Table of Contents Table of Contents
Next Page  14 / 52 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 14 / 52 Previous Page
Page Background

ח

וקרים בטכניון פיתחו גישה חדשה לייצור מימן ממים באמצעות אנרגיה סולרית. במאמר שהתפרסם

מסבירים החוקרים כי גישה זו תאפשר להפיק את המימן במרוכז

Nature Materials

בכתב העת

בנקודת המכירה - למשל בתחנת תדלוק של רכב חשמלי המונע במימן - גם אם היא רחוקה מהחווה

הסולרית. הטכנולוגיה החדשה צפויה להפחית מאוד את עלויות ייצור המימן והובלתו ללקוח.

), וד”ר חן דותן

GTEP

את המחקר הובילו אביגיל לנדמן, דוקטורנטית בתכנית האנרגיה ע”ש גרנד בטכניון (

מהמעבדה לחומרים ולהתקנים אלקטרוכימיים עם ד”ר גנדי שטר מהפקולטה להנדסה כימית. לנדמן

עובדת על הדוקטורט בהנחיית פרופ’ אבנר רוטשילד מהפקולטה למדע והנדסה של חומרים ופרופ’ גדעון

גרדר, דיקן הפקולטה להנדסה כימית.

) למחקר בדלקים סולריים (המתוקצב על ידי ות”ת), משרד

I-CORE

במחקר תומכים מרכז המצוינות (

), תכנית

FCH-JU

התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, המיזם האירופי המשותף לתאי דלק ומימן (

), התורם אד סאטל וקרן אדליס.

GTEP

האנרגיה ע”ש גרנד בטכניון (

דלק ידידותי

מימן נחשב לאחד מנשאי האנרגיה המבטיחים להנעת רכב ולצרכים שונים בשל יתרונותיו הבולטים.

את המימן אפשר להפיק ממים, ולכן ייצורו אינו תלוי בגישה למחצבי טבע מתכלים. שימוש בדלק מימן

יצמצם את התלות בדלקים מחצביים כגון נפט וגז טבעי, שזמינותם תלויה בגורמים גאוגרפיים, פוליטיים

ואחרים, ויגדיל את האנרגיה הזמינה לאוכלוסיית כדור הארץ. בניגוד למנועי סולר ובנזין הפולטים זיהום

רב לאוויר, תוצר הלוואי היחיד של מנועי מימן הוא מים.

בשל יתרונות ההנעה במימן משקיעות מדינות רבות ובראשן יפן, גרמניה וארצות הברית סכומי עתק

בתכניות לפיתוח טכנולוגיות ידידותיות לסביבה לייצור מימן. מרבית המימן מופק כיום מגז טבעי בתהליך

הפולט לאוויר פחמן דו-חמצני, אולם אפשר להפיק מימן גם בפירוק מולקולות מים למימן ולחמצן בתהליך

הנקרא אלקטרוליזה (פירוק באמצעות חשמל). עם זאת, מאחר שייצור החשמל עצמו הוא תהליך יקר

כבקשתך

מימן

שיטה חדשה תאפשר להפיק דלק מימן הרחק מהחווה

מימין לשמאל:

פרופ’ אבנר רוטשילד,

אביגיל לנדמן

ופרופ’ גדעון גרדר.

בעמוד השמאלי:

ד”ר חן דותן

14

מחקר ופיתוח

Play Video