ÌÈÈÓ‡ÏÈ· ÌÈÒÁÈ
6
”ישראלי, אמריקאי, איטלקי וסיני החליטו להקים
עסק בהודו“. לא, זאת לא התחלה של בדיחה,
אלא ארוע אפשרי בהחלט במציאות הגלובלית
שבה אנחנו חיים. בתוכנית למינהל עסקים
בטכניון מתקיים קורס שלא רק מפגיש וירטואלית
סטודנטים ממדינות שונות, אלא גם מסייע להם
לבצע יחד פרויקט משותף שבמהלכו עליהם
להחליט איזה עסק להקים במשותף במדינה זרה.
הוא
Technion Multi-Cultural Team Project
פרויקט המתקיים במסגרת הקורס ”ניהול בין
תרבותי“ כבר שמונה שנים, בהנחייתה של
פרופסור מרים ארז, מומחית בתחום הניהול הבין-
תרבותי. בפרויקט משתתפים סטודנטים מהטכניון
ומאוניברסיטאות מובילות מאיטליה, ספרד, הונג-
קונג וארה“ב.
ÌÈ·¯ÂÚÓ ÌÈ˙ˆ
המשתתפים בפרויקט עובדים בצוותים מעורבים
)מאוניברסיטאות שונות(, בני ארבעה אנשים כל
אחד, במשך כשלושה שבועות. במהלך הפרויקט
לומדים הסטודנטים על ההבדלים הבין תרבותיים
ביניהם באמצעות אינטראקציה ועבודת צוות,
ועל סמך משוב שהם מקבלים על שאלונים שהם
ממלאים במהלך הפרויקט. הפרויקט מנוהל באמצעות אתר אינטרנט יעודי, שכתובתו היא
. כל משתתף יוצר באתר פרופיל אישי, ועובד יחד אם חברי הצוו
ת
שלו בחדר העבודה הממודר של הצוות. בנוסף ישנו אזור פתוח לכל המשתתפים, שבו ניתן
להתרשם מהפסיפס הבין-תרבותי.
”ההיבט החווייתי של הקורס משמעותי מאוד, שכן סביר מאוד שבעתיד הם יפעלו בצוותים
וירטואליים שעשויים להיות גם רב-תרבותיים,“ מסבירה פרופסור ארז. ”במציאות הגלובלית
והטכנולוגית של המאה ה-12, חלק גדול מהתקשורת הפנים ארגונית היא תקשורת וירטואלית.
למציאות זו יש יתרונות בולטים, ביניהם בחירת העובדים הטובים ביותר ללא קשר למקום
מגוריהם, הפחתת עלויות עבודה וקירבה ללקוחות וספקים. יחד עם זאת, תקשורת מתווכת-
מחשב מציבה גם אתגרים רבים, כגון הבדלי זמן ופערי תרבות.“
הקורס מקנה למשתתפיו גם ”אינטליגנציה תרבותית“, המבוססת על 4 מרכיבים שונים )מטה-
קוגניציה, קוגניציה, מוטיבציה והתנהגות( ומסייעת להצלחתם של מנהלים ברחבי העולם.
מן השאלונים שממלאים משתתפי הקורס עולה כי ההשתתפות בפרויקט מעצימה משמעותית
את תחושת השייכות שלהם לסביבה הגלובלית, ואותה ”זהות גלובלית“ מהווה גורם משמעותי
בשיפור הישגים בצוותים רב-תרבותיים. כיום ידוע שזהות גלובלית חזקה מעודדת התלהבות
בעבודת הצוות, והתוצאה היא עליה ברמת הביצוע.
”תודה על העבודה המעולה של צוות הטכניון,“ אומר פרופסור ג‘וזפה דלמסטרי מאוניברסיטת
ברגמו השותפה בפרויקט. ”אני שמח שלסטודנטים שלי ניתנה הזכות לקחת חלק בפרויקט.“
פרופסור לין ון-דיין מאוניברסיטת מישיגן מספרת כי ”הפרויקט היה הצלחה עצומה בקרב
הסטודנטים שלי. כולם אמרו שזו היתה חוויה מעולה, ליישם את מה שהם למדו במהלך הסמסטר.
אני רוצה שתדעו כמה אני שמחה על האפשרות להציע לסטודנטים שלי את הפרויקט.“
ʯ‡ ÌÈ¯Ó ¯ÂÒٯ٠ÔÂÒ˜ÈÏ‚ ‰Ï‡ ¨˘Â¯‰ ‰Â¯ ∫·˙Î
ח ד ש נ ו ת ב י נ ל א ו מ י ת
טיהור מים בהודו - אחד הפרויקטים שגובשו במסגרת הקורס
)ארה“ב(,
Northwestern University
זהות גלובלית. אחד הצוותים המשתתפים בפרויקט: טום קדוול -
)ספרד(, ריקי נורי - טכניון )ישראל(
ESADE
)הונג קונג(, אמדאוס ביג‘ולין -
City University
אניטה צ‘אן -
בפרויקט רב-תרבותי בהנחיית
פרופסור מרים ארז מתקיים
מפגש מרתק בין סטודנטים
מעשרות מדינות
48...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 2,3,4,5,1