי ניהול ויזמות," אומר
פרופסור עירד יבנה, המרכז כיום את התוכנית. "את הערך המוסף הזה הם ירכשו
בקורסים ובפעילויות מגוונות בחברות מובילות בתעשייה."
שלוש חברות היי-טק שותפות בתוכנית: מיקרוסופט, אלביט מערכות ואינטל.
שלוש החברות לא רק מממנות את המלגות למשתתפי התוכנית, אלא גם "מארחות"
אותם בהרצאות, סיורים, ופעילויות נוספות, אשר חושפות אותם לעולם "האמיתי"
של התעשייה. באלביט מערכות, למשל, למדו הסטודנטים בין היתר על קסדה
למטוס קרב עתידי וקיבלו הדגמה על סימולטור למסוק; במפעל אינטל בקרית גת
הם נחשפו לעולם של ייצור החומרה; ובמיקרוסופט הם נפגשו עם סטרטאפיסט-
לשעבר, שהחברה שלו נרכשה על ידי מיקרוסופט. "הרעיון הוא לחשוף אותם למגוון
רחב של פעילויות שקשורות בניהול וביזמות," אומר פרופסור יבנה, "במטרה שהם
יפנימו את הקשר בין הלימודים למה שהם צפויים לעשות בעתיד, בתעשייה."
הסטודנטים בתוכנית מקבלים פטור מלא משכר לימוד ומלגת קיום חודשית,
מחשב, משרד משותף בפקולטה, וכן ליווי אישי של חבר סגל.
תהליך המיון למסלול אינו פשוט. "אנחנו מכירים שיטות לאיתור סטודנטים בעלי
פוטנציאל אקדמי. קשה הרבה יותר לאתר צעירים בעלי פוטנציאל יזמי וניהולי.
לכן גייסנו לתהליך את עינב לבני, בעבר הפסיכולוג הראשי של תוכנית 'תלפיות'
הצה"לית והיום בעל חברה המתמחה בהערכת כוח אדם לסטרט-אפים". המועמדים
)סטודנטים שנרשמו בפקולטה, בעלי סכ"ם גבוה מ-09( מוזמנים למבחן ייחודי, שבו
הם קוראים מאמר ונדרשים לפתור בעיות קשות על סמך החומר המופיע בו. על
פי מבחן זה, הסכ"ם ושאלון אישי, נקבע מי ימשיך לשלב הבא, המתקיים בשיתוף
הפסיכולוג ונציגי תעשייה: מבחן קבוצתי מורכב, וראיונות אישיים. "הסטודנטים
שמתקבלים בסופו של דבר שונים מאוד זה מזה, אבל יש להם מכנה משותף:
שאפתנות, ביטחון עצמי ואינטליגנציה גבוהה."
"המודל שלנו," אומרת נועה מור, המלווה את התוכנית, "הוא יזם וטכנולוג עם ראייה
עסקית רחבה, שיודע להקדים את מתחריו. מישהו שיודע לראות את התמונה כולה,
לזהות מגמות, וליישם ידע ניהולי וידע אקדמי באופן אפקטיבי בעולם ההיי-טק."
באוקטובר האחרון יצא לדרך המחזור השני של תוכנית לפידים, והפקולטה
מעוניינת לשתף חברות נוספות שיתגייסו לפרויקט וירחיבו את תחומי הידע
שאליהם נחשפים הסטודנטים. "למרות שלחברות אין לכאורה תגמול מיידי וישיר,
הן מודעות היטב לחשיבות תרומתן לחינוך דור העתיד של המנהיגים. כמו כן, ניכר
שהפעילות המשותפת והחשיפה מותירות רושם עמוק על הסטודנטים בתוכנית,
ומטבע הדברים גבוהים הסיכויים שהם ירצו להשתלב בחברות אלה בעתיד,"
אומר פרופסור יבנה. "כוחה האמיתי של התוכנית נובע מאיכות המשתתפים בה
ומהתלהבותם. אנו עומדים בתחילתה של דרך ארוכה, אבל אני מאמין בכל לבי
שהסטודנטים בתוכנית לפידים יוכיחו את עצמם - ובגדול!"
מ נ ה י ג ו ת : ה ד ו ר ה ב א
, 42, למד בעירוני ה' בחיפה
עמית גרוס
)מחשבים-מתמטיקה-פיסיקה-אנגלית-
ערבית(. בצבא שירת ארבע שנים, וסיים את
שירותו בתפקיד קצין מודיעין שדה ביחידה
מבצעית. "השתחררתי, פסיכומטרי, טיול של
שלושה חודשים במזרח." אחר כך עבד זמן
קצר על ספינה, והחל ללמוד בטכניון. "לא
ממש ידעתי מה ההבדלים בין התחומים
השונים במדעי המחשב. שלחתי מייל לעירד,
ומשם הכל התגלגל." גרוס מתכוון להתמחות
בשנים הבאות בהנדסת תוכנה, ולהמשיך
בתחביביו: צלילה, טיולים, ריצה ועוד.
, 42, יליד פתח תקווה, בן
ארי ציגלר
לאב מהנדס ואם מורה למוזיקה. בוגר
תיכון מדעי-טכנולוגי כפר בתיה, רעננה.
אחרי הצבא )גדוד 101 של הצנחנים(
עבד בשתי חברות תוכנה: "אני אוהב
את עולם התוכנה ועולם המחשוב. כל
אחד מביא לתחום הזה את העולם שלו
ואת החשיבה שלו." ציגלר הוא גם כנר -
משתתף בתזמורת הטכניון. "לא חשבתי
שאני רוצה להיות בתוכנית מצוינות אבל
שלחתי את השאלון שקיבלתי מעירד,
ועפתי להודו ולנפאל. את המבחן עשיתי
יום אחרי שחזרתי לארץ."
ÌÈ„ÁÂÈÓ ÌÈ˘È¯Ù
26
48...,27,28,29,30,31,32,33,34,35,36 16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,...1