שיעור חופשי | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 134

17 | שיעור חופשי "מורים שלא ישמשו כמנטורים או קואצ'רים לתלמידים שלהם, יסיימו את הקריירה". כך, באמירה אחת מדויקת, ניתח אנדריאס שלייכר - - את אתגרי OECD- מנהל מחלקת החינוך של ה בעידן פוסט-קורונה. הציטוט 21- החינוך של המאה ה TheMarker הזה הפך לכותרת ענקית בעיתון בדצמבר האחרון, אך עבור מערכת החינוך הישראלית – הדרך עוד ארוכה. "שינוי מהותי של תוכניות לימוד ואסטרטגיה פדגוגית אורך זמן רב, אף שהנושא נידון רבות במערכת. הדרך לייצר את השינוי במהירות יחסית עוברת בסוכני השינוי – המורים", אומרת אשת החינוך מיכל סולומונוביץ, שיחד עם המנטור והיזם אלון אולמן פיתחה השתלמות ייחודית - "מורה מנטור בשיטת קוד המנצח לצעירים". הראשונה להרים את הכפפה היתה הסתדרות המורים, שהשיקה את ההשתלמות "מורה מנטור" – כדי לצייד את צוותי ההוראה בכלים שיסייעו להם לנווט את דרכם בין האתגרים החדשים שנולדו בקורונה, לנוכח ההתמודדות עם חוסר הוודאות ועם מצבם הנפשי המורכב של התלמידים. "קוד המנצח לצעירים" היא שיטה פשוטה וקלה ליישום, שמבקשת ללמד ילדים את הקודים להצלחה מעשית כבר בגיל צעיר. התוכנית מציעה דרכים לסמן מטרות ולהגשים אותן, להתמודד עם כישלון וחרדה ולפתח חוסן – תכונות שנחוצות לכולנו ובעיקר לדור הצעיר בכל יום, ויותר מתמיד בתקופה הנוכחית. התוכנית אושרה במאגר התוכניות החינוכיות של משרד החינוך, ועד לפרוץ המשבר בתי ספר ברחבי הארץ. 50- אף נלמדה ב עם פרוץ הקורונה, עברה התוכנית למתכונת דיגיטלית ועשרות אלפי תלמידים המשיכו ללמוד אותה במסגרת התל"ן או באופן פרטי. התוכנית מבוססת על תכני "קוד המנצח - אלון אולמן" למבוגרים. זהו מודל פרקטי הנשען על מיפוי של הצלחה ואושר. בעשור האחרון, למדו DNA- ה אלף איש בישראל ובעולם. 250- את המודל יותר מ ההשתלמות הייחודית כללה את העקרונות המרכזיים של השיטה, ובהם הכרת הסיפור הפנימי שלנו והפיכתו לחיובי; היכרות עם רמות התודעה והדרך להתקדמות; שיטות להשגת אפקטיביות מירבית בעבודה ובחיים; התמודדות עם קשיים, פחדים ופריצת מחסום הפחד; ניהול זמן מיטבי ועוד. בסופו של דבר, ההשתלמות שאמורה היתה להתבצע רק בסמסטר א' הוכתרה בהצלחה, ולאור בקשת המשתתפות תיפתח השתלמות נוספת בסמסטר ב'. "הסתדרות המורים השכילה להבין את הצורך והחשיבות בהכשרת המורים בתחום ייחודי זה, צורך שעלה והתחזק בתקופת הקורונה", אומרת סולומונוביץ, שסיפרה כי בתום הקורס, "המשתתפות מדווחות על שינויים משמעותיים בחיים האישיים שלהם, בהורות, בזוגיות ובקריירה. המטרה היתה לעזור להן להיות מורות טובות יותר, אבל הכלים שהן קיבלו סייעו להן לקדם חלקים נוספים בחייהן, ואני שמחה על הזכות הזאת". כך למשל, כתבה אחת המשתתפות: "מיכל, הפכת את ימי חמישי למשמעותיים ואותנו לקבוצה מגובשת, מכילה ותומכת. קבוצה מנצחת. באופן אישי למדתי שפה. צברתי ידע, רכשתי כלים ונהפכתי למנטור עבור משפחתי, ילדי, תלמידי ועבורי באופן אישי. בעקבות הלמידה והשיתופים האישיים בחרתי לחיות את חיי באופן מיטבי בידיעה שאני כותבת את הסרט של חיי. הבנתי שההצלחה שלי בחיים תלויה בי. החלטתי שאני בוטחת בתהליך ומאפשרת באופן מעשי להגיע אל עבר 'האני הגדול' שלי וליצור את התמונה המנצחת, תודה על הזכות שניתנה לי להשתתף  באחד הקורסים המשמעותיים שלמדתי". משתתפות בהשתלמות "מורה מנטור". למעלה משמאל - מיכל סולומונוביץ מחזור ראשון של ההשתלמות הייחודית "מורה מנטור" הסתיים בהצלחה. המטרה - לצייד את צוותי ההוראה בכלים מעולמות האימון וההתפתחות האישית, כדי להוביל שינוי בקרב התלמידים מעבירים את זה הלאה: המורים כמנטורים מורים לומדים | הפסקה פעילה צילם: איגור פינקלשטיין

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==