Table of Contents Table of Contents
Next Page  50 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 50 / 64 Previous Page
Page Background

50

זרקור על תכנית

תכנית

זרקור על

2009

פברואר

עט השדה

דיתי אבניאלי

, היא ילדה נבונה בעלת עיני שקד

10

ליאורה, בת

שחורות וחודרות, בת למשפחה של עימותים

ואלימות. ההורים התגרשו לפני כמה שנים, אך

הצעקות, המכות והכעס ביניהם לא פסקו. לליאורה

יש בעיות התנהגות קשות בבית הספר. התפרצויות

זעם, מכות, בריחה מבית הספר ושוטטות. סיפורה

של ליאורה הוא סיפורם של ילדים רבים, כולם

לומדים ושוהים בתוך בתי הספר. מה סיכוייה של

ליאורה להצליח? מה יסייע לה להתמודד עם

התוהו ובוהו המשפחתי של חייה? מי יעזור לה

לצאת ממעגל הסיכון?

ילדים כליאורה בדרך כלל אינם מצליחים

בלימודים. למקצתם אין גם סיכוי להצליח. הם

עוברים מכיתה לכיתה מכיוון שהוחלט “להעלותם

כיתה”, לא בזכות הישגיהם הטובים. ומספרם רב

משהיינו רוצים להאמין.

עבור ילדים אלו פותחה תכנית מרח”ב - לנוכח

הנתונים שהתפרסמו על מצבם של ילדים

צעירים בסיכון, על עלייה בשיעור גילויי אלימות

והתנהגויות סיכון ועל ירידה של ממש בהישגים

לימודיים. התכנית נולדה באשלים, בשיתוף האגף

לחינוך יסודי במשרד החינוך וקרן רש”י. עיקרה

- מתן מענה רווחתי חינוכי במסגרת בית הספר

ובאחריותו, בשילוב שלוש המערכות: בית הספר,

הקהילה והמשפחה.

תכנית מרח”ב מבקשת להפוך את בית הספר

ממסגרת הספוגה בחוויות של תסכול וניכור,

למקום המעניק תחושת שייכות, מאפשר צמיחה

ולמידה ומספק פתרונות לילד, למשפחה ולצוות

המורים - כדי לסייע להם להצליח.

התכנית פועלת היום בשישה יישובים - עפולה,

דימונה, אשקלון, נצרת, נצרת עלית ועכו -

ילדים.

6,500-

ומשתתפים בה כ

מטרת התכנית - להביא את בית הספר היסודי

כמסגרת

, עם הגורמים המקצועיים ביישוב,

לעבוד

: לספק לתלמידים מערך פתרונות

כוללנית

בתחום הלימודי, חברתי, רווחתי ומשפחתי, בתוך

יום לימודים ארוך שיש בו ארוחה חמה. בד

, מתוך

משתנה תפיסת העבודה של המורים

בבד

היכרות עם המאפיינים של ילדים בסיכון ובני

משפחותיהם.

העבודה בתכנית מרח”ב היא מסע משותף - של

בית ספר, הורים וילד עם בעיות התנהגות קשות,

פערים לימודיים ונתק מההורים. כזה הוא, למשל,

סיפורו של יניב (שם בדוי). במשך שנתיים לא

הצליחה המחנכת של יניב ליצור קשר עם אימו;

זו התנתקה לחלוטין מבית הספר והצהירה כי כל

הקשר יהיה עם האב.

מצב היחסים הקשה בין ההורים השפיע על

יניב, ולעתים קרובות הוא הושעה מבית הספר

בשל גילויי תוקפנות, אלימות ובעיות התנהגות

שונות. עונשי ההשעיה עוררו אצל ההורים כעס

ותסכול, שכן הם נדרשו לא אחת לקצר את יום

העבודה שלהם ולהחזיר את יניב הביתה מוקדם

מהמתוכנן.

העלאת המקרה לפני פורום של הצוות הבין-

מקצועי הביאה לגיבוש תכנית משולבת של

העובדת הסוציאלית, המחנכת ויועצת בית הספר.

היה ברור כי צוות בית הספר צריך למצוא דרכים

להתמודד, ולא לנסות להעביר את יניב לבית ספר

אחר. באותה עת המשיכה העובדת הסוציאלית

להיפגש עם האב, להדריכו ולתמוך בו.

באחד הימים, בעקבות התפרצות של יניב, הוא

ברח מבית הספר. היועצת ניסתה לעצור בעדו,

אך הוא נעלם, וכשחזר נסער סיפר כי הוא פוחד

לחזור הביתה. היה חשש שיניב עלול לפגוע בעצמו

-

מרח”ב

בית הספר

ב

ינוכי

ח

ווחתי

ר

ענה

מ

בית ספר? - לא מה שחשבתם!

תכנית מרח”ב מבקשת להפוך את בית הספר ממסגרת הספוגה בחוויות

של תסכול וניכור, למקום המעניק תחושת שייכות, מאפשר צמיחה ולמידה

ומספק פתרונות לילד, למשפחה ולצוות המורים - כדי לסייע להם להצליח

היא

דיתי אבניאלי

מנהלת תוכניות בתחום

ילדים באשלים