Table of Contents Table of Contents
Next Page  27 / 51 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 27 / 51 Previous Page
Page Background

27

וות סטודנטים מהטכניון זכה במקום השני (מתוך 55 קבוצות)

בתחרות מל”טים בינלאומית שהתקיימה במרילנד. מדובר בצוות

משולב של 71 סטודנטים מהפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל

ומהפקולטה להנדסת חשמל.

היא תחרות יוקרתית, שבה משתתפים סטודנטים

AUVSI

“תחרות

מכל העולם,” מסביר דרור ארצי, שהנחה את הפרויקט. “בתחרות

הזאת נדרשים הצוותים לפתח ולבנות מערכת אווירית מתקדמת

מאוד המבצעת באופן אוטונומי שורה ארוכה של משימות ובהן המראה

), זיהוי מטרות, טיסה

Reconnaissance

ונחיתה אוטונומיות, תצפית (

תוך הימנעות ממכשולים ווירטואליים מרחביים, העברת מידע והטלת

מטענים למטרה. בשפת התעשייה קוראים לזה כטב”מ (כלי טייס

בלתי מאויש), אבל בתחרות הזאת מדובר במערכות אזרחיות לכל

דבר. מאחר שמדובר בפרויקט מורכב מאוד, המשלב דיסציפלינות

רבות - אווירודינמיקה, מבנה, הנעה, שליטה ובקרה, ביצועים, עיבוד

תמונה, תקשורת ומחשוב - החלטנו לשלב בקבוצה סטודנטים משתי

פקולטות.”

העבודה על הפרויקט התנהלה במשך שני סמסטרים אינטנסיביים

בהדרכתו של ארצי ובהנחייתם של איתי אור (אווירונאוטיקה) ועמית

איידס (הנדסת חשמל). בהובלת שגיב יערי תכננו הסטודנטים ובנו שני

מטוסים זהים המכילים את כל המערכות הנדרשות: תקשורת, מנועים,

מחשב, מצלמה ייעודית, טייס אוטומטי ועוד. בנוסף, פותחו עמדות

קרקע שמהן נשלטים המטוסים ונערכו ניסויי קרקע וניסויי טיסה,

שבעקבותיהם שופרו המטוסים בהדרגה.

ארצי, טייס בוגר הפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וטייס פרטי, עבד

בתעשייה האווירית במשך 12 שנה, בין השאר בפרויקט הכפיר. הוא

היה מראשוני המתכננים של מטוס הלביא, ובתפקידו האחרון בתעשייה

האווירית שימש כראש מינהל הנדסת מטוסים במפעל ‘להב’. לפני

כעשרים שנה הצטרף לסגל הפקולטה. “מנסיוני בתעשייה אני יודע שלא

מספיק להיות מהנדס טוב - אתה חייב לדעת ‘למכור’ את הפיתוחים

שלך. זה מה שאני אומר לסטודנטים שלי: שהם חייבים להציג נכון את

הרעיון, את המחקר ואת הפתרון, אחרת גם אם הם מהנדסים מבריקים,

אף אחד לא יידע את זה.”

לדברי ארצי, העבודה המשותפת של סטודנטים משתי הפקולטות היתה

אתגר גדול. “בהתחלה התעוררו שאלות כמו ‘מה מבינים האלקטרונאים

האלה במטוסים?’ ו’איך האווירונאוטים האלה לא מבינים את הפתרון

המעולה שלנו?’ - אבל בסופו של דבר כולם הבינו כמה חשוב שיתוף

הפעולה וביצעו את האיזונים בין הדרישות השונות ויצרו יחד מערכת

מעולה, וזה אחד ההישגים הגדולים בפרויקט הזה.” בתום התקופה

נשלחה המערכת לארה”ב, והסטודנטים בעקבותיה. התחרות, שנערכה

בבסיס חיל הים האמריקאי במרילנד, כללה שלושה חלקים: כתיבת דוח

הנדסי המתאר את הפיתוח ההנדסי ואת המערכת (%52 מהציון הכללי);

הצגת המערכת בעל-פה מול חבר השופטים (%52); והדגמת יכולת

טיסה וביצוע כל משימות הטיסה במסגרת זמן של 02 דקות (%05).

צוות הטכניון זכה במקום הראשון על כתיבת הדוח ההנדסי, במקום

השלישי על סקר מוכנות לטיסה, וכאמור במקום השני בדירוג הכולל. על

הדוח ההנדסי של הצוות כתבו השופטים: “אנליזה מבריקה של קונספט

התכן... שימוש בשיטות מתקדמות לתכן כנף... ניתוח בטיחות מערכתי

יוצא דופן”. השופט הראשי טום סנדרס, שהוביל את השיפוט בקטגוריית

סקר מוכנות טיסה, ציין כי “אני שופט כבר 31 שנה בתחרות, וזה הסקר

הטוב ביותר ששמעתי וראיתי.”

צ

בהצטיינות

תואר שני

צוות סטודנטים מהטכניון דורג במקום השני בתחרות המל”טים הבינלאומית במרילנד

השופטים בתחרות קבעו כי מדובר ב"אנליזה מבריקה של קונספט התכן". עומדים, מימין לשמאל: דולב סיימון, דימה מלקיס, שלומי בושר, מיכאל

קוליקוב, עמית ארד, דוד מרקוביץ, אבישי חסידוף, שגיב יערי, דרור ארצי, ישעיהו נג'ר, איליה לסובוי, אורי אברהם, איתי אור, עמית איידס. יושבים,

מימין לשמאל: חיה רוזנגארד, הויה גרטי, לילך מזור, אייל אלירן, ניב בכר, אורי אשור, גל דלאלי, יבגני גוטניק