Next Page  34 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 34 / 48 Previous Page
Page Background

05.05.17 |

ט' אייר תשע"ז

| 255

גליון

שביעי

| 34

, חפשו בגוגל 'מורשת הגליל'

052-3246827

שבתאי שירן מורה דרך בטעם יהודי

………

שבתאי שירן

מפת הדרכ י ם

בבית אל קיבל יעקב אבינו את ההבט

חה שמלווה אותנו במאבקימ עד היומ הזה,

הָאָרֶצ אַשֶר אַתָּה שֹכֵב עָלֶיהָ... לְכָ אֶתְּנֶנָּה

כָ: )בראשית , כח, יג( ויעקב הנפ

וּלְזַרְע

עמ אומר )שמ, יז( אֵינ זֶה כִּי אִמ בֵּית אֶ-

יִמ;

לֹקימ... וְזֶה שַעַר הַשָּמ

בבית אל בפ גת הישוב, נבקר הפעמ

במקומ שהוא אולי שער השמימ, אבל כרגע

הוא מצטנע תחת השמ 'גבעת ארטי '.

נפתח בתצפית הנושאת את השמ התנ"כי

המרשימ 'שא נא עיניכ', שאינה אלא גג של

בריכת מימ. במקומ הו דר מצפור המציע

תצפית מרהיבה על דרומ השומרונ וארצ

בנימינ. התצפית משולטת. ניתנ לזהות מכאנ

אתרימ רבימ, וביניהמ הר בעל חצור, עפרה,

הכפר עינ יברוד ה מוכ לעפרה, פאתי ירו

שלימ והעיר רמאללה ו ביבתה. כחצי ק"מ

צפונית לנו, על פ גה נמוכה יותר, נראה

קבר שייח' ציורי אליו נגיע בהמשכ.

ההר עצמו, עליו אנו נמצאימ, נקרא

מטר-

909

בערבית ג'בל ע'ורייטי וגובהו

אחת הפ גות הגבוהות ביותר בבנימינ.

נחזור לחניה ונלכ אל קבר השייח',

מטר נגיע לצומת שבילימ

50-

ואחרי כ

אדומ-שחור. נמשיכ ישר עמ ה ימונ הש

חור, נחלופ על פני צומת שבילימ ירוק-

מ' לחניה

350

שחור, ולב ופ נגיע לאחר

שער השמים

אתר 'חלום יעקב' נמצא בבית אל על אחת הפסגות הגבוהות ביותר בבנימין. משטחי הסלע והעצים העתיקים

במקום רומזים לשימוש המקום גם לפולחנים זרים אשר יונקים מיעקב אבינו שהקים מזבח במקום

בצומת שבילימ שחור-ירוק.

ה ימונ השחור פונה שמאלה, ומ תיימ

מטר במצפור הצופה מערבה

120 -

לאחר כ

מעל הכפר דורא אל-קרע. התואר 'אל-

קרע' מציינ ירק הנקרא בעברית 'קרא'.

מהתצפית נשוב חזרה אל קבר השייח',

המוקדש לשייח' עבדאללה. המבנה הכי

פתי הוא בעל שני חדרימ, ובחדר הפנימי

נמצאת גומחת תפילה הפונה לכיוונ דרומ

מזרח )לעבר מכה(. לצד גומחת התפילה

ובכני ה לחדר הפנימי, נמצאימ ציורימ

פשוטימ למדי בצבע אדומ, המשלבימ

כפות תמרימ.

מי הוא אותו שייח' עבדאללה לא ברור,

אולי יש כאנ מ ורת עתיקה המושכת לא

ברהמ אבינו עבד ה' או ליעקב נכדו, אולי.

לצד קבר השייח' נמצא משטח לע גדול

ששימש כנראה לצרכי פולחנ )במות אבנ(.

אולי כאנ הקימ ירבעמ בנ נבט את הבמה

שאמורה היתה לשמש תחליפ למקדש )מל

כימ א, יב(, אותה במה שנותצה כליל ע"י

המלכ יאשיהו )מלכימ ב', כג, טו(, "גַּמ

רֹפ

אֶת-הַמִּזְבֵּחַ הַהוּא וְאֶת-הַבָּמָה, נָתָצ...וַיִּש

רָה".

רַפ אַש

אֶת-הַבָּמָה הֵדַק לְעָפָר, וְש

יאשיה שרפ אמנמ את האשרה אבל

אשרות נו פות צמחו ב ביבה. בצד ימינ

נמצא עצ גדול ועתיק של אלונ התולע, מינ

הגדל באזורימ גבוהימ. מכלול זה של קבר,

משטחי לע ועצימ עתיקימ, רומז לשי

מוש המקומ לפולחנימ זרימ. ואכנ, בתנ"כ

יש התייח ויות רבות לפולחנימ במקומות

גבוהימ ולצד עצימ עתיקימ - " ְבִיבוֹת

י

מִזְבְּחוֹתֵיהֶמ; אֶל כָּל-גִּבְעָה רָמָה בְּכֹל רָאש

הֶהָרִימ, וְתַחַת כָּל-עֵצ רַעַנָנ וְתַחַת כָּל-אֵלָה

מ רֵיחַ נִיחֹחַ,

ר נָתְנוּ-ש

עַבֻתָּה, מְקוֹמ אַש

לְכֹל גִּלּוּלֵיהֶמ" )יחזקאל ו', י"ג(. על אחז

מלכ יהודה נאמר "וַיְזַבֵּחַ וַיְקַטֵּר בַּבָּמוֹת,

וְעַל-הַגְּבָעוֹת, וְתַחַת, כָּל-עֵצ רַעַנָנ",

)דברי הימימ ב', כ"ח, ד'(, יתכנ והפו

לחנימ שנערכו במקומ יונקימ כבר מ י

פור יעקב אבינו שהקימ מזבח בבית אל

כמו שנאמר "וַיֹּאמֶר ה' אֶל-יַעַקֹב, קוּמ

מ מִזְבֵּחַ—לָא-ל

ה-ש

עַלֵה בֵית-אֵל...; וַעַש

ו אָחִיכָ",

הַנִּרְאֶה אֵלֶיכָ, בְּבָרְחַכָ מִפְּנֵי עֵש

)בראשית לה(, ואכנ כינוי המקומ בפי תו

שבי הישוב הוא 'אתר חלומ יעקב'.

ימונ ירוק יוביל אותנו לפתחה של

מערה, ובה שרידי בית בד גדול שהשתמר

בצורה יוצאת דופנ. מהמערה נפנה ימינה

למעיינ שכבה קטנ ששופצ על ידי הנו

ער של בית אל, ומשמ בשביל נחזור לקבר

השייח' ואל הרכבימ.

האתר נמצא בתחומ הישוב בית אל ואינ

שומ מגבלה ביטחונית לבקר בו.