פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 100

˙ÂÂÓ˙‰Â ÌÈÏÈÓ‰ ÈÒÁÈ ˙ÂÚˆÓ‡· ˙‰ʉ ‡˘Â Ï˘ ‰ÈÁ·
‰¯Èȇ ȷˆ Ô· ‰Ù„ ‰·˙΢ ¨¢˘Ó˘ ÈÊÂÊ¢ ÌÈ„Ïȉ ¯ÙÒ·
˙ÈÓÚ ‰¯ÙÚ
ͯ‰ ÏÈ‚Ï ˙¯ÙÒ· ˙Â˙˘Ó ˙ÂȉÊ
±∞∞
‰ Ò Ó
ט ל י מ ל כ ה - ו י נ ט ר
È¯„ÂÓ ËÒÂÙ‰ Ô„ÈÚ· ˙‰ʉ ˙ÒÈÙ˙
אחת הסוגיות המרכזיות בשיח הפוסט מודרני,
ובעיקר בחקר התרבות, הוא תפיסת הזהות. בפי
לוסופיה המסורתית, בתקופת הנאורות, נתפס
הסובייקט כאוטונומי. מי שהחזיק בתפיסה זו היה
הפילוסוף בין המאה ה-71 דקארט. לדידו, הזהות
הינה דבר יציב, בטוח ובלתי ניתן לערעור,
שמתבטא במשפטו המפורסם "אני חושב, משמע
אני קיים". כלומר, קיומו של האדם מתגלם בדבר
החושב )אדגר וסדג'וויק, 7002(. תפיסת הזהות
בעידן הפוסט מודרני, שהתפתחה לאחר מלחמת
העולם השנייה, ביקרה את ההשקפה לפיה הזהות
היא דבר יציב ואוטונומי.
הפילוסופים הפוסט מודרנים טענו כי הזהות
היא דינמית ומשתנה בהתאם לשיח שנוצר עם
האחר. נוסף על כך, פילוסופים פוסט מודרנים,
בהם פוקו וסעיד, טענו שהזהות נבנית תוך יחסי
תלות וכוח, ובמערכת יחסי הכוח ישנו ה"אני" אל
מול ה"אחר", שהוא הגורם המשועבד כתוצאה
מיחסים אלו )אדגר וסדג'וויק, 7002(. במאמרו
הפוליטיקה של ההכרה, בוחן טיילור )3002( את
סוגיית הזהות באמצעות מונחים מרכזיים בהגותו
הכרה ודיאלוג: "משמעות המונח "זהות" היא
שהאדם מבין מי הוא ומה הם המאפיינים הבסי
סיים המגדירים אותו כיצור אנוש" )טיילור,
3002, עמ' 12(. טיילור טוען, שהזהות העצמית
מעוצבת באמצעות הכרה או היעדרה, או באמצ
עות הכרה שגויה מצד האחרים, וכן - התעלמות
מקבוצה זו או אחרת, או תפיסה שגויה של אותה
קבוצה, מבזה או משפילה, עלולות לגרום לה נזק
ודיכוי. הגדרת הזהות, מוסיף טיילור, היא לעולם
בדיאלוג מול ה"אחר" )טיילור, 3002, עמ' 72(.
˙È¯„ÂÓ ËÒÂÙ ÌÈ„ÏÈ ˙¯ÙÒ
המאפיינים של החברה הפו
סטמודרנית - הגלובליזציה,
המהפכה הטכנולוגית, ניפוץ
הערכים והנורמות המקובלים
ושינוי בתפיסת הזהות, השפיעו
על ספרות הילדים והנוער
העכשווית. היצע רב ומגוון של
ספרי ילדים ונוער מודפסים
משקפים את הלך הרוח הפוסט
מודרני )
2008
Pantaleo,
.(
תיאוריית השינוי הקיצוני
)
theory
change
radical
( עוסקת בשינויים
המהותיים שחלו בספרות הילדים והנוער בעקבות
ההתפתחויות הטכנולוגיות בעידן הדיגיטלי.
שינויים בפורמט, במבנה, בנקודות המבט ובגבו
לות בתוך הספרות )
1999
Dresang,
(. לכן
במקום מבנה מקובל של התחלה, אמצע וסוף,
ישנו שילוב מורכב של טקסט ותמונה, אשר קורא
תיגר על המקובל ומערער את ציפיית הקורא
)
2008
Pantaleo,
.(
מגמות פוסטמודרניות חדרו גם לספרות היל
דים בישראל. החל משנות השבעים של המאה
ÏÎ ˜Â·¯ßˆ˜ÈÙ ˙¯ÈˆÈ·
˙ÂίÚÓÓ ˙Á‡
˙¯˘Ù‡Ó ÌÈÓÈÒ‰
Ú„ÈÓ ÌÈÏ˘‰Ï Ìȇ¯Â˜Ï
˙ÂÚˆÓ‡· ÏÂÎÈ·Î ¯ÒÁ
ÔΠÌÈÏÈӉ ˙ÂÂÓ˙‰
ÌÂÁ˙· ڄȉ ˙ÂÚˆÓ‡·
È˙¯ÙÒ‰
100
˜ÏÁ ‡Â‰ ¯Ó‡Ó‰
È˙·˙΢ ¯Ó‚‰ ˙„·ÚÓ
ßÙÂ¯Ù Ï˘ ‰˙ÈÈÁ‰·
¨ÔÓËί٠‰È‡Ó
˙ÈÎÂ˙ ˙¯‚ÒÓ·
M.Ed.
ÈÂ˘Ï ÍÂÈÁ¢
¨¢˙È˙·¯˙≠·¯ ‰¯·Á·
ȘÒÈÂÏ ˙ÏÏÎÓ·
‰„ÂÓ È‡ ÆÍÂÈÁÏ
ÏÚ ÔÓËί٠ßÙ¯ÙÏ
¯Ó‡Ó‰ ˙‡ ‰‡¯˜˘
ÂÓÒ¯ÙÏ È˙‡ ‰„„ÂÚÂ
I...,101,102,103,104,105,106,107,108,109,110 90,91,92,93,94,95,96,97,98,99,...144
Powered by FlippingBook