שביעי

21 | 10.11.17 | כ"א חשון תשע"ח | 280 גליון שביעי פרשת 'חיי שרה', העו קת בקניינ 35 חברונ, מהווה תזמונ מושלמ לחזור שנימ לאחור, להקמת ישיבת 'שבי (63) חברונ', אותה הקימ הרב בלייכר ועמד בראשה שנימ רבות. פגישתנו עמ הרב ורעייתו מתקיימת בביתמ בשכונת הר חומה בירושלימ. הנופ של בית לחמ וקבר רחל אמנו שנמצא במרחק נגיעה, מהווימ המשכ כמעט ישיר למגורימ בחברונ. שנימ לקה הרב בלייכר 14- לפני כ באירוע מוחי ופרש מתפקידו כראש הישיבה בפועל. את מקומו בישיבה ממלא הרב חננאל אתרוג, והמשפ חה עברה להתגורר בירושלימ. "זאת הייתה תקופה מאוד לא פשוטה", הוא משחזר. "קרו לי ני ימ גדולימ, אחד הרופאימ הגדולימ שטיפל בי כשזה קרה, היה בטוח שאחרי שבע שנימ אהיה במצב נורא, אבל כשה גיע הזמנ, לפני שבע שנימ, עשו לי בדיקה מקיפה, הרופא התפעל מאוד מההתקדמות ומככ שאני יכול לשבת . וללמוד תורה" "כמו לקנות עיר שלמה" את הקרדיט לחידוש היישוב היהודי בחברונ מעניקה הרבנית בלייכר לנ שות בית הד ה ולרבנית לוינגר. "המ חיו במ ירות נפש, בתנאימ לא רגי לימ. אחרי רצח ששת הבחורימ התפ רקה הקומונה ואושרה ההתיישבות", היא אומרת ומו יפה כי היוזמה להקמת ישיבה בעיר האבות שייכת לרב אבינעמ הורביצ, מי ד הישיבה. "באותה תקופה גרנו במרכז שפירא ונקראנו לדגל". לקראת הקמת הישיבה הגיעה מש פחת בלייכר לביקור מקדימ בחברונ, והרב הורביצ ערכ להמ יור. הרב בלייכר החל לגשש היכנ תמוקמ הישי בה. "יש בשכונת אברהמ אבינו כמה כוכימ קטנימ", ענה הרב הורביצ. "אמ אינ קמח, אינ תורה", הגיב הרב בלייכר בנחרצות, "צריכ מקומ נורמלי, עמ תלמידימ לפחות". 400- מקומ ל "אבל אז הגענו לבית רומנו", 100- מתארת הרבנית. "לפני יותר מ שנימ שימש המבנה הזה כישיבה של שדה חמד, ואחר ככ כישיבה של חב"ד. אבל אז הוא היה בית פר ערבי. כשהרב משה ראה את המבנה, הוא אמר לעצמו: פה תקומ הישיבה. הכל היה מלא ילדימ וכולנו צחקנו עליו. אבל אז יצא אלינו מנהל בית ה פר הערבי ואמר לנו, 'אני יודע שזה מקומ יהודי, ואני יודע שזה עוד יחזור אליכמ'". ככ אכנ קרה. מבנה בית ה פר עבר לאחריות הישיבה בנ יבות מפ תיעות. שלושה מחבלימ תקפו בחור שגר בחברונ, ולמרבה הנ הוא היה חמוש וחי ל את שלושתמ, ואחר ככ, בכל שנה הוא היה עורכ עודת הודיה גדולה בישיבה. הרב משה לוינגר זצ"ל רצה לנצל את ני יונ הפיגוע למטרת התיישבות ועוד באותו יומ פנה לשר הביטחונ דאז, אריאל שרונ ז"ל, בטענה שבית ה פר מהווה נקו דה א טרטגית ולא טוב שיהיה בו בית פר ערבי, ככ שכדאי לפנות אותו. הטענה התקבלה, בית ה פר פונה והצבא התמקמ בו, עד שהעביר את השרביט לידי הישיבה. התלמידימ הראשונימ היו אבר כי הכולל של הרב מנחמ ליבמנ זצ"ל מבית הד ה, יחד עמ מ פר בחורימ מאופירה )שארמ א-שייח'(. הדגש בישיבה היה על לימוד גמרא בצורה רצינית ומעמיקה, ללא התערבות בנ עשה בחברונ. "כולמ בחברונ ידעו שגמ בזמנ אירועימ, הבחורימ יושבימ ולו מדימ תורה", מעיד הרב בלייכר. "כל בחורי הישיבה היו עוברימ אימונ צבאי פעמ בשנה כדי לקבל הכשרה ב י ית. מפעמ לפעמ היו יריות על הישיבה וכיתת הכוננות שלה היתה יוצאת להגיב יחד עמ הצבא. מציאות מאוד לא פשוטה, אבל המשכנו ללמוד בלי הפ קה. זו ה יבה המרכזית שהישיבה צמחה בצורה משמעותית ומונה כיומ תלמידימ". 350- יותר מ "צריכ לדעת שמבחינה גולית, יש השפעה עצומה לעצמ לימוד התורה בעיר", מו יפה הרבנית. "הרבה בחו רימ התחתנו וקבעו את משכנמ בחב רונ, מה שהגדיל את הישוב. בתחילת דרכה של הישיבה, לישוב היהודי היה קשה לקלוט את הנקודה שהישיבה לוקחת את לימוד התורה ברצינות ולא יוצאת החוצה לכל הפגנות המ חאה. הרב צבי טאו הגיע לישיבה בכל שבוע כדי להעביר שיעור". חברונ ידעה לא מעט מאבקימ מול רשויות המדינה בנוגע לרכישת בתימ חדשימ, גמ כאשר הרכישות נעשו כדת וכדינ. בתקופה האחרונה עלה לכותרות בית המכפלה, שרק בעק בות פ יקת בג"צ נמנע הצבא באופנ זמני מפינוי היהודימ המתגוררימ בו. "הרבה בתימ כבר ודרו", מבקש הרב בלייכר להפנות את הזרקור אל חצי הכו המלאה. "מגיע צל"ש לתושבי חברונ על העוצמה שלהמ, על ה בל נות, ההתמדה וההשקעה. ארצ ישראל נקנית ביי ורינ. לא הכל מגיע בל חיצת כפתור. כשגרנו בבית רומנו, באה קבוצה ואמרה לנו 'הכל מ ביב ערבימ, איכ אתמ גרימ כאנ?'. עניתי להמ 'שישראל יכ פו בתכלית הכו פ - תבוא הישועה'. אתה צריכ לעשות את שלכ, ואתה פותח פתח, והקדוש ברוכ הוא כבר יפעל את פעולתו". הרבנית מתארת את הקשיימ של ההתיישבות ברובע המו למי וברובע הנוצרי בירושלימ: "הרב טאו אמר שכל קניית בית כזה שוות ערכ לעיר "כשהרב בלייכר ראה את המבנה בבית רומנו, הוא אמר לעצמו: פה תקום הישיבה. הכל היה מלא ילדים וכולנו צחקנו עליו. אבל אז יצא אלינו מנהל בית הספר הערבי ואמר לנו, " 'אני יודע שזה מקום יהודי, ושהוא עוד יחזור אליכם' "יש השפעה עצומה ללימוד התורה בחברון". ישיבת שבי חברון, אז והיום צילום: מיכאל יעקבסון ויקיפדיה

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==