Table of Contents Table of Contents
Next Page  6 / 28 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 6 / 28 Previous Page
Page Background

6

2008

יוני

עט השדה

חיים לקראת חיים בוגרים, ו"שילוב מנצח" - תכנית

המכינה בני נוער בעלי נכות גופנית לשירות צבאי

נורמטיבי.

, של תחומים

אשלים

נוסף על המבנה הקיים ב

המחולקים על פי קבוצות גיל, הוקם גם התחום

הבין-תחומי. לתחום זהשייכות תכניות החוצות את

תחומי האוכלוסייה הקיימים, כגון תכניות

"בריאות ותזונה" והתכנית "מוטב

יחדיו". תחום חשוב אחר הוא תחום

ההתערבויות החינוכיות. תחום

זה יונק מהתפיסה החינוכית

הפסיכו-חברתית, שמטרתה

לקדם את יכולתה של

מערכת החינוך לספק

פתרון ייחודי לתלמידים

בסיכון בכל טווח הגילים.

נקודת שיא ביישומה של

תפיסה זו היא הקמתו של

מרכז "מיתרים" במכללת

אורנים, מרכז שבו לומדים

אנשי מקצוע אתעיקרי התפיסה

ומפעילים אותה הלכה למעשה

בבתי הספר. תכנית זו זכתה לאחרונה

להכרה של המל"ג במסלול ללימודי תואר

). (הרחבה בנושא התפיסה הפסיכו-

M

.

Ed

שני (

חינוכית ראו בגיליון זה, במאמרה של ד"ר פלורה

מור: "התפיסה החינוכית הפסיכו-חברתית בשירות

הגדילה של תלמידים תת-משיגים ובסיכון".)

, העומד בשלביו הראשונים,

אשלים

פיתוח חדש ב

הוא הקמת מרכז לגיבוש הידע המצטבר בשדה.

- מיד"א - מתבססת

אשלים

הקמתו של מרכז ידע

על פעילות שהתקיימה במרכז עלומים בנושא

פנימיות וקשרי משפחה. היא מתרחבת כעת

. המרכז

אשלים

למרכז ידע לכלל תחומי הפעילות ב

משמש לאנשי המקצוע במה שמעליה יוכלו לבטא

ולהפיץ את הידע החשוב המצטבר בעבודת השטח,

, ובכך ליצור

אשלים

באקדמיה ובפעילותה של

דיאלוג רב-תחומי מתמשך.

בעשור

אשלים

לצד ההישגים המרשימים של

הראשון לקיומה, הצוות המקצועי משקיע מחשבה

רבה ושוקד על כיווני פעולה עתידיים. אחת הסוגיות

החשובות היא סוגיית השותפות; חיוני לחזקה

ולשכללה, כדי למצות את הפוטנציאל הקיים

באסטרטגיית פעולה מסוג זה. בד בבד עם המשך

פיתוחם של פרויקטים, מתרחש תהליך של מעבר

מחשיבה מכוונת-פרויקט לחשיבה אסטרטגית

רחבה יותר - פיתוחן של תכניות מערכתיות בשילוב

פרויקטים. את יישומה של מגמה זו אפשר לראות

בתחום הגיל הרך, במעבר מפעילות הממוקדת

בפרויקטים לפעילות בגישה מערכתית. מגמה זו

מתבטאת בפיתוחה של תכנית מתכללת ביישוב.

תפיסת "מוטב יחדיו" מבטאת גם היא את המעבר

לגישה מערכתית הממקדת את מאמציה בשכונות

שיש בהן ריכוז גבוה של ילדים ובני נוער בסיכון.

בפתחו של העשור השני עומד לפנינו אתגר היישום

של דוח שמיד, ואימוץ המלצותיו על ידי הממשלה.

זכות היא לנו להיות שותפים פעילים ביישומו, עֵדוּת

. דוגמה

אשלים

נוספת לכוחה ומשמעותה של

בולטת לכך היא התכנית "התחלה טובה". תכנית

לאומית זו, שמובילה הגברת עליזה אולמרט, רעיית

ראש הממשלה, הציבה לה למטרה לבנות מערך

רב-מקצועי ורב-ארגוני יישובי שישמש מסגרת-גג

לשירותים חינוכיים-רווחתיים ובריאותיים הייחודיים

לגיל הרך.

מיליון

50-

לפי התכנית, הממשלהתשקיעסכוםשל כ

ש"ח לשנה במשך חמש השנים הקרובות, וסכום של

מיליון ש"ח יושקע בתכנית באמצעות ג'וינט

20-

כ

ישראל, קרן קרב וקרנות אחרות.

התכנית "התחלה טובה", שהיא חלק מיישומו של

דוח שמיד בגיל הרך, תופעל באמצעות הצוותים

, צוותים שהפעילו

אשלים

המקצועיים של ג'וינט ו

לאוכלוסיות יוצאי אתיופיה בגיל

PACT

את תכנית

הרך ואת תכנית "אחד" במגזר הערבי. ההכרה

להשתתף ביישום

אשלים

ביכולת המקצועית של

הדוח ולהוביל חלק חשוב ממנו היא תעודת הוקרה

לידע ולניסיון שצברנו ולרמת האמון השוררת בינינו

לבין שותפינו במשרדי הממשלה. יישום התכנית

הוא אתגר גדול וחשוב ביותר. אנו רואים בתכנית

זו הזדמנות היסטורית לחולל שינוי באחד מתחומי

הפעולה החשובים והקריטיים - צמצום מספרם

של הילדים בסיכון.

תפקיד משמעותי וחשוב

אשלים

אני מאמין של

בקידום השירותים החברתיים, עם השותפים

המרכזיים שלנו בממשלה ועם עמותות רבות

שבזכותן אנו מצליחים לפרוס פעילות רחבה - כדי

לקדם ילדים ובני נוער בסיכון ולשפר את מצבם.

בהזדמנות זו אני מבקש להודות למייסדים של

: ארנון מנטבר, מנכ"ל ג'וינט ישראל, שיזם

אשלים

והגה את הרעיון יחד עם ד"ר יגאל בן שלום, מנכ"ל

לשעבר של המוסד לביטוח הלאומי; פרופ' יצחק

בריק וחנה פרימק, שהניחו את היסודות בשלבים

, ופרופ' יוסי תמיר, שניהל

אשלים

הראשונים להקמת

וסלל את דרכה בשנותיה הראשות.

אשלים

את

פרופ' תמיר הוא שהעביר אליי את שרביט הניהול,

תפקיד שאני עושה באהבה ובהנאה רבה - בזכות

אנשי הצוות הנפלאים שרואים בעבודתם שליחות

חברתית.

ד"ר רמי סולימני

אני מאמין שלאשלים תפקיד

משמעותי וחשוב בקידום

השירותים החברתיים עם

השותפים המרכזיים שלנו

בממשלה ועם עמותות

רבות שבזכותן אנו מצליחים

לפרוס פעילות רחבה - כדי

לקדם ילדים ובני נוער בסיכון

ולשפר את מצבם