אתרוג | אב תש"ף | אוגוסט2020 | גליון 87

להנגישאת המסורות המוזיקליות היהודיות ל א פשוט להגדיר מהי מוזיקה יהודית” אומר פרופ’ אבי גלבוע ראש המחלקה למוזיקה בבר אילן ומוסיף כי יש מעין “דמיון משפחתי” בין המסורות המוזיקליות של קהילות ישראל השונות. “יש נושאים משותפים, יש מקורות משותפים, אבל יש גם שוני רב. זה כמו במשפחה. האחים דומים, אבל לכל אח יש ייחוד משלו”. קווי הדמיון שקיימים במסורות המוזיקליות היהודיות ניכרים בנושאים המשותפים: “בכל הקהילות היהודיות המוזיקה מתייחסת לגורל היהודי, לאירועים המכוננים שלו וגם לטרגדיות שפקדו את היהודים בתפוצותיהם. בכולן התפתחו שירי בקשה ותחינות לקדוש ברוך הוא שייטיב עם עמו. כולם שאפו לגאולה, ציפו למשיח, התגעגעו לארץ ישראל וחלמו על שיבה לציון. ועוד דבר המשותף לכל הקהילות הוא שהן הושפעו מהמסורות הלא יהודיות שבסביבתן וסיפחו מהן ערכים ודרכי מחשבה. “יוצא מכך, שהסגנונות המוזיקליים של קהילות ישראל שונים מאוד זה מזה, לעתים באופן מדהים. מרכיבים מוזיקליים בנוסח התפילה הספרדי שונים מאלה שבארצות אשכנז. בבתי הכנסת הגדולים במערב שנה התפילות נראו 100- אירופה לפני כ כמעין קונצרטים עם חזן ומקהלה והקהל היה יושב ומאזין, כפי שהיה עושה בקונצרט בימי חול. “בקהילות מזרחיות לעומת זאת יש נוכחות רבה יותר לשירה יחדיו ופחות לאלמנט של הופעה. כלומר כל קהילה ייבאה לבית הכנסת, לעתים מבלי להיות מודעת לכך, אלמנטים מהעולם הלא יהודי שסבב אותה. ולכן השוני המוזיקלי, המגוון והעושר שנוצר כאשר שומעים מוזיקה מקהילות יהודיות שונות בזה אחר זה, על אותה טקס קבלת דוקטורט במחלקה למוזיקה גלי העלייה הביאו אתם עושר של מסורות מוזיקליות יהודיות. המחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר אילן חוקרת מסורות אלה וכדי להנגיש אותן לקהל הישראלי, היא מקיימת אחת לשנה, בשיתוף עם מרכז דהאן, פסטיבל מוזיקה יהודית  צילומים באדיבות המרואיינים | כתבה: אפרת אור אב תש״ף 32

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==