Background Image
Next Page  18 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 18 / 48 Previous Page
Page Background

08.05.15 |

י"ט אייר תשע"ה

| 159

גליון

שביעי

| 18

לטובת האחר. לקראת פורימ, ערכנו שוק תחפושות בו

התושבימ 'שמטו' את התחפושות שברשותמ, וכל אחד

היה יכול לבחור לילדיו תחפושת אחרת. כמו כנ, לק

ראת הפ ח, בו מבצעימ התושבימ 'ניקוי' כללי לחפצימ

ישנימ, ערכנו שוק בו 'שמטו' התושבימ את החפצימ

שהמ אינמ צריכימ. פעילויות אלו, לא רק שתורמות

למשפחות שהנ מעוטות יכולת בככ שהנ יכולות לקבל

חפצימ שהנ זקוקות להמ, אלא גמ נותנות פרופור

ציות לבעלי היכולת, בקשר לדברימ שהמ צורכימ או

מחזיקימ ברשותמ. תהליכ השמיטה מראה לנו שאנחנו

יכולימ לה תפק בפחות ואפ לוותר לטובת הקהילה על

דברימ שאינ לנו צורכ בהמ. זהו וג של 'יישור קו' בינ

האוכלו יות השונות בחברה".

עוד מיזמ מעניינ הוא מיזמ השמיטה הטכנולוגית,

הנקרא 'שומטימ את הפיי '. במ גרת מיזמ זה המופעל

על ידי 'מרק"מ' )רשת הקהילות המעורבות - דתיימ

וחילוניימ(, לומדימ בני הנוער אודות ערכימ שונימ

הקשורימ לרשתות החברתיות, לדוגמה: כיצד להשת

מש באינטרנט בצורה טובה יותר ולעיתימ אפ לצמצמ

את הנוכחות בו לטובת מפגשי לימוד ובירור ערכימ

חברתיימ. מרכזת קשרי הקהילה ב'מרק"מ', ציפורה

נחמה )ציפ(, מ פרת על מטרת המיזמ: "חיפשנו לה

כני תוכנ משמעותי ביב שנת השמיטה, שהוא לא

רק ביב העניינ החקלאי אלא גמ ביב ערכי השמיטה.

מכיוונ שהקרקע של היומ ובעיקר של בני הנוער היא

הקרקע הווירטואלית, חשבנו שכדאי לתת דגש במקומ

הזה, בכדי לבחונ האמ הוא שולט בנו, האמ אנחנו

יודעימ לשמור על המידתיות בשימוש בו וכיצד אנחנו

מטפחימ יח ימ בינ אישיימ בכלי הזה". •

ההתע קות בנושא 'השמיטה בימינו', הוא בעיקר

ביב הנושא החקלאי ולככ מופנימ משאבימ רבימ. יחד

עמ זאת, בשנימ האחרונות קמו לא מעט מיזמימ העו

קימ במהות החברתית העומדת אחר רעיונ זה. לדעת

היוזמימ, שנת השמיטה מאפשרת לאדמ לנוח מהריצה

אחר החומר ולהבינ את מקומו, האישי וחברתי.

עינת קרמר, מיי דת ומנהלת את עמותת 'טבע

עברי', עמותה לקידומ אחריות ביבתית-יהודית

בישראל, מובילה בימימ אלו את מיזמ 'שמיטה יש

ראלית'. המיזמ, שמ לעצמו למטרה לתעד את הפ

עילויות החברתיות הנעשות בשנת השמיטה ולהפוכ

את השמיטה לרלוונטית גמ במאה ה-12. לדבריה:

"הרעיונ המקראי של השמיטה, המוזכר בפרשת הש

בוע הנוכחית, פרשת 'בהר', הוא שאדמ יחווה מציאות

כלכלית אחרת - הוא ישמוט את רכושו, את הקרקע

ואת הגידולימ ויאפשר לכולמ להיכנ אל תוכ רכו

שו. עמ השנימ ותיקונ הפתרונות ההלכתיימ בחקלאות

ובשמיטת חובות, אבד הערכ האוטופי והחינוכי של

השמיטה ואנחנו מנ ימ להשלימ את הפער הזה".

במ גרת הפעילות של המיזמ, הוקמ 'אוהל שמיטה'

נודד המציע לאנשימ "חוויה של שמיטה" - ישיבה

בצוותא, שיחה ודיונימ על חלומות חברתיימ.

שמיטת הפייסבוק

קהילות שונות, החליטו כי בשנת השמיטה הזו המ

יפעילו מיזמימ חברתיימ ברוח ערכי השמיטה. ככ

לדוגמא, בקהילת 'הרמב"נ' בראשות הרב בני לאו,

החליטו כי כל חבר 'ישמוט' מזמנו לטובת התנדבות

בקהילה. מדי שבוע, נתרמות כ-007 שעות שבועיות

לטובת התנדבות במקומות שונימ.

מיזמ נו פ ברוח השמיטה הוא מיזמ שמנוהל על ידי

הילה אלחייני, מנהלת תוכנית זיק"ה )זהות יהודית

ישראלית קהילתית( בגנ יבנה. לאחר לימוד בנושא

השמיטה בשנה שעברה, בחרו תושבי הישוב לע וק

בשני מיזמימ חברתיימ המבו ימ על 'יד שנייה' -

מ ירת תחפושות בפורימ וכנ שוק חפצימ משומשימ,

לפני חג הפ ח.

"לאחר שנה בה ערכנו לימוד לקראת שנת השמיטה,

החלטנו בקהילה להתמקד במ פר פרויקטימ המבטאימ

את רעיונ השמיטה - הוויתור על הרכוש הפרטי שלכ

שמיטה לכולם

לקראת שבת פרשת 'בהר', העוסקת בציווי 'השמיטה',

אספנו עבורכם שמיטות חברתיות שונות, מיריד יד שנייה

ועד שמיטה בפייסבוק. בלי מילה אחת על חקלאות

ישיבה בצוותא ודיונים על חלומות חברתיים.

אוהל השמיטה הנודד של עינט קרמר

דניאל אוחיון

השמיטה מראה לנו שאנחנו יכולים

להסתפק בפחות ואף לוותר לטובת

הקהילה. זה מעין 'יישור קו' בין

האוכלוסיות השונות

שמ י טה

אוטופיה. קרמר

לוותר. אלחייני

צילום: צביקה נבו

צילום: שמוליק קרמר