שיעור חופשי / סיון תשעט / יוני 2019 / גליון 128

א וכל, על שלל טעמיו וריחותיו, מלווה כל אחד מאיתנו, מציף אותנו בזכרונות ופורט על רגשות. בישול הוא כלי רב-עוצמה, זמין, נגיש וזול, והוא מזמן דיאלוג ישיר, אותנטי, בלתי פטרוני ומיטיב עם מגוון אוכלוסיות. לבישול פוטנציאל תרפויטי, מנחם ומעצים, בכך שהוא חושף את עולמו הפנימי של הילד בהקשר של הזנה, ומאפשר לשפר את תחושותיו, את רצונותיו ואת מאווייו. עיסוק במזון משמש אפוא נקודת התייחסות ראשונית לעולם פנימי, רגשי וחברתי. הקמה של מטבח חינוכי-טיפולי בבית הספר יכולה לספק מרחב לימוד לחקר נושאים רחבים כמו יחסים, גיאוגרפיה, שפה, תרבות, חומרי גלם, סביבה ואקולוגיה. זאת ועוד, במטבח אפשר לחשוף את הילדים לנרטיבים תרבותיים, לאירועים היסטוריים שהשפיעו על מפת המזון ועל תרבות המזון ולמאכלים המסורתיים המקובלים במשפחתו של כל ילד. הנה כמה עצות לשילוב בין מזון, הקשבה רגשית ופדגוגיה. דברו על אוכל עם התלמידים 1 אוכל, על עושרו ומורכבותו, שלכם. נעדר כמעט לגמרי מהשיח החינוכי. הרחיבו את השיח על אוכל בהיבט הרב-חושי. למשל, מלפפון הוא ירוק, קריר, מרענן ועם ריח של קיץ, משמש בתרבויות שונות כמאכל מצנן ומרגיע, ולא רק נמצא בקבוצת הוויטמינים והמינרלים. שלבו אוכל בהוראה שלכם. 2 ניתן ללמד הכל באמצעות אוכל. חשבון על קרש חיתוך (שברים דרך פיצה, נפחים של סירים, טרה ופחת), מדעים (התכה, המסה, תכונות של חומרים), תורה (בישול דרך פרשת השבוע, מאכלים תנ"כיים), היסטוריה (נרטיבים של מאכלים, כיבושים ומלחמות דרך מאכלים), גיאוגרפיה (השפעה של סוגי אדמות ומדינות על גיוון האוכל, נדידת מסורות), שפה ואנגלית (שיום, מיון לקבוצות מילים, תחביר, פעלים ובניינים) ועוד. בתוך קופסת האוכל היא עולם. 3 בליל התחושות בבית הספר: שמחות, אכזבות, חברויות, הדרה, חוויות חושיות ובלבול, קופסת האוכל מייצגת "מזכרת מהבית", מעין "נשיקה בכיס" (כפי שכתבה שלומית כהן אסיף). מישהו קם בבוקר, חשב ותכנן, מרח ועטף, וכיוון לרגע שבו הקופסה תיפתח והכל יהיה פשוט מזין יותר ובעיקר מותאם לי. חלק הבריאות חשובה, אבל. 4 נרחב מהשיח במערכת החינוך מתמקד בבריאות ובפירמידת המזון. ישנם בתי ספר המגדילים לעשות ומבקשים מהתלמיד להביא רק מזון בריא. אני מציעה להרחיב את השיח "הבריאותני" ולאפשר להביא את המזון שעושה לי טוב כאשר אני עצוב, שמח, מבולבל או כועס. כמו שאנחנו, המבוגרים, משנים את האכילה שלנו במצבים רגשיים שונים, כך יש לאפשר גם לתלמידים לאכול בהקשבה לגוף. מטבח המטבח כמרחב פדגוגי. 5 חינוכי-טיפולי אינו זקוק לכיורים, ארונות או מרחב מיוחד. הוא יכול להתקיים בתוך ארגז העובר בין המורות, חומרי הגלם יכולים להיאסף בתרומות וגם לגדול בגינה הבית-ספרית. האפשרות להמחיש את חומר הלימוד דרך בישול, להתבונן בתהליכים רגשיים, לחבר ולגבש בין ילדים ולהנגיש את המרחב החינוכי לקהילת בית הספר היא עוד אחד מיתרונותיו המופלאים של הימצאות מרחב בישולי-חינוכי-טיפולי-פדגוגי. הכותבת היא מרצה במכללות קיי, אחווה וספיר, מנחת קבוצות ועוד וכן בוגרת "תדמור" ומסלול לטיפול באמצעות בישול באוניברסיטה העברית. התכנית בהובלתה ופיתוחה, "מבשלים פדגוגיה", נבחרה לפיתוח באגף המו"פ של משרד החינוך. // המטבח הטיפולי מורה נבוכים משכית הודסמן, שפיתחה את התוכנית "מבשלים פדגוגיה" שנבחרה לפיתוח באגף המו"פ של משרד החינוך, מסבירה מה הקשר בין אוכל לחינוך משכית הודסמן עמותת המורים לקידום ההוראה והחינוך ע.ר. מיסודה של הסתדרות המורים לחלום, להוביל, לשנות , כ"ז בכסלו תש"פ 25/12/2019 מלון דיויד אינטרקונטיננטל, תל אביב קטורזה ולסיום מופע של מיטב המרצים בכנס ייקחו חלק שמרו את התאריך .16:00-09:00 הכנס יתקיים בין השעות האירוח בכנס כולל כיבוד וארוחת צהריים. נוהלי הרשמה וביטול - באתר ובחוברת גוונים. ההרשמה נפתחה שח 100 - עלות לעמית/ה 25/12/2019 חנוכה www.itu.org.il ההר שמה באמצעות אתר האינטרנט בלבד: הסעות מאורגנות יוצאות מרחבי הארץ כנס ארצי 2019 יוני < שיעור חופשי 40

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==