שיעור חופשי | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 134

53 | שיעור חופשי לבית הספר יש כוח להשפיע על הקהילה - וגם ליהנות ממנה. תוכניות חינוכיות לחיזוק הקשר בין התלמידים והקהילות השונות הסובבות אותם, מביאות איתן רווחים לשני הצדדים - אך חשוב לדעת כיצד להוציא אותן אל הפועל בדרך הטובה ביותר בתיה טולדנו ג ם בתקופת הקורונה שגזרה עלינו בידוד חברתי וריחוק מהקהילה, החליט שחר פיינשטיין-גבריאל, מנהל בית הספר השכונתי "שפירא" בתל אביב, כי תלמידיו ימשיכו להגיע לחוגים המתקיימים במתנ"ס השכונתי. ואכן, התלמידים הגיעו למתנ"ס בכל יום שישי, בילו בחוגים השונים כשהם מחולקים לקפסולות על פי הנחיות הקורונה, והצליחו לחוות מעט שגרה. מיזם זה, פרי שיתוף פעולה בין בית הספר, המתנ"ס וההורים, הוא רק אחד ממיזמים רבים לחיבור בתי ספר לקהילה, ומעיד עד כמה ניתן לייצר ולטפח קשר משמעותי בין חינוך לקהילה. בית הספר ממלא תפקיד מוביל בשליחותו החברתית-קהילתית, ובכוחו לקדם יוזמות משותפות עם הקהילה. עם זאת, קשרי הגומלין שבין "חינוך ו"קהילה" מצריכים, קודם כל, הבנה וזיהוי של המושג "קהילה" ומי הקבוצות הנכללות בו. ד"ר שרה שדמי-וורטמן, מקימת "המרכז הבינלאומי לבינוי וקהילה" וחברת סגל במכללת אורנים, חוקרת ועוסקת בנושא "בינוי קהילה". היא מסבירה כי בבתי ספר הרואים עצמם כנותני שירות בקהילה, מערכת היחסים מושתתת בעיקר על קשר בין בית הספר לבין הורי התלמידים הלומדים שם, והם קהל היעד המייצג את הקהילה. במקרה זה, ״הורים״ ו״קהילה״ הן מילים נרדפות למדי. ואולם, היא אומרת, כשמדובר ב"בית ספר בונה קהילה", קשרי הגומלין הם רחבים יותר ומתייחסים לקהילה על כלל חלקיה: ארגונים, יחידים ומוסדות הפועלים במרחב הגיאוגרפי של הקהילה. "כשאנו מדברים על 'קהילה', הכוונה היא למסגרת יישובית, שיש בה כמה שחקנים מרכזיים שיכולים לקדם פרויקטים בית-ספרים קהילתיים, כמו השלטון המקומי, המגזר העסקי, המגזר השלישי והתושבים החיים בקהילה שמגיעים עם יוזמות ופעולות", היא מסבירה. מבין שלל המעורבים הנוטלים חלק בפעילות חינוך וקהילה, למורים ישנו משקל רב בהצלחת פעילויות אלה. ד"ר סלעית רון, ראש התוכנית להכשרת מורים ביסודי במכללת אורנים, אומרת כי מתפקידם של המורים לעודד זיקתיות לקהילה. לצורך כך חשוב שהכשרתם של המורים תהיה מבוססת קהילה. "יש קהילות בארה"ב, במיוחד באזורים 'קשים', שמורים חדשים לא רצו להשתלב בהן. לכן, המורים נדרשו טרם תחילת ההוראה להיות מעורבים בפעילות קהילתית וכך, דרך היכרות משמעותית עם הקהילה, הם הבינו את המורכבות ואת היופי הטמון בה. כשהם השתלבו כמורים בבתי הספר, כבר היה להם רקע קהילתי והם ידעו ליצור וליזום שותפות אמיתית ומוצלחת בין בית הספר וסביבתו הקרובה". >>>> ילדי בית הספר "שפירא" בתל אביב בחוג במתנ"ס "אבות ובנים על המגרש" ב"אליאב", ראשון לציון

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==