Table of Contents Table of Contents
Next Page  47 / 66 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 47 / 66 Previous Page
Page Background

47

עט השדה

2012

פברואר

לאהוב ולשנוא בבטחה – הלוואי שתמותו! אני רוצה להתחתן איתך! רגשות

עזים במרחב היחסים בין הורים לילדים

צבי עמלי

את

צבי עמלי עוסק מזה שלושה עשורים בעבודה טיפולית עם ילדים ומשפחות ובטיפוח אנשי-מקצוע. מנהל

אוניברסיטת בר-אילן.

התכנית להכשרת מנחי קבוצות ביחידה ללימודי המשך בבית הספר לעבודה סוציאלית,

טיוטת הרצאה לכנס פורומים מחוזיים לגיל הרך – ג'וינט-אשלים, משרדי הממשלה, התכנית הלאומית

ק

מרכז דוהל, שכונת התקווה, תל-אביב.

4.7.11 .

לילדים ונוער בסיכון

הכתוב מתייחס לכלל ההורים. השתמעויותיו ביחס להורים לילדים בסיכון גדולות, קל וחומר כאשר ההורים

קק

עצמם הם רכיב בסיכון הילד.

תקציר

כיצד יאפשר "הורה טוב דיו" התפתחות של יחסים רגשיים בריאים וחוויה בסיסית חיונית של התחושה כי "אני

טוב ובסדר?"

עליו לאפשר לילד סביבה בטוחה לקיומם, לביטויים ולניהולם התקין של רגשות ושל יחסים רגשיים. ודאי רגשות

של אהבה ושנאה, אך גם רגשות של פחד והעזה, עצב ושמחה ותחושות הצלחה וכישלון; מלוא קשת הרגשות.

מאחר שרגשות הילד לעתים קרובות עזים, מקוטבים ומעורבים, לא פשוט עבור ההורה לחוותם, לתת להם

לגיטימציה ובמקביל להציב להם גבולות. לא פעם נראה הדבר בלתי אפשרי.

יחסים עם הורים, המאפשרים מרחב בטוח לרגשות עזים והפנטזיות המתלוות אליהם, בכלל זה לאהוב אותם

בבטחה ולשנוא אותם בבטחה, הם חוויה חיונית לגדילת יכולות ההתקשרות הרגשית של הילד עם האחר וליחסיו

של הילד עם עצמו. יכולת הורית זו היא חלק מן הפונקציות ההוריות החיוניות של ההורה הדיאלוגי.

הורות טובה דיה מתמודדת עם סוגיה זו הן ביחסים היומיומיים, המציאותיים, והן בעת שהילד משחק, לבד או

ביחד עם אחרים, במרחבי הפנטזיה, המהווים את המציאות המשחקית.

ל מעבד לרגשות העזים, ובהמשך ילווה את ההיווצרות ההדרגתית של מכל מעבד

ַ

כ

ְ

תחילה מספק ההורה לילד מ

מקביל אצל הילד הגדל. כמו לומר, שהילד עצמו רוכש יכולת הורית ומסוגל אט-אט, בהדרגה, להיות בתחום זה

הורה לעצמו.

יים

ַ

כל מבוגר נושא עמו משקעים הקשורים ביחסים רגשיים. מול ילדיו, מול דמויות סמכות ומול עמיתים מתח

ועולים המשקעים הללו ומולידים סערות רגשיות פנימיות, הפורצות אל מערכות היחסים.

במסגרות המספקות טיפול והדרכת הורים ייתקל איש המקצוע במצבים המשחזרים אצל המסתייע את דפוסי

היחסים הרגשיים מן העבר. חלק מן המטענים הללו יושלכו אליו ועליו. אין אלה מצבים נעימים וקלים. לא אלה

הכרוכים בביטויי שנאה וכעס ותוקפנות ולא אלה המתבטאים באהבה, בקשר עז ובתלות. אך זו הזדמנות לספק

מענה אחר, מחודש, לצרכים רגשיים פגועים אלה והזדמנות לספק מצע להתנסות, שיש בה תיקון ולמידה. כל

שיפור במערך היחסים הרגשיים, שהשגנו עם ההורה, יחזור אל ילדיו וייטיב עם צמיחתם. לשם כך גם המטפל ו/

או המדריך נזקק לתובנות באשר למערך יחסיו הרגשיים. לשם כך, נחוצה לאיש המקצוע תובנה ביחס למשקעי

היחסים הרגשיים שלו ויכולת לעשות בהם שימוש מקצועי.

ל ומענה לצורך

ַ

כ

ְ

אנשי מקצוע בעבודה פרטנית וקבוצתית יכולים לאפשר להורים התנסות מתקנת ולספק מ

לאהוב ולשנוא בבטחה ולבטא רגשות עזים. כאשר אין מענה מתאים לצורך זה חווה ההורה המסתייע אפיזודות

יות נפשיות מחודשות למערך המתגונן ולדפוסי

ָ

כושלות נוספות, המחזקות את הפגיעה המוקדמת ומספקות רא

ההתמודדות הנושנים.