שיעור חופשי / אדר א' תשעט / פברואר 2019 / גליון 127

נמשך משבר האמון בין המנהלים למשרד החינוך בעקבות פרסום החשד בדבר הטיות במבחני המיצ"ב על ידי מנהלים ביסודי. המשבר החל בדצמבר, אז פרסמו משרד החינוך והרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה) הודעה בנוגע למבחני המיצ"ב, ממנה עלה בין השאר כי נפסלו המבחנים של כיתות ה' במתמטיקה ואנגלית, בטענה ש"אינם עומדים בכללי האיכות הנדרשים". על פי ראמ"ה, נמצא פער לא הגיוני בשיעור התלמידים בכיתות ה' 15% , לעומת 21% - שקיבלו הקלות בתשע"ח בשנת הלימודים הקודמת. בפרסומים בתקשורת נטען שתלמידים קיבלו במבחנים הקלות שלא היו זכאים להן, כמו הקראה של שאלות, ועל כן הנתונים אינם ניתנים לתיקוף. עוד נטען שמנהלים "דחפו" לכיתות המותאמות תלמידים חלשים שעשויים לפגום בהישגי בתי הספר. מבחני המיצ"ב נערכו בחודשים מרץ בתי ספר. אלה הם 784- ב 2018 עד מאי מבחני סטנדרטים הבוחנים שלושה תחומים: הישגים לימודיים, פערים לימודיים ואקלים בית-ספרי. מבחני המיצ"ב הם פועל יוצא של גישת הסטנדרטיזציה בחינוך שהחלה בארה"ב, ובבסיסה מערכת בקרה המציבה תקנים במערכת החינוך. בתי ספר מדורגים ואף מקבלים תגמול כספי בהתאם לתוצאות שהשיגו במבחנים. מאז החלו מבחני המיצ"ב, הם מלווים בביקורת הן מצד מורים ומנהלים והן מצד אנשי חינוך באקדמיה. בין השאר, מורים ומנהלים הביעו תרעומת ומרמור על כך שהתוצאות מתפרסמות בציבור. בעקבות הצעד החריג של פסילת מבחני כיתות ה', הסתדרות המורים טענה שמדובר בהאשמות שווא נגד מנהלי ומנהלות בתי הספר. ההסתדרות אף הורתה למנהלי בתי הספר להפסיק לשתף פעולה עם מבחני המיצ"ב ולהימנע מפגישות עם בכירי משרד החינוך. "אתמול (ראשון) פורסמו תחילה בעיתון ולאחר מכן בכלי תקשורת TheMarker נוספים, האשמות קשות וחסרות בסיס נגד סקטור מנהלי ומנהלות בתי הספר, על אופן התנהלותם במבחני המיצ"ב האחרונים", כתבה המזכ"לית יפה בן דויד לשר החינוך, נפתלי בנט. היא הוסיפה כי המקור לפרסומים הוא גורם בכיר במשרד החינוך, וטענה שעל שר החינוך להתנצל בפני מנהלי בתי הספר, "המנהיגים האמיתיים של מערכת החינוך". במכתב נוסף למנכ"ל המשרד, שמואל אבואב, בן דויד הביעה את ביקורתה על מבחני המיצ"ב, ובמיוחד על פרסום התוצאות. "משרד החינוך, עת הנהיג את מבחני המיצ"ב, היה מודע לנזקים שהוא עלול לעורר ובמיוחד פרסום התוצאות. לבד מן העובדה שמבחני המיצ"ב מטילים על עובדי ההוראה נטל בלתי סביר, הפכו המנהלים ועובדי ההוראה בעטיו של המבחן לגורם 'הנרדף' על ידי התקשורת, ההורים, הרשויות המקומיות ומשרד החינוך". דליה אדל פרץ, יו"ר תא המנהלים בהסתדרות המורים, נשמעה אף היא מוטרדת מהטלת האשמה על המנהלים. לדבריה, התחושה בקרב המנהלים קשה ביותר. "הזדעזענו קשות מהפרסום שהציג בצורה גורפת אשמה ברמייה ובהטיה כזו קשה של מבחנים", היא אומרת, ומוסיפה: "זה פירק מנהלים". לדבריה, הטענה של משרד החינוך לפיה חלה עלייה דרסטית במספר ההתאמות אינה הגיונית. "אנחנו לא מבינים. המשרד טוען שהסיבה לפסילה של המבחן היא הכמות הגדולה לפי הפרסומים. 21% , של תלמידים שדיווחו אבל המנהלים פעלו לפי ההוראות של משרד החינוך. המשרד הוציא הנחיה כתובה למנהל, שהוא בעצם צריך לדווח על כל ילד שיש לו אבחון כלקוי למידה. אבל המנהל אינו מאבחן. הוא מקבל את האבחונים שהתלמידים מציגים. ההורים הולכים למאבחנים, עושים אבחון ואני כמנהל צריכה לדווח על כל ילד שיש לו אבחון. אם כמערכת גיליתי שיש גידול לא הגיוני, אני צריכה לבדוק את העניין לא אצל המנהלים אלא אצל המאבחנים". פרץ מעלה טיעון עקרוני נוסף. לדבריה, משרד החינוך היה מודע מזמן לנתונים על הגידול באבחונים בלקויי למידה ולכן היה צריך למנוע מראש את קיום המבחנים. לדבריה, "המערכת המקוונת נסגרה כבר בנובמבר. המבחנים של מתמטיקה ואנגלית התקיימו במאי. אם ראיתם שיש בעיה, למה עשיתם מבחנים? למה שילמתם לבוחנים? למה בדקתם ולמה גרמתם לילדים להיבחן? יש פה טענה שהבחינות נפסלו בגלל כמות ההתאמות. ההודעה על הפסילה היתה בדצמבר - שנה אחרי המבחנים. אז איך אנחנו הפכנו להיות אשמים?". מעבר למהות הטענה שגרמה לפסילה, טוענת פרץ שמשרד החינוך הטיל דופי במוסד המנהלים בכללותו. זאת אף שבית הספר שלה, "עמית" ביישוב מיתר שבדרום, כלל לא נבחן השנה במיצ"ב - מאחר שהבחינה מבוצעת כל שנה באשכול אחר של בתי ספר, ולא הגיע תורו להיבחן. "כמנהלת, מבחינתי הקרדיט לתפקיד שלי הוא בראש ובראשונה היושרה שלי, והם פגעו בדבר הקדוש הזה. כשאני עומדת מול המורות ומול ההורים, אני עומדת בשם הערכים. כרגע, בגלל האשמה כזו בוטה, איבדתי את 2019 פברואר אקטואליה 127 / גיליון אדר א׳ תשע"ט Dreamstime צילום שער: רווית שרף עורכת: חוה טרטנר עריכה: ניצה ברגמן הפקה: מקס שפירו עיצוב גרפי: יעל אפרתי, תמירה גלילי, משתתפים: רותי גליק, לימור דומב, בתיה טולדנו, גלית לוי, לימור לניאדו־תירוש, ראובן שבת מור ברנשטיין צילום: חיים סולן לוחות ודפוס: עמותת המורים אחריות מערכתית: ג'ינה מרום, שלמה ישי, מערכת מייעצת: יערה קדוש כתבי היד © כל הזכויות שמורות המתקבלים במערכת עוברים עריכה וקיצורים. המערכת אינה מתחייבת להחזיר כתבי יד וצילומים אם חשוב לכם להשפיע, אם אתם מחפשים במה להתבטא או מרגישים שחיוני לשתף את עמיתיכם לעבודה בדברים שאתם עושים, "שיעור חופשי" הוא הבמה שלכם. hofshi@morim.org.il 03 -6922955 , פקס 03-6922945 ' , טל 62969 , תל אביב, מיקוד 8 רחוב בן סרוק | כתבו לנו כדי שנוכל לפרסם אתכם תוכן העניינים אקטואליה חגיגת החורף של המורים 6  יעל אפרתי | קשר משפחתי 7  יעל אפרתי | החינוך המיוחד מתחדש 8  רווית שרף | כתבות ד"ר רונית רם-צור המוח הלומד - 10 מסבירה את הקשר בין חינוך למדעי תמירה גלילי  |  המוח ייעודה של השעה שעת מפנה - 16 הפרטנית - והשימושים השונים שמוצאים לה בתי הספר  תמירה גלילי  | גישת הלמידה מנהלים פרויקטים - 20 המבוססת פרויקטים מתפשטת לימור דומב  | ברחבי הארץ מדורים לימור דומב | מקומי 24 לימור דומב | יזמות 26 רווית שרף | ארגז כלים 28 לימור דומב | תרבות דיגיטלית 29 ראובן שבת | זו המגמה 36 מורה נבוכים 40 אתנחתא רווית שרף | אפרים סידון בנעלי בית 31 יעל אפרתי | אופרת הקסמים 32 יעל אפרתי | גשם של תרבות 34 לימור לניאדו תירוש | החמין המרוקאי 39 32 20 7 39 ממורה למורה חוקי מרפי של המורות סוף המחצית כבר פה. לפניכן תשע חוויות מבית היוצר של מר מרפי, ועוד אחת לסיום המחצית. זה לא משנה כמה גדול ורחב ידיים חדר המורות ואיך • מסודרים השולחנות, תמיד תחפשי מקום ליד החברות הכי טובות שלך ותמיד מישהי תתיישב במקום הזה שנייה לפניך, ואת תישארי עם התיק ביד ותחפשי פינה, בצד, לבד... זה לא משנה אם לא נעדרת כל המחצית, ולפעמים הגעת • לבית הספר בזחילה: את תהיי חולה ותישארי בבית דווקא ביום שבו עוד חמש מורות יהיו חולות, כולל זאת שממלאת מקום באופן קבוע. זה לא משנה עד כמה תאיצי בתלמידיך לצאת החוצה • להפסקה: תמיד תגיעי אחרונה לחדר המורות, תצטרכי לחכות עד שהמים לקפה ירתחו שוב, וגם להתאפק בתור לשירותים. זה לא משנה אם נתת את המבחנים לשכפול שבועיים • לפני המועד, כי דווקא בפרק הזמן הזה למכונת השכפול אין טונר, ובכלל נגמרו הדפים לאותו חודש. זה לא משנה שסידרת את רשימת ההורים ליום ההורים • ברשימה מתוקתקת כמו לו"ז של מבצע צבאי, תמיד יגיע הורה באיחור, בדיוק בו ברגע שאת אורזת בלאות את חפציך וידך כבר נוגעת במתג החשמל לכבותו. ועוד בעניין יום ההורים: הוא תמיד, אבל תמיד, יחול יום • אחרי אירוע משפחתי או לילה שבו איחרת לישון. כשיש יציאה עם הכיתה להצגה או למופע, הנהג שאמור • לאסוף אתכם אחרי כן תמיד יאחר, ותמיד גם יהיה בחוץ קור כלבים, או חום מהגיהנום; אבל אם את תאחרי עם תלמידיך בשלוש דקות, כי אחד מהם היה חייב/ מוכרח/צריך דחוף פיפי, במשך כל הנסיעה הנהג יהיה עצבני וייתן לך הרגשה שאת פושעת בינלאומית. ביום שישי, בסוף היום, כשכולם כבר צמאים להשתחרר • הביתה ורוב התלמידים כבר יצאו מהכיתה, תמיד תלמיד תורן יקבל מכה מכיסא או ייעלב מתלמיד אחר ואת תצטרכי לפייס אותו לתוך סוף השבוע. גם אם תתכונני בבית ותבחרי סרטון לימודי הקולע בול • למטרות השיעור, יקרה הדבר הבא - בחרי את האפשרות המתאימה: לא יהיה חיבור אינטרנט; א. כבל הקול לא יעבוד; ב. יתברר שהסרטון חסום לצפייה ברשת הבית-ספרית; ג. כל התשובות נכונות. ד. לסיום, נכון שקצת הגזמתי וגם די הפרזתי, אבל שתקום מי שלא עברה חוויה אחת או שתיים לפחות מתוך הרשימה. ומה שבטוח, הזמן עובר מהר יותר כשאנחנו נהנות. בהצלחה ובהנאה במחצית ב', המורה אורית סערת המיצ"ב נמשכת: הסתדרות המורים הכריזה על סכסוך עבודה. "משרד החינוך ממשיך להוליך שולל את המנהלים ואת עובדי ההוראה. אנחנו מסרבים לקחת בכך חלק", אומרת המזכ"לית יפה בן דויד "צריך לעצור את בחינות המיצ"ב ולפתוח דיון מחודש" בית ספר "ארנון" בתל אביב. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה צילום: מגד גוזני / עיתון הארץ "משרד החינוך, עת הנהיג את המזכ"לית יפה בן דויד: מבחני המיצ"ב, היה מודע לנזקים שהוא עלול לעורר ובמיוחד פרסום התוצאות. לבד מן העובדה שמבחני המיצ"ב מטילים על עובדי ההוראה נטל בלתי סביר, הפכו המנהלים ועובדי ההוראה בעטיו של המבחן לגורם 'הנרדף' על ידי התקשורת, ההורים, הרשויות המקומיות ומשרד החינוך" צילום: מור ברנשטיין 3 שיעור חופשי > 2019 פברואר 2019 פברואר < שיעור חופשי 2

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==