Table of Contents Table of Contents
Next Page  44 / 168 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 44 / 168 Previous Page
Page Background

44

<<

תדריך הפעלה

|

קידום בתעסוקה

העצמה

מקדם התעסוקה יתחייב לפעול למען התפתחות מרבית, קבלת

החלטות עצמאית ואוטונומיה של כל משתתף בתכניות התעסוקה.

חיסיון המידע

)Confidentiality(

מקדם התעסוקה ישמור על סודיות המידע המתקבל מכל מקור

שהוא על המשתתפים ועל המעסיקים, כולל מסמכים, מסדי

נתונים ותוצאות מבחנים; לא יחשוף מידע לארגונים אחרים בלי

לקבל הסכמה בכתב מאת נשוא המידע; לא יחקור ולא יאסוף

מידע על משתתף או על מועמד אם הדבר אינו משרת ישירות את

רווחתו של נשוא המידע ואת טובתו.

סוגיות אתיות בעבודת רכז הקידום

לעתים עולות סוגיות אתיות שונות בעבודתו של רכז הקידום; אנו נעסוק בשתיים מהן.

האם נכון להציג אפשרויות קידום בפני אנשים שאינם חושבים על כך?

התפיסה הרווחת היא ש”כולם רוצים להתקדם”, אך מניסיוננו עד כה אנו למדים כי קידום תעסוקתי

הוא עניין אישי ותלוי זמן. כחלק מתהליך הגיוס לתכנית קידום, יוצרים רכזי הקידום קשר עם

משתתפי עבר בתכניות תבת השונות במטרה לבחון אצלם מוטיבציה לקידום. לעתים יש צורך

לעורר את המוטיבציה, אך חשוב גם להיזהר משיפוט ערכי. מאחורי רעיון הקידום מסתתרת

נקיטת עמדה וערכים של סיפוק מקצועי, מימוש עצמי, יכולת השפעה וכולי. ערכים אלה אינם

עולים בהכרח בקנה אחד עם כל אוכלוסיות היעד בכל נקודת זמן. לאלמנטים תרבותיים יש

השפעה רבה על המשתתפים, ועל רכז הקידום להביא בחשבון שהצורך בקידום הוא אישי ותלוי

במשתנים רבים (כך למשל אחדים יעדיפו יציבות על פני קידום, ייתכן ונשים מסוימות יבחרו

שלא לערוך שינויים בעבודתן כל עוד הילדים קטנים, ועוד).

בפני המשתתף את האפשרות לקידום תעסוקתי ולערך שלו, אך

לחשוף

תפקיד רכז הקידום

לא לדחוף לקידום בכל תנאי, וכן להיות זהיר ש”העדר” רצון להתקדם בשלב זה לא יתפרש

ככישלון של המשתתף. כאמור, יש להבין היכן נמצא המשתתף בנקודת הזמן הנוכחית. בעוד

שלרוב לאנשים שאינם עובדים אין מה להפסיד בכניסה לשוק העבודה, רבים מהאנשים העובדים

מעוניינים לשמור על היציבות התעסוקתית שלהם וחוששים לעזוב את המוכר והבטוח. יחד

עם זאת לעתים קרובות שוק העבודה של ימינו אינו מאפשר להחזיק במשרות למשך זמן ארוך

כמו בעבר, ולכן כשדנים בנושא הקידום, חשוב להבהיר את הסיכונים (כפי שתואר בתדריך

זה בנושא הקשר בין התמדה לקידום) כמו כן חשוב לא להבטיח הבטחות, ולהבהיר שמדובר

בתהליך שהמשתתף מצופה להוביל. זהו עניין מורכב: מחד גיסא על רכז הקידום לרתום את

המשתתפים לתכנית, ומאידך גיסא חשוב שלא לצאת בהבטחות או ליצור ציפייה לא ריאלית

אצל המשתתפים.