Background Image
Next Page  40 / 122 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 40 / 122 Previous Page
Page Background

˙Â˘¯Ù‰ Ï˘ ÌÈȯ˜ÈÚ‰ ÌÈÙÚ‰ „Á‡ ‡Â‰ ‰„‚‡‰ ˘¯„Ó

‡¯˜Ó‰ ˙‡¯Â‰· Â·Ï˘Ï È‡¯Â ‡¯˜ÓÏ ‰Ó„˜‰

˘¯„‰Â Ë˘Ù‰ ÔÈ·

¥∞

‰ Ò Ó

ח נ נ א ל מ א ק

מקרא ופרשנותו הם עמודי התווך של הספ

רות העברית לדורותיה, מראשיתה ועד סמוך

לימינו. מעטים הם החיבורים והספרים שנכתבו

בידי יהודים עד ראשית המאה העשרים שאינם

קשורים אל המקרא, אם במישרין, אם בעקיפין.

מן הדין אפוא שלימוד התנ"ך במערכת החינוך

יכלול גם היכרות עם הגופים העיקריים של פרש

נות המקרא. עם זאת, ייאמר כבר כאן ובקול

צלול: העיסוק בפרשנות לענפיה אינו מהווה

בשום פנים תחליף לחוויית המגע הישיר של

הלומד דובר העברית עם הטקסט המקראי עצמו.

אין ספק שלימוד המקרא גופו חייב לעמוד במרכ

זה של הוראת התנ"ך ולהקדים את העיון בפרש

נות המקרא לדורותיה, והמדרש בכלל זה.

אחד הענפים העיקריים של הפרשנות הקדומה

למקרא הוא מדרש האגדה, אבל מטעמים שונים

לא זכה תחום פרשני זה במעמד מבוסס וראוי

בתוכניות הלימודים הנהוגות בבתי הספר הממ

לכתיים, לא בתחום התנ"ך ולא בתחום הספרות.

במאמר זה אני מבקש להציג בפני הקורא כמה

קטעים ראויים ומתאימים לשילוב בהוראת

המקרא מתוך מדרשי האגדה לתורה, כשבצידם

דברי הסבר קצרים, ומדברי ההקדמה המעטים

שצירפתי אל רוב הקטעים יתברר שהם מייצגים

מספר מגמות פרשניות הקיימות בתוך המדרש.

שילוב קטעים אלה, או מקצתם, בהוראה אינו

מחייב מאמצים גדולים מדי, לא מצד המורה ולא

מצד התלמיד. המורה המעוניין יוכל אפוא להציג

בפני תלמידיו את המגמות הללו ולבחור את קטעי

המדרש לא רק לפי טעמו הספרותי, אלא גם על

פי ערכם הפרשני המגוון. רוב קטעי המדרש

המובאים להלן לקוחים ממדרש בראשית רבה,

שהנו מדרש האגדה העיקרי המלווה את ספר

בראשית, ואשר נערך בארץ ישראל )בגליל( בסוף

המאה הרביעית או בתחילת החמישית. קוצר

היריעה אינו מאפשר להגדיל את מספר הדרשות

הנידונות כאן ואינו מותיר מקום לדברי מבוא

לתורת המדרש ולתולדותיה של הספרות המדר

שית כמתבקש, ואת אלה יש

להשלים ממקום אחר. גם התאמת

החומר לגיל התלמידים ולרמת

ההוראה אינה נדונה כאן וגם נושא

זה מבקש את תיקונו במקום אחר.

איכותם הספרותית של המדר

שים אינה אחידה וגם באותו קובץ

מדרשי עצמו נמצא קטעים רבי

טעם וערך בצידם של אחרים

הנופלים מהם בהרבה. לא כל

דברי המדרשים מתקבלים על

דעת הקורא בן ימינו ובוודאי שלא

כולם ראויים ומתאימים להוראה

בכיתה, וזאת מעבר למגבלות הזמן, הלשון ויכו

לת ההבנה של הלומדים. דוגמה לסדרת קטעי

מדרש שיש להימנע מלשלב אותם בהוראה: הקט

עים הראשונים של פרשה פ' במדרש בראשית

רבה. הפרשה עוסקת במעשה אונס דינה בשכם

ÌÈȯ˜ÈÚ‰ ÌÈÙÚ‰ „Á‡

‰Ó„˜‰ ˙Â˘¯Ù‰ Ï˘

˘¯„Ó ‡Â‰ ‡¯˜ÓÏ

ÌÈÓÚËÓ Ï·‡ ¨‰„‚‡‰

ÌÂÁ˙ ‰ÎÊ ‡Ï ÌÈ¢

„ÓÚÓ· ‰Ê È˘¯Ù

˙ÂÈÎÂ˙· ȇ¯Â ÒÒ·Ó

ÌÈ„ÂÓÈω

40

˜‡Ó χÁ ßÙ¯Ù

‰˜ÏÁÓ· „ÓÏÓ

˙ËÈÒ¯·È‡· „ÂÓÏ˙Ï

˙‡ ¯˜ÂÁ ÆÔÏȇ≠¯·

˘¯„Ó‰ ÌÂÁ˙

Ò¯Ù Ô˙Á Ɖ„‚‡‰Â

≤∞±≤ ˙˘Ï ˜Èχȷ

Âȯ˜ÁÓ ÏÚ

ה