Background Image
Next Page  99 / 122 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 99 / 122 Previous Page
Page Background

˙Ù˘Ï Í¢˙‰ ÔÂ˘Ï ÔÈ· ˙ȯ·‰ ÔÈÈÚÏ ÌÈÈÏ¢ ˙¯Ú‰

È¢‡· È¯„ÂÓ‰ ÏÂÁÓ‰

˙ÏÏÂÁ˙Ó‰ ˙‡

¯ ˜ Á Ó

ππ

תנ"ך משתקף בהוויה הציונית-חלוצית

בעוצמה כזו, שגם אם נדמה שהכל כבר נבחן,

נאמר ונכתב, עדיין יש באדוות המקיפות את

המחול האמנותי בישראל משום עדות להשפעתו

העמוקה. מעבר לעלילות ולנרטיבים התנ"כיים,

שמקומם שמור במחול הישראלי מראשית הציו

נות ועד היום, ניתן, לדעתי, להבחין בהשפעתו

של התנ"ך על תפישות הריקוד שלנו בשני היב

טים נוספים, המשלימים זה את זה: הדימוי והס

מל. שני היבטים אלה יונקים מהשפה אך שבים

ונטמעים בה.

הדימוי העניק למחול גילום חושי-קונקרטי,

שמצדו יצק מובן ומשמעות לתוך הסמל. במאמ

רי "חלוצות המחול העברי מווימאר לתל אביב"

)פנים 94, 0102(, וכן במאמרי "לוגוס פאתוס

ואתוס בריקודיה של שרה לוי תנאי"

)תיאטרון 33, 2102(, וכן "החלוץ והנעול"

) www.dancetalk.co.il/?p=92ØØ

( הרחבתי א

ת

הדיבור על חלקו של הדימוי במחול ועל תפקידן

של הנשים החלוצות כסוכנות של העברת עקרו

נות המחול הגרמני לארץ ישראל, ובכלל זה "תר

גומם" ללשון הדימוי התנ"כי.

בין השאר, הסברתי את גיוסו של המחול המק

הלתי כאמצעי להנחלתה ולביסוסה של תחושת

השותפות הלאומית ופירטתי את המבנה והמר

כיבים של מסכת החג, על דמיונה המפתיע

ל"טינגשפיל" הגרמני. במאמר זה ברצוני להר

חיב את הדיבור על הקשר הסימבולי בין מחול

לשפה. כיוון שאין להפריד בין הדימוי לסמל,

אפתח את דבריי בדימוי החזותי, אך בהמשך

אנסה להתבונן באופן שבו הריקוד "התחולל"

בלשון, ינק ממנה ושב להטביע את חותמו ברובד

הסימבולי של השפה.

ראשית השפעתו של התנ"ך על המחול בארץ

ישראל נטועה בדימוי האוריינטלי-רומנטי,

שמקורו בתרבות אירופה של המאה ה-91. ייצו

גים נשיים מוקדמים של התנ"ך במחול הארציש

ראלי מתגלמים על פי רוב

באימאז'ים סטטיים בנוסח

"טאבלו ויואנן" )

vivant

tableau

(: העמדה סטאטית

קבוצת אנשים דמומה,

המייצגת אירוע או דימוי

מסוים, כגון רחל המבכה את

בניה, או רבקה השואבת מים

מן הבאר ומשקה את אלעזר

מן הכד שהיא נושאת על

שכמה. רק מאוחר יותר,

בעיקר משנות העשרים ואילך, מקבלת הסילואטה

הדו-ממדית עומק וחיוניות. בהמשך נהיית דמות

המחוללת התנ"כית נועזת ולוחמנית יותר. שינוי

זה, שבמהלכו הודרו ארבע האמהות ממרכז הבמה

ופינו את מקומן לדמויות נשיות מנהיגותיות

יותר, ינק מן השינויים הרדיקליים באמנות המחול

באירופה, שבעטיים תפסו נשים פעלתניות וסמ

כותיות את מקומן בחזית המחול העולמית.

Ï˘ Â˙ÚÙ˘‰

ÏÂÁÓ‰ ÏÚ Í¢˙‰

χ¯˘È ı¯‡·

ÈÂÓÈ„· ‰ÚÂË

≠ÈÏËÈȯ‡‰

Â¯Â˜Ó˘ ¨ÈËÓ¯

‰Ù¯ȇ ˙·¯˙·

±π≠‰ ‰‡Ó‰ Ï˘

99

¯˜„Èȉ ‚È· ‰¯Â‡ÈÏ

˙Ó‚¯˙Ó ¨˙¯¯Â˘Ó ‡È‰

˙¯˜ÂÁ ËÏ·Ï ‰¯ÂÓ

ÏÂÁÓ

ה

ל י א ו ר ה ב י נ ג ה י י ד ק ר