Background Image
Next Page  32 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 32 / 48 Previous Page
Page Background

01.05.15 |

י"ב אייר תשע"ה

| 158

גליון

שביעי

| 32

איתמר מרילוס

סיפור מההפטרה

צילום אילוסטרציה: יעקב נעמי / פלאש 09

נועה חי שלום היא

אלמנה טרייה,

העוזבת את ביתה

בהתנחלות ויוצאת

לטייל בשבילי

הגליל בעקבות תחנות חייו של

בעלה האהוב יהושע. הרב יהושע

חי שלום מתואר כדמות יוצאת

דופן, קנאי אדוק להלכה, ציוני

נאמן ומהפכן רודף שלום. ליהרז

טויטו (פרומן) היא בתו של הרב

מנחם פרומן, רב הישוב תקוע

ופעיל שלום. בפרוזה עדינה,

טווה מספרת המחברת את

סיפורה האישי של משפחתה,

סיפור המהדהד אפשרויות קיום

נוספות.

גיבורת הספר היא חדווה ברגמן, צעירה

חרדית בשנתה העשרים וחמש שטרם נישאה,

העובדת בתכנות בחברת מחשבים בירושלים

שמרבית העובדות בה הן נשים חרדיות. למ

ר

רות הברק השכלי ואולי בגללו היא יוצאת

לפגישות עם בחורי ישיבה בלובי של בתי

מלון שונים, אבל במהרה היא מוצאת עצמה

משתעממת מן הפגישות. אופייה המסוגר

והפסימי מונע ממנה להיפתח לאחרים לא רק

בחיפושה אחר זיווג אלא גם במסגרת יחסיה

עם חברות, בני משפחה וקולגות בעבודה.

האם היא תמצא את זיווגה?

זוהי בקצרה עלילת ספרה של חדווה בר

ר

גמן, שם העט של הסופרת שהוא גם שמה

של הגיבורה הראשית. מעטים הם הספרים

אשר יכולים לשמש כמנוע לשינוי חב

ר

רתי דוגמת ספר זה. עד היום לא נכתב

ספר המתאר את חווית השידוכים החרדים

מנקודת מבטה של אישה חרדית. הכתיבה

אינה בועטת או מתריסה, אלא היא כתי

ר

בה תמה של ספק נערה ספק אישה, ששחה

את הרהורי נפשה במעין יומן אוטוביוגרפי

המחולק על פי חודשי השנה העבריים. הנה

למשל אחת הפסקאות האהובות עלי בספר,

שאני מתבלט האם היא אירוניה דקה או

מתארת את החוויה של חדווה: "אם הייתי

נשואה אז כל דבר היה נחשב כמצווה, גם

ללכת לעבודה גם לשטוף כלים וגם לה

ר

פעיל את מכונת הכביסה, כי הכול היה

בשביל לימוד התורה של בעלי. ואם היו לי

ילדים אז כל דבר שהייתי עושה בשבילם-

כל חביתה, כל החלפת טיטול ובטח שללמד

אותם לברך ולוותר- היה בגדר מצווה, היה

חלק ממילוי התפקיד שלי". הכתיבה אינה

קוהרנטית וטוב שכך. לעיתים חדווה פונה

בתחינה כלפי הקב"ה שייתן לה זיווג בדמות

תלמיד חכם שיספר לה על הסוגיה שאותה

למד. בפעמים אחרות חדווה מתלוננת על

כך שבפגישות היא מתקשה להסביר לבחור

מה עושה מתכננת מחשבים, ותוהים מדוע

צריך לכתוב קוד יותר מפעם אחת.

לא מעט דילמות מלוות את מקום הע

ר

בודה שלה - מצד אחד, היא בחברת נשים

חרדיות והיא 'מוגנת', ומן הצד השני,

מנהל הצוות הוא חילוני והיא חשה במבוכה

כאשר הוא פונה אליה בגוף ראשון. היא

כמהה לתשומת לב אבל אינה יודעת כיצד

ליצור קשרים בצורה טובה, והלב של הקו

ר

רא מבקש לצאת אליה.

ישנן המון קבוצות וזרמים בציבור הח

ר

רדי, אבל נדמה לי שבכל זאת זוהי הפעם

הראשונה בה חשתי שספר שצמח מתוך

החברה החרדית מצליח לתאר באופן אנו

ר

שי את החברה החרדית. הוא אינו מתיימר

להיות דידקטי או אידיאולוגי, ומאידך הוא

גם לא מנסה לבעוט בחברה החרדית באופן

מוצהר. הגיבורה אינה מהרהרת בעזיבת

החברה החרדית, ברור לה שזהו כור מח

ר

צבתה, היא רק מחפשת לסלול בדרכה את

הנתיב המתאים לה.

'אוויר בצורת נערה'

חדווה ברגמן

הוצאת 'זמורה ביתן'

422 עמ'

שחורה ונאווה

חדווה, גיבורת הספר, מתכנתת מחשבים חרדית המחפשת זיווג, מהווה חלון מרתק לחברה

החרדית. הספר צולח בעיקר בזכות חוסר שיפוטיות או ניסיון להטיף אידיאולוגיות

ליהרז טויטו

'שמונה דקות אור' /

(פרומן) / הוצאת 'ידיעות ספרים'

523 עמ'