±∂
מציגה את
¢
שיכונים מבפנים
¢
ערוכת
המפגש בין עולים חדשים וישראלים
ותיקים לבין הארכיטקטורה הגרמנית
שהכתיבה את אופי השיכונים
¨
הפונקציונלית
שהתקיימה בבית
¨
התערוכה
Æ
שנבנו עבורם
האדריכל ביפו וגם בפקולטה לארכיטקטורה
התגבשה במסגרת קורס טכניוני
¨
בטכניון
Æ
ר הדס שדר
¢
בהנחייתה של ד
¨
מפגש חזיתי עם דיור כמחסה וקורת גג
¢
כך תיארה
≠ ¢
עם הישרדות וחוסר ברירה
Æ
אסתי זנדברג
¢
הארץ
¢
את התערוכה כתבת
אם תערוכות אדריכלות מתמקדות בדרך
¢
ß
שיכונים מבפנים
ß
הרי הדגש ב
¨ß
מה
ß
כלל ב
ועל חשיפת הפן הסמוי של
¨ß
מי
ß
הוא על ה
¢Æ
הפן של הדיירים
¨
השיכון הציבורי הממלכתי
בתערוכה מוצגים סיפוריהן האישיים
¨
ואכן
¨
של שבע משפחות ששוכנו בבתים הללו
ומתוך כך עולות הדרכים שבהן הן שיחזרו
בתוך אותה ארכיטקטורה פונקציונלית
הסטודנטית נועה
Æ
את מנהגי העבר שלהן
התחקתה אחר קורותיה של
¨
לדוגמה
¨
טל
חדרים בשכונת
≤Æμ
משפחה שגרה בדירת
¨
בדירה הזאת
Æ
קרית אליעזר בחיפה
התגוררו שבעת בני
¨
ר
¢
מ
∂μ≠
ששטחה כ
ם ילידת הארץ
ֵ
עם א
¨
המשפחה המורחבת
הדיירים הללו השתמשו
Æ
ואב ניצול שואה
¨
למשל
¨
ההול
Æ
בדירה באופן גמיש יצירתי
ובלילה היה
¨
שימש להכנת שיעורים ביום
ÆÆÆ
בלילה הכל נהפך למיטות
¢ Æ
לחדר שינה
סיפרה בת
¢¨
כל הבניין היה זז
¨
רעשי לילה
והיינו שומעים את כל
¢ ¨
המשפחה בראיון
השכנים מזיזים רהיטים ומתכוננים ללכת
¢Æ
לישון
בין הציבורי לפרטי
ההפרדה בין מרחב ציבורי למרחב פרטי
¢
בדירת המגורים נראית לנו כיום דבר מובן
שאצרה את
¨
אומרת הדס שדר
¢¨
מאליו
התערוכה יחד עם שלי כהן וערן טמיר
התערוכה מציבה סימן שאלה על
¢ Æ
טאוויל
¨
ומגלה שהדפוס הקיים
¨ß
מובן מאליו
ß
אותו
התפתח
¨
המפריד בין חלל ציבורי ופרטי
Æ
בשנות העשרים
לפני פחות ממאה שנה
המכונה לעתים
¨
האדריכלות המודרנית
חתרה לניסוחם של עקרונות
¨ß
באוהאוס
ß
שימקסמו את יעילותה של
¨
פונקציונליים
Æ
הדירה
הדירה המודרנית מושתתת על כמה
¢
ª
לכל חדר כניסה משלו
ביניהם
¨
עקרונות
ª
לא יהיה מעבר דרך חדרים לחללים אחרים
הדירות שלנו
Æ
הרהיטים צמודים לקירות
®
חדרי השינה
©
מחולקות למרחב הלילה
¨
סלון
©
שהוא החלק הציבורי
¨
ולמרחב היום
לכל חלל בדירה יש
Æ®
פינת אוכל
¨
מטבח
¨
במטבח מבשלים
¨
בסלון מארחים
פונקציה
ואין לערבב בין
בחדר השינה ישנים
ולכן
¨
הפרטיות היא ערך עליון
Æ
הפונקציות
Æ
יהיה חדר לכל ילד וחדר להורים
שכאמור נראה לנו נורא
¨
הדפוס הזה
¢
מנוגד לתפיסה אדריכלית של טרם
¨ß
טבעי
ß
וזה מה שראינו
¨
המהפכה המודרניסטית
בראיונות שערכנו עם דיירים בשיכונים ברחבי
לא היתה חלוקה
¨
למשל
¨
במרוקו
Æ
הארץ
¨
לדוגמה
Æ
מובהקת בין מתחם פרטי וציבורי
¨
שהיתה מתחם חשוב מאוד
¨
בחצר הפנימית
Æ
בישלו ולעתים גם ישנו ואירחו
¨
אכלו
הגיעו העולים לארץ
¨
בשנות החמישים
¨
ואז
¢
הנוגדות
¨ß
פונקציונליות
ß
ושוכנו באותן דירות
ומה שמעניין
Æ
לחלוטין את אורח החיים שלהן
במפגש התרבויות הזה הוא שאותם עולים
הם
ª
לא השליכו את ההרגלים והמסורת
ולכן התעלמו מהחלוקה
¨
רצו להיות ביחד
ביודעין או
כך הם מרדו
Æ
הפונקציונלית
במה שניסתה המדינה
שלא ביודעין
¢Æ
הצעירה להכתיב להם
ת
¢
שיכונים מבפנים
¢
תערוכת
מנקודת ראותם של הדיירים
השיכון הציבורי
עם הישרדות
מפגש חזיתי
¢
תערוכות
47...,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...1