אתרוג | ניסן תשעט | אפריל 2019 | גליון 83

עצה ומי ליישוב סכסוך". בתיכון נשלחה אסתר ללמוד באולפנת סגולה בקריית מוצקין. היא הייתה במחזור השני לאולפנה ובמחזור הראשון לפנימייה. בחופשים עבדה בקייטנות בגליל המערבי. "לא היה אז שירות לאומי ומהתיכון המשכתי לאוניברסיטת בר אילן ובחופשים עבדתי במשק של הוריי. קיבלתי תעודת הוראה בערבית, ספרות ולשון עברית". במקביל ללימודים התחילה ללמד בבית הספר "משואות" בבני ברק ובבית הספר "שילה" בקרית אונו. בהמשך עסקה בפיתוח תוכניות לימודים ממוחשבות, הייתה מדריכה מחוזית לשילוב המחשב בהוראה, מרצה ומנהלת אגף המחשבים במכללת תלפיות והייתה מפקחת ארצית באגף שח"ר כממונה על החדרת טכנולוגיות חינוכיות לבתי הספר. את הדוקטורט עשתה באוניברסיטת בר אילן בנושא "פתרון בעיות מילוליות במתמטיקה בעזרת מחשב". י ִ נ ָ כּ ְ שׁ ִ צוּר מ ראה אור בהוצאת סטימצקי 2018 ביולי י" ובו שירים, פואמות ִ נ ָ כּ ְ שׁ ִ הספר "צוּר מ וסיפורים באווירה יהודית. מובאות בו פיסות חיים הפורשׂות את נבכי הנפש במהלכיה. ד"ר קאפח מסבירה את שם הספר. "משכן הלב שלי מלא כבודו. אני מחוברת לצור העולמים וזה בא לידי ביטוי במרבית היצירות שלי, אלה המבוטאות בשירה ואלה המבוטאות בפרוזה, לעתים בגלוי ולעיתים ברמז. "המילה 'צוּר' ייחודית לשפת השירה, בשירת ל ֵ ח א ַ כּ ְ שׁ ִ תּ ַ י ו ִ שׁ ֶ ךָ תּ ְ ד ָ ל ְ האזינו נאמר: 'צוּר י ךָ' (דברים לב, יח). איזכור נוסף קיים ֶ ל ְ ל ֹ ח ְ מ בשירת חנה בספר שמואל א. חנה אשת אלקנה לאחר שנות עקרות זכתה ללדת אלֹהנוּ' ֵ ין צוּר כּ ֵ א ְ ךָ ו ֶ תּ ְ ל ִ ין בּ ֵ בן והיא שרה 'א (שמואל א, ב, ב). "כשהשיר נכתב הוא נכתב ברצף מתוך הגיגי הנפש, כאשר בראשי התנגנו המשמעויות של המילה 'צוּר'. משמעות נוספת היא סלע ישׁ ִ מ ְ ל ַ ח ֵ ן מ ֶ מ ֶ שׁ ְ ע ו ַ ל ֶ סּ ִ שׁ מ ַ ב ְ הוּ ד ֵ ק ִ נ ֵ יּ ַ למשל "ו צוּר" בדברים לב, יג וכך נולד השיר, צור י ִ יאוּנ ִ ב ְ ל תּ ַ הוּא / א ַ יּוֹם ה ַ י ה ַ ל ֵ בוֹא א ּ ְ משכני. ב י ַ מוֹת ְ צ ַ יחוּ. / ע ִ נ ָ ל תּ ַ י א ַ ל ָ ים ע ִ מ ָ ג ְ ה. / ר ָ ר ָ ע ְ ל מ ֶ א ל ַ ת ס ֶ י / א ִ נ ָ כּ ְ שׁ ִ צוּר מ ְ קוּ בּ ְ ק ֹ ה. / ח ָ פ ֵ ר ְ שׂ ִ לא ל י". ִ ת ָ מ ְ שׁ ִ ל נ ֶ ים / ש ִ יּ ַ ח ַ ה "בניגוד לכתיבה האקדמית, בכתיבה הספרותית שלי אין כמעט סד תכני שמגביל אותי. הכתיבה שלי מוּנעת על ידי החוויה האישית מן המראות שעיניי קולטות והמילים שאוזניי שומעות. הכתיבה ניזונה מהרבה ערוצים, ההיסטורי, החברתי, הלאומי, המשפחתי, המוסיקלי והטבע בכללו". פיתוח שיטות למידה וחקירה ופרויקטים ממוחשבים במהלך שנות עבודתה פיתחה ד"ר אסתר קאפח מספר שיטות לימוד ייעודיות לציבור המורים והתלמידים. אחת השיטות נקראת שיטת מיפוי הבעיה. מיפוי הבעיה היא שיטת טיפול ספציפית במקרה פרטי של בעיות מילוליות מתמטיות. היא נועדה לתת לתלמיד כלי באמצעותו הוא יכול להתמודד לבד עם פתרון בעיה. היא פיתחה תוכנת מחשב המספקת משוב מובנה לכל תלמיד בכל שלב משלבי פתרון הבעיה המילולית. פיתחה פרוייקט למידה 90- בשנות ה באמצעות שפת מחשב בה הילד לומד לתת הוראות מדויקות על מנת שיתקבל על המסך האיור או הגרף המתוכנן. הלמידה כרוכה בפיתוח כישורי תפיסת המרחב וראייה דו-ממדית. כמו כן פיתחה ד"ר קאפח משחק לימודי בשם "ג'נסיס – חידון תנכי ממוחשב", שמייצג למידה אחרת, מתוך חוויה ושעשוע. מטרת המשחק לחשוף את הלומד לאוצר ביטויים וניבים מתוך הספרים שמואל א' ושמואל ב'. פרויקט נוסף הוא פיתוח מסד נתונים ממוחשב באמצעות התנסות מודגמת בבניית מסד מידע על השופטים ששפטו את ישראל וכן מלחמות דויד. הלומדים מתמודדים עם הבנייה של ידע דרך מערכת ממוחשבת ריקה מתוכן, ובאמצעותה יוצרים ■ ידע חדש. ספרה של קאפח שפורסם בתשע"ה , שם הקימו תערוכת תלבושות 1988- ברכה קאפח וכלתה, ד"ר אסתר קאפח בברזיל ב ותכשיטים של עדות ישראל ניסן תשע״ט 25

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==