Table of Contents Table of Contents
Next Page  9 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 9 / 64 Previous Page
Page Background

9

2010

אוגוסט

עט השדה

הכוח שהידע מונח בבסיסם. בעקבות התפתחות זו

אנו עדים לחילופי תפקידים בין מבוגרים לילדים:

הורים נעזרים בילדיהם ומדריכים בחניכיהם כדי

להיכנס לעולם טכנולוגיות המידע; הצעירים

הופכים לבעלי סמכות בזכות הידע הטכנולוגי

ובקרב המבוגרים מתעוררים

שברשותם,

קונפליקטים והתנגדות לנוכחות הטכנולוגיה משום

שהילדים הם "בעלי הבית". אפשר לזהות כמה

שלבים בתהליך ההסתגלות, והזיהוי חשוב בעיקר

כדי לדעת כיצד אפשר להתערב בכל שלב ולתת

מענה נכון לאיש המקצוע העובד עם בני נוער,

בעיקר בתקופה שרוב אנשי המקצוע עדיין שייכים

לקבוצת המהגרים הדיגיטליים - בעוד הילדים

והנוער שהם עובדים עמם כבר הפכו לילידים.

שלבי הסתגלות למפגש

בין-תרבותי בראי המפגש

עם תרבות האינטרנט

המהגר מבין שהתרבות שהוא משתייך

. הכנה:

1

אליה כבר איננה מספקת את צרכיו, איננה

מאפשרת לו להשיג את יעדיו ולהצליח,

והחברה המקומית כבר אינה מאפשרת לו את

החיים שראה לנגד עיניו. זהו שלב הדיסוננס

הקוגניטיבי. במקרה של הסתגלות מהגרים

דיגיטליים מדובר בשלב שבו האדם מבין

שכבר אינו יכול להתעלם מקיום האינטרנט

או מרמת המיומנות הנמוכה שלו, שבעטיה

הוא עושה באינטרנט שימוש מינימלי או לא

עושה בו שימוש כלל. האדם מבין שחלק גדול

מהשירותים, הבידור, התקשורת והקשר של

אנשים סביבו מתנהל באינטרנט, והוא איננו

שם. במשפחות עם ילדים או במקום עבודה

שעובד בסביבה טכנולוגית מתקדמת המפגש

בלתי נמנע, וכך האדם נאלץ להתמודד עם

סביבת עבודה חדשה בלי שבחר בכך ובלי

שעבר שלב של הכנה. ההתמודדות של כל

אדם עם השינוי הזה נגזרת מיכולתו הבסיסית

להתמודד עם שינויים ומהדרך שבה תיעשה

הסוציאליזציה. אם תהיה לאדם תקופת חונכות

ולמידה, משך הזמן שיידרש להטמעת הכלים

והכללים החדשים יהיה קצר יותר. כלל זה נכון

במקום עבודה וגם במשפחה: הורים שמבקשים

מילדיהם לחנוך אותם יוצאים נשכרים גם

בתחום יחסיהם עם הילדים, וארגון שאינו רואה

את היכרותו של העובד עם האינטרנט כמובנת

מאליה ירוויח עובד פחות מתוסכל.

המהגר נוטש את מערכות

. דה-סוציאליזציה:

2

הסמלים והערכים הוותיקים. הערכים הישנים

אינם רלוונטיים עוד, אך הערכים החדשים עדיין

אינם מוכרים לו. הוא נכנס לסביבה עמומה

ומתמלא חוסר ביטחון וחרדה. בהיבט של המפגש

עם התרבות הדיגיטלית מדובר בפחד מהשימוש

בטכנולוגיה - מאובדן הפרטיות, מחשיפה לתכנים

לא ראויים ומחוסר יכולת להתמודד עם כמויות

עצומות של מידע. ילדים נדרשים פחות

להתמודד עם דילמות כאלה כיוון שהם

פחות ערים לסוגיות של פרטיות או

להשלכות של חשיפה לתכנים לא

ראויים. שלב זה של הסתגלות

יכול לגרום להימנעות משימוש

באינטרנט או בכלים דיגיטליים

בכלל או לשילוב של התרבות

החדשה בתוך התרבות הקיימת:

אימוץ חלקי של אלבומי תמונות

באינטרנט, חדשות, כניסה לחשבון

הבנק ותו לא.

רכישת השפה

. רה-סוציאליזציה:

3

החדשה ומיומנויות טכניות, למידת

התפקידים ועיצוב הסטטוס החדש מול מערכת

חדשה של ערכים. בשלב זה האדם הוא כמעט

"אזרח דיגיטלי", חבר ברשת חברתית, משתייך

לקהילה וירטואלית כלשהי וכבר שמח לשוחח

על אינטרנט עם חברים בעולם הלא-קיברנטי.

השפה הדיגיטלית, שפת הקיצורים והסימנים,

אינה מוכרת לו לחלוטין, וקרוב לוודאי שלא

ישלוט בה, הפערים הצטמצמו אך לא ייסגרו

לגמרי. בשלב הזה הוא לא יחשוש לבקש עזרה

מילד כדי להבין טוב יותר כיצד להתקדם.

אינטרנט כתרבות: מפגש בין-תרבותי בין מהגרים לילידים דיגיטליים

הזיהוי חשוב בעיקר כדי לדעת

כיצד אפשר להתערב בכל שלב

ולתת מענה נכון לאיש המקצוע

העובד עם בני נוער, בעיקר

בתקופה שרוב אנשי המקצוע

עדיין שייכים לקבוצת המהגרים

הדיגיטליים - בעוד הילדים

והנוער שהם עובדים עמם כבר

הפכו לילידים