Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  30 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 30 / 68 Previous Page
Page Background

30

ם

י

ק

ס

ע

ם

י

ש

ו

ע

ם

י

נ

י

ט

ס

ל

פ

ו

ם

י

ל

א

ר

ש

י

נ הל י ם ו ל ו ג י סט י קה

בכל יום מתבצעים אלפי חילופי סחורות במעברים בין ישראל

לגדה המערבית. הוצאת והכנסת הסחורות או המוצרים אל

הגדה המערבית וממנה נמצאת באחריות רשות המעברים,

המהווה יחידת סמך של משרד הביטחון. המעברים המשמשים

להעברת סחורות בין הגדה המערבית לישראל עברו בשנים

האחרונות תהליך שבמסגרתו הוחלפו חיילי צה"ל שהפעילו

אותם בעבר, על ידי חברות אבטחה אזרחיות, האמונות על

האבטחה, הבידוק והזיהוי.  

כל סחורה שעוברת מהגדה המערבית לשטחי ישראל ולהיפך,

מחויבת בבדיקה ואישור. לצורך כך, בכל המעברים נמצאים

אמצעים לבידוק, לזיהוי ולרישום. בימים אלה מוקמת גם

מערכת לזיהוי ביומטרי.

במסגרת אילוצים אלה, קיימות מספר דרכים להעברת סחורות

בין ישראל והגדה המערבית:

גב אל גב

השיטה העיקרית להעברת הסחורות במעברים מכונה שיטת

). על פי שיטה זו, במקרה של מכירה

Back to Back

“גב אל גב" (

לרשות הפלסטינית, המשאיות הישראליות עוצרות מצדו

הישראלי של המחסום, הסחורה נפרקת ומוכנסת לאולמות

מיוחדים (“תאי בדיקה") לצורכי בידוק, שם היא מועברת דרך

מכונות שיקוף. עם תום הבדיקות מועמסת הסחורה על גבי

משאיות פלסטיניות הממתינות מצדו הפלסטיני של המעבר,

ואלה מובילות אותה ליעדה. אותו תהליך עצמו מתקיים

גם בכיוון ההפוך, כאשר מדובר בסחורה הנמכרת מהגדה

המערבית לישראל או לייצוא דרך שטחי ישראל.

מרבית הסחורות מגיעות למעברים על גבי משטחים ומשונעות

באמצעות מלגזות. על מנת להקל על תהליך הפריקה במסוף,

מומלץ לוודא כי הסחורה מסודרת על גבי המשטחים בהתאם

להנחיות. הדרך היעילה ביותר להעמיס סחורה היא העמסתה

על גבי משטחים באופן המאפשר הרמה והורדה של המשטח

בעזרת מלגזה. המלגזה הינה כלי סטנדרטי המצוי כיום

בשירותו של כל מחסן בכל מפעל, העמסת הסחורה על גבי

משטח בעצם יוצרת מצב בו ניתן לטפל בסחורה בכל מפעל

שהוא, ללא צורך בציוד מיוחד אלא רק על ידי מלגזה. משטחי

העץ השונים מגיעים במגוון רחב של מידות בהתאם לגודלה

של הסחורה המועמסת, לפני ההעמסה חשוב לדעת באיזה

גודל של משטחים מדובר ומהו משקלם. המשטחים השונים

בנויים בהתאמה לתקנים בינלאומיים במטרה לספק בטיחות

מקסימאלית בזמן ההעמסה והפריקה.

 כאשר הסחורות מאוחסנות במכולות, תוכן המכולות מרוקן,

עובר בידוק, ולאחר הבדיקה מושב אל המכולות. לאחר

שהמכולות מגיעות ליעדן והסחורה נפרקה מהן, הן מוחזרות

למעבר, שם נבדקות שוב ומושבות לבעליהן מצדו השני של

המעבר.

ארגז מתחלף

כווריאציה על שיטת “גב אל גב", ובשאיפה לקצר את זמני

פריקת והעמסת הסחורה במעבר, ישנם סוחרים פלסטינים

וישראלים המשתמשים במשאית בעלת ארגז מתחלף. כך,

המשאית מגיעה למחסום כאשר הסחורה נמצאת בתוך ארגז

הניתן לניתוק, זה מורד במלוא תכולתו מהמשאית ולאחר

בידוק, מתחבר בשלמותו למשאית שנייה, מצדו הפלסטיני של

המעבר.

לטובת שיטה זו, סוחרים פלסטינים שיכולים לעמוד בעלויות

הגבוהות, מחזיקים בעצמם בשתי משאיות: האחת בעלת

האיסור על כניסת משאיות מהגדה המערבית לישראל וההיפך,

והדרישה לבידוק ביטחוני של כל סחורה שעוברת, הובילו למספר

דרכים להעברת סחורות. השיטות העיקריות מפורטות להלן

הדרכים להעברת סחורה

בין ישראל והגדה המערבית