אורי ננר, סטודנט לתואר שני בפקולטה
להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון, בנה
אופנוע שאינו נופל. הפרויקט בוצע
בהנחיית ד"ר רפי לינקר ופרופסור פר
אולוף גוטמן.
כפלטפורמת בסיס לפרויקט נבחר קטנוע
05 סמ"ק, שהיה זרוק בחצר הפקולטה
להנדסה חקלאית לשעבר. ננר חתך אותו
לשני חלקים - )1( השילדה, המנוע, הזרוע
האחורית והגלגל האחורי, וציר )2( ההיגוי
והגלגל הקדמי. הוא מדד ושקל את
החלקים, איתר את מרכזי המסה שלהם
וביצע סימולציות. על סמך הסימולציות
נערכו ניסויים מוצלחים, ואכן - האופנוע
"סירב" ליפול, גם כאשר נסע לבדו ונדחף
בחוזקה מצדיו על ידי אנשים.
ננר מסביר כי "מחשב האופנוע מקבל
באופן שוטף קריאות משני חיישנים -
חיישן זווית הטיה )חיישן דינמי המשלב
שני מדי תאוצה וג'יירוסקופ( וחיישן
מהירות הטיה )ג'יירוסקופ(. בנוסף מריץ
המחשב אלגוריתם בקרה המבוסס על
משוואות התנועה של האופנוע, ובהתאם
לקלט מהחיישנים ומהמשתמש מפעיל
את המנועים השולטים במצערת הגז
ובבלם, ובנוסף מפעיל את המנוע השולט
בהיגוי, על מנת לבצע מה שמכונה היגוי
".(
counter steering
הפוך )
היגוי הפוך - תהליך שאנו מבצעים בלי
משים כשאנו רוכבים על אופניים, למשל
- פירושו שאם ברצוננו לפנות שמאלה,
לדוגמה, אנו מסובבים את הכידון ימינה
תחילה, להרף עין. ה"פונקציה" של ההיגוי
ההפוך היא הטייתם של האופניים לכיוון
הפנייה.
ננר עבד על הפרויקט במשך כשנתיים,
בהשקעה של 21 אלף שקלים. לדבריו
עשויות להיות לפרויקט גם השלכות
מעשיות, כגון פלטפורמה לחקר תאונות
אופנוע )ניתן להגיע למצב קיצוני בלי
לסכן את הרוכב(, ואף הוספת מתקן חירום
לאופנועים שיתערב בעת סכנת התהפכות.
מי קולחין מטוהרים ומים מליחים עשויים לשמש בסלילת
כבישים - אלה מסקנות הביניים במחקר הנערך במכון
לחקר התחבורה בטכניון ובמכון וולקני. את המחקר עורך
הסטודנט אריה גלר במסגרת הדוקטורט שלו בהנחיית
פרופסור אילן ישי )הטכניון( וד"ר גיא לוי )מכון וולקני(, עבור
החברה הלאומית לדרכים )מע"צ החדשה(.
מטרת המחקר הינה לבחון את החלפתם של המים השפירים
)מי שתייה( המשמשים בסלילת כבישים במים מטוהרים
ומים מליחים. שינוי כזה יאפשר חיסכון עצום במים שפירים.
עם זאת, כדי לממש זאת נדרש שינוי במפרטי הסלילה
הקיימים, המחייבים שימוש במים שפירים.
"בארץ קיים מחסור חמור במים שפירים, ושאיבת היתר
מהכנרת ומהאקוויפרים גורמת להמלחת המקורות," אמר
שמעון נסיכי, ראש אגף מחקר ופיתוח בחברה הלאומית
לדרכים. "שאיבת היתר הינה בסדר גודל של 004-003 מיליון
ממ"ק לשנה. על פי ההערכות, השימוש במי-קולחין מטוהרים
ובמים מליחים בסלילת כבישים יצמצם את צריכת המים
המתוקים בכ-04 מיליון קוב בשנה."
תח ב ו ר ה
הא ו פ נ ו ע המסרב ל י פ ו ל
47...,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32 12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,...1