שיעור חופשי | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 134

שיעור חופשי | 50 במשך שנים, שטח אדמה של כחצי דונם בישיבת אורט מעלות היה שומם וצמחו בו רק קוצים ודרדרים. בתחילת השנה, עלה במוחו של מנהל הישיבה, אלעד ברוך, הרעיון לחבר בין השטח הלא מנוצל לבין האהבה של המורה דניאל אסרס לחקלאות. אסרס, שעלה מאתיופיה , ומחובר לעבודת האדמה עוד מילדות, התלהב. מאחר שמדובר 12 בגיל בשטח פתוח, העבודה התאימה למגבלות הקורונה, וגם בתקופות של למידה מרחוק תלמידי החינוך המיוחד שהמשיכו ללמוד בבית הספר יכלו לעבוד בשטח. “חשבתי שאפשר למנף את החיבור המיוחד של דניאל לאדמה, לקחת את הכוחות שלו וליישם אותם במקום שיצמיח את האדמה, אותו ואת התלמידים”, אומר ברוך. “חלק מהמנהיגים שלנו צמחו בכפרי נוער חקלאיים, ואולי אנחנו נצמיח כאן לא רק תוצרת חקלאית אלא גם את מנהיגות העתיד". יצירת החווה נעשתה בכוחות המורים והתלמידים. במשך חודש התלמידים עיבדו את השטח, סיקלו אבנים וסלעים והפכו את האדמה, גם במהלך הלימודים וגם אחרי הלימודים. לאחר מכן הכינו ערוגות, זרעו ושתלו. “התגמול מהיר מאוד", אומר אסרס, “הילדים זורעים ושותלים ובתוך שבוע-שבועיים רואים נביטה. זה דבר שמחדיר המון מוטיבציה ומעלה את תחושת המסוגלות". אסרס נכנס לפרויקט בהתלהבות, בנה לעצמו מחסן והדביק בחיידק רבים מהתלמידים. כיום, תלמידי החטיבה לומדים בחווה שיעורים קבועים, אבל החווה היא אבן שואבת לתלמידים גם בהפסקות ולעתים גם בזמן שיעורים אחרים. “ילד שהוציאו אותו מהשיעור, דבר שקורה, יכול ללכת לחווה. יש לו איפה להיות ולפרוק את התסכול. זו פדגוגיה אחרת. ילד נמצא באוויר הצח, מתחבר לעצמו. אולי היה לו שיעור לא טוב, אולי היתה לו חוויה לא טובה. בחוץ יש לו מרחב לחשוב על הדברים תוך כדי עבודה. עיבוד האדמה יחד עם עיבוד תהליכים”, אומר ברוך. “המצאנו מקום. זה היה סתם שטח עזוב, ומכלום הוא הפך לחזון, למרחב משמעותי בבית הספר”. "לגעת באדמה ובצמחים זה משהו אחר", אומר אסרס. “התחושה הזאת של היצירה והעיסוק במשהו חי, מדברים אל הרבה ילדים. הרבה פעמים הם מעדיפים להיות פה מאשר בכיתה. מעבר ללימוד על הצמחים ועל הטבע יש פה לימוד של סבלנות, של תכנון, של עבודת צוות. זו חוויה בשביל הנפש, זו תרפיה". מפריחים את השממה ישיבה תיכונית אורט מעלות בית הספר לחינוך מיוחד "אלשורוק" בטמרה מפעיל כמה יוזמות שמטרתן לקדם למידה ספונטנית, לא במסגרת השיעור. "פיתחנו את היוזמות בתקופת הקורונה, כשיכולנו להיות בקבוצות גדולות יותר במרחבים הפתוחים", מספרת מנהלת בית הספר, עולא דיאב. "המשותף לכל היוזמות הוא שהתלמידים לא מחויבים להשתתף בהן אלא בוחרים בכך. פעילות מתוך בחירה מביאה לשיתוף פעולה גבוה יותר". אחת היוזמות שפותחו השנה היא "הפסקה מחוץ לקופסה" - התלמידים מקבלים משחקי קופסה שהם אוהבים, במטרה ליצור חוויית למידה משמעותית וחווייתית. היוזמה נועדה להקנות לתלמידים הרגלי חשיבה, יצירתיות וגמישות מחשבתית, הכל תוך כדי הנאה, מתוך מחשבה שמשחק והנאה מגבירים את תחושת המסוגלות. חלק מהמשחקים הם משחקים מוכרים וחלק מהם פותח על ידי הצוות והתלמידים. המשחקים מאתגרים, חלקם תחרותיים וחלקם משחקי אסטרטגיה, והתלמידים יכולים לשחק בהם לבד או עם חברים. “המשחקים דורשים ריכוז וחשיבה, וגילינו שהתלמידים מצליחים בהם הרבה יותר טוב מהמורים", צוחקת דיאב. היוזמה מתקיימת שלוש פעמים בשבוע, והמטרה היא להפעיל אותה בהמשך בכל יום. יוזמה נוספת בבית הספר היא "ספורטמתיקה" - כשחינוך גופני ומתמטיקה נפגשים. יוזמה זו נועדה לקרב את התלמידים בכיתות ה'-ו' לתחום המתמטיקה ולזמן להם חוויה של הצלחה והנאה באמצעות החיבור לפעילות גופנית. הפעילות מתקיימת באולם הספורט של בית הספר, יחד עם מורה לחינוך גופני ומורה למתמטיקה. הפעילות אינה חובה, אך רוב התלמידים מבקשים להשתתף בה. "ניסינו ליצור פעילות מאתגרת ומהנה", אומרת אוהייליה סאלח, מורה למתמטיקה וחשיבה מתמטית, "שתוביל ללמידה משמעותית. ילדים בדרך כלל אוהבים מאוד שיעורי ספורט, ולכן החלטנו לשלב את הפעילות הגופנית עם המקצוע שנחשב קשה יותר, מתמטיקה. באמצעות משחקים שונים הילדים נהנים מצד אחד ולומדים מצד אחר. למשל, הם מקבלים משימות ספורטיביות, רושמים את התוצאות, ואחר כך אנחנו מנתחים את התוצאות בכיתה ובודקים ממוצע, עורכים השוואות ועוד". עוד יוזמה שפותחה השנה היא "בית קפה מדעי", שמופעל על ידי צוות המדעים בשיתוף תלמידי המעורבות החברתית. בית הקפה מגיש משקאות קרים וחמים וכריכים בריאים מתוצרת התלמידים, תוך סימון ההרכב התזונתי והערך הקלורי של כל הזמנה. דרך הכנת ההזמנות ובדיקת הערכים התזונתיים התלמידים חווים למידה מהנה מסוג אחר. הם לומדים להשתמש במונחים מדעיים כמו נפח, מסה, טמפרטורה, ערך קלורי, ויטמינים, חלבונים ופחמימות, ובמקביל מטמיעים אבני יסוד מדעיות וסופגים ערכים של שימור אורח חיים בריא. בית הקפה פתוח לתלמידים בהפסקות ובתחילת היום, ולצוות ואורחים לאורך היום כולו. התלמידים מזמינים באמצעות קישור, בערבית, ערבית או אנגלית, וכך מפותחות גם מיומנויות השפה. חושבים בתוך הקופסה "אלשורוק", טמרה

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==