Background Image
Next Page  27 / 122 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 27 / 122 Previous Page
Page Background

¨‰È¯‚˙‡ ¨Í¢˙‰ ˙‡¯Â‰ ÏÚ ÌÈ·˙ÂΠ͢˙Ï ÌȯÂÓ

ÏÎÓ ¯˙ÂÈ ÌÈ‰ ̉ ‰ÓÓÂ

˙Âχ˘ Ú·¯‡ ¨ÌȯÂÓ ‰˘ÂÏ˘

‰ Ò Ó

≤∑

שאלות עליהן התבקשו המורים לענות הן:

1. מה מקומו של ספר הספרים בימינו ומה

תפקידה של הוראת תנ"ך היום במגזר הממלכתי

לפי הבנתך?

2. מה הם האתגרים הניצבים בפניך כמורה

לתנ"ך?

3. מה היא ההנאה הגדולה ביותר שלך בהוראת

תנ"ך?

4. איזה דבר היית מציע לשנות כדי שעבודתך

כמורה לתנ"ך תהיה יותר משמעותית?

שמוליק בצלאל

הזדמנות מרתקת לדיאלוג

שמוליק בצלאל עובד 12 שנים במערכת החי

נוך. החל מספטמבר השנה הוא מלמד בתיכון

1. מערכת החינוך הממלכתית עוסקת, בין

היתר, בנושאים הקשורים לזהותו של הנוער ולמ

עגלי שייכות רבים: אישיים, משפחתיים, לאומי

ים ואוניברסליים. שיעורים רבים, בעיקר במקצו

עות ההומניסטיים ושיעורי המחנך, צריכים להיות

משמעותיים ברמה כזו, שיעזרו למתבגרים לעצב

את אישיותם ודרכם הבוגרת, כאזרחים ערכיים

ותורמים לסביבתם. לשיעורי התנ"ך יש תפקיד

מרכזי בשיח זה.

דווקא הטקסטים שנכתבו לפני מאות ואלפי

שנה, מייצרים הזדמנות מרתקת לדיאלוג של

התלמיד, עם אידיאות שעיצבו את עמנו בעבר.

ההשוואה המתבקשת, בין העידן המודרני לעולם

הקדום, מאפשרת לתלמיד להפעיל חשיבה על

הסולם הערכי שלו ולפתח חשיבה ביקורתית, הן

לגבי עצמו ומעגלי השתייכותו והן על העבר

המשותף שלנו על המיוחד בו, עולם הערכים שלו

והיחס של עמנו לעולם שמסביבו. למעשה,

למורה לתנ"ך ולתלמידיו יש הזדמנות מיוחדת

לייצר שיח איכותי ומעמיק שבו טקסטים מהתנ"ך

מאפשרים לנו לבחון את עולמנו כיום.

ספר התנ"ך מזמן עיסוק

בשאלות ערכיות, דילמות

מוסריות, יחסים בין העולם

הגברי לנשי, יחסים בתוך

המערכת המשפחתית, היחס

לשונה, לזר ולאחר. גם

שאלת האמונה באל והנהגתו

את העולם, יכולה להוות ציר

מאתגר לשיח, למרות שבת

פיסת עולמי, אמונתו של

אדם היא אישית. חישבו על שני סיפורי הבריאה

ומפגש שעוסק במעמד האישה, על השפעת

החינוך של ההורים על הבכור מול האחים שבאו

אחריו, רגשות של קנאה, כעס ודחפים אחרים

שטמונים בנו? האם להוריו של קין ישנה אחרי

ות לרצח? על שאלת פטורי הגיוס שבספר

דברים ועל הקונצנזוס בנושא גיוס או פטורי

גיוס כיום. אלו רק דוגמאות מעטות היכולות

להסביר את מקומה הראוי והרצוי של הוראת

התנ"ך בחינוך הממלכתי.

ÔÓÊÓ Í¢˙‰ ¯ÙÒ

˙Âχ˘· ˜ÂÒÈÚ

˙ÂÓÏÈ„ ¨˙ÂÈίÚ

ÔÈ· ÌÈÒÁÈ ¨˙ÂȯÒÂÓ

¨È˘Ï È¯·‚‰ ÌÏÂÚ‰

˙ίÚÓ‰ ÍÂ˙· ÌÈÒÁÈ

˙È˙ÁÙ˘Ó‰

27

ה