הגבלים עסקיים
הליכי הביקורת השיפוטית על החלטות הממונה
סיבות אפשריות לסרבול ההליכים
אכן, תיקי הגבלים כוללים סוגיות מורכבות, מש
פ
פטיותפכלכליות, שבירורן דורש את עיתותיו. מאידך
גיסא, מספר העדים בתיקים אינו גדול, והיקף
הראיות בהם גם הוא אינו רב במיוחד. מה אפוא
?
יכולות להיות הסיבות להתמשכות ההליכים
,
ראשית, נדבך מרכזי בערר על החלטת הממונה
אשר בלעדיו קשה לתקוף אותה, הוא עיון העו
פ
רר בתשתית להחלטת הממונה, חומר שלרוב כולל
סודות מסחריים. מיון החומר קודם להעמדתו
לעיון העורר והמגעים עם מוסרי המידע נמשכים
.
חודשים ושנים, וכרוכים בדיונים משפטיים רבים
להתמשכות הדיונים תורמת ודאי גם התנהגות
אסטרטגית של מוסרי המידע (שלעיתים קרובות
הם מתחרי העורר) המבקשים לעכב את בירור
.
הערר
שנית, בבית הדין מכהנות כיום שתי שופטות בלבד
הפועלות במציאות בלתי אפ
פ
שרית; הן נדרשות להתמודד
עם כל ההליכים המתבררים
בבית הדין (עררים, התנג
פ
דויות, בקשות לאישור הסדר
כובל), ובה בעת יושבות גם
בהליכי גישור בתיקים פלי
פ
ליים של הגבלים עסקיים
ומכהנות כשופטות מן המניין
.
בבית המשפט המחוזי
שלישית, מלבד השופט
המקצועי מורכב מותב בית
הדין מנציגי ציבור ומכלכל
פ
נים שהכהונה בבית הדין היא
עבורם עיסוק אחד מני רבים. הם אינם מתוגמלים
על שירותם בבית הדין ולפיכך זמינותם נמוכה ולא
סדירה. הדבר מקשה לקבוע מועדי דיון רצופים וס
פ
.
מוכים
הפתרון המוצע
אם קיימות סיבות נוספות ואם לאו, הליכי ערר
נמשכים שנים ארוכות. מצב זה צפוי להחריף בע
פ
קבות הרחבת סמכויות הממונה, שכן לא נערכה כל
התאמה של מנגנון הביקורת השיפוטית למציאות
המשתנה. יש אפוא לשנות בחקיקה את מנגנון הערר
על החלטות הממונה כדי למנוע את העצמת הפגיעה
בזכויות מנהלי העסקים והציבור כולו. שינויי החקי
פ
:
קה עשויים להכיל את הרכיבים האלה
1) יש לשנות את הליך העיון בתיק החלטת
הממונה, שהוא אחד מן הגורמים המרכזיים המע
פ
כבים את הליך הערר. דרך אחת לעשות זאת היא
להורות על השלמת מיון החומר והמגעים עם מוסרי
.
במסגרת ההליך המתנהל בפני הרשות
עוד
המידע
כן יש לקבוע בחוק מנגנון קצוב בזמן להשלמת הליך
.
העיון בבית הדין
2) יש להכיר בכך שלא די בשני שופטים מקצופ
עיים בבית הדין, ולהגדיל מאוד את מספרם ובכך את
.
היקף הזמן שיוקדש לטיפול בתיקי הגבלים
3) יש לתגמל את נציגי הציבור ואת הכלכלנים על
שירותם בבית הדין. תגמול כזה יצביע על הכרה בח
פ
שיבות השירות בבית הדין, ועשוי להגדיל את זמינות
.
נציגי הציבור והכלכלנים לדיונים
4) כאמור לעיל, לבית הדין
.
הוענקה גמישות דיונית
הואיל וגמישות זו לא השי
פ
גה את מטרתה (זירוז וייעול
ההליך), מוצע לקבוע סדרי
דין מהירים לדיון בעררים
ובהתנגדויות, ובכלל זה לק
פ
בוע הליך מזורז (לרבות קיום
דיונים רציפים) להשלמת
דיוני ההוכחות, להגשת סיכו
פ
.
מים ולכתיבת החלטות
צעדים אלה, או צעדים
אחרים שתוצאתם דומה, הם
מחויבי המציאות. אי אפשר
להשלים את הרפורמה בסמכויות הממונה בלא ערי
פ
כת ההתאמה הנדרשת בסדרי הדין הרלוונטיים ובה
פ
גנה על אלה העומדים לפיקוח הממונה, או על אלה
.
המבקשים לקיים ביקורת ראויה על החלטותיו
שינוי חקיקה שכזה הוא אינטרס ציבורי ראשון
במעלה, ולכן מן הראוי כי מלבד קהיליית העוס
פ
קים בהגבלים עסקיים ישתתפו בו רשות ההגבלים
העסקיים, האיגודים השונים של החברות העסקיות
במשק ולשכת עורכי הדין, בהיותה אחד הגופים
המקצועיים האמונים על פיתוח החקיקה בכל הנוגע
.
לבתי המשפט ולסדרי דין
בכתיבת המאמר השתתף
)
עו"ד אלעד טרביס (טריויס
ממחלקת ההגבלים העסקיים
והתחרות במשרד
יורם ל. כהן, אשלגי, אשל
יש לקבוע הליך דיוני מהיר
לעיון העורר בחומר ששימש
;
תשתית להחלטת הממונה
להגדיל את מספר שופטי
בית הדין; לתגמל את נציגי
הציבור ואת הכלכלנים
;
המכהנים בבית הדין
ולקבוע סדרי דין מהירים
2013
ינואר
עורך הדין
׀
86