אתרוג | תשרי תשעד | ספטמבר 2013 | גליון 61 - page 7

תשרי תשע"ד
7
הגיל הרך סדנאות
להורות טובה
וורצמן דוגל בהשקפה של היפוך הפירמידה
ולפיה השקעה בגיל הרך היא הטובה
והמשמעותית ביותר בחינוך. לדבריו,
בעקבות דוח טרכטנברג מושלמת בימים אלה
בניית 007,2 גני ילדים חדשים לגילאי 3-4
המצטרפים לכ-41 אלף גנים קיימים במערכת.
כדי לחזק את השותפות בין ההורים למערכת
החינוך ולתת להורים כלים להתמודד עם
סוגיות מרכזיות בחינוך ילדיהם, יזם וורצמן
בית ספר להורים שיפעל בתוך גני הילדים.
השנה מתחיל הפיילוט בעשרה יישובים,
ובהם 005 גנים וכ-21 אלף הורים. תוך שלוש
שנים, הוא מבטיח, בית הספר להורים יפעל
בכל גני הילדים בארץ. בית הספר יקיים 51
פגישות במשך שלוש שנים עם הורי הגנים,
ויעלו בו נושאים כגון תזונה נכונה, התמודדות
עם כעסים, משמעת, ועידוד חוזקות של כל
ילד. הסדנאות יינתנו על ידי אנשי מקצוע,
מטובי המומחים לגל הרך, ויתקיימו בתוך
הגן. ההורים ילמדו להיות הורים טובים יותר
ובאותה עת הילדים ייהנו מהפעלות בגן.
חיזוק השירות הלאומי
במערכת החינוך
וורצמן רואה בתרומה של בנות השירות
הלאומי מרכיב חשוב במערכת החינוך, לא רק
במגזר היהודי אלא גם במגזר הערבי. בשנת
הלימודים תשע"ד, למרות הקיצוצים, נוספו
לשירות הלאומי כ-007 תקנים בעלוּת של 02
מיליון שקל. כ-005 יופנו לגני ילדים לגילאי
שלוש, ועוד 002 תקנים לחינוך המיוחד. בסך
הכול משולבות 000,4 בנות שירות לאומי
במערכת החינוך בארץ והפנייתן נעשית תוך
התחשבות בגודל היישוב ובאשכול החברתי
הכלכלי שאליו הוא משתייך.
על מנת להשביח את תרומת בנות השירות
הלאומי למערכת החינוך יזם משרד החינוך,
בשיתוף עם המכללות להוראה ועם מנהלת
השירות הלאומי, תוכנית השתלמות והכשרה.
אחת לשבוע ייצאו הבנות למכללות להכשרת
מורים וילמדו נושאים שונים בחינוך, משעות
הצהריים עד הערב. מהתוכנית ייהנו גם
המתנדבות הערביות. התוכנית תיחשב כשנת
לימודים אקדמית.
וורצמן מדגיש כי הוא פועל להיטיב את תנאי
השירות של בנות השירות הלאומי, בשיתוף
עם הרשויות המקומיות, ודואג לכך שבנות
המשרתות במוסדות חינוך ישולבו בפעילות
החינוכית עצמה. כיום, עשרות גרעינים של
בנות שירות לאומי פזורים ברחבי הארץ
ותרומתן לחינוך היא משמעותית. הבנות
עובדות עד השעה ארבע בבתי הספר ואחר
הצהריים בקהילה, במתנ"סים ובבני עקיבא.
נהלת השירות הלאומי
ִ
משרד החינוך ומ
מעודדים בנות מכל המגזרים ומכל השכבות
הסוציו-אקנומיות להתנדב, לרבות בנות
שסובלות ממגבלות שונות, מנכויות וכן נערות
בסיכון. לדברי וורצמן הניסיון מוכיח כי בנות
שירות לאומי שחוו אתגרים וקשיים בחייהן,
יכולות ומסוגלות לתרום מכישרונן בהתנדבות
איכותית לטובת ילדים ונוער. האגף לשירות
לאומי במשרד החינוך אף מפעיל תוכנית
מיוחדת המאפשרת לבנות להשלים בגרויות
תוך כדי השירות הלאומי.
הזדמנות שווה לכל תלמיד
וורצמן, שמכיר את אגף שח"ר במשרד החינוך
מתפקידיו הקודמים, גורס כי תפקיד האגף הוא
לדאוג לכך שתינתן הזדמנות שווה לכל ילד.
האגף פועל בשלושה תחומים עיקריים: התחום
הראשון הוא המחלקה לביקור סדיר. התחום
השני כולל תוכניות טיפוח במסגרות החינוך
והתחום השלישי הוא תוכנית היישובים.
וורצמן מבקש לייצר מנגנון טיפול רחב
ומקיף שידאג לרשת תמיכה מלאה ומתאימה
לכל ילד. "השאיפה היא לדעת מה קורה עם
כל ילד וילד מרגע לידתו ועד צאתו לחיים
עצמאיים. על המדינה מוטלת האחריות
ליצור מערכת מתואמת שמסוגלת לעקוב
ולדאוג לצרכיו של כל אחד ואחד במערכת
ובעיקר לאוכלוסיות הקצה במדינה". לפיכך,
הוא מתכוון להשקיע בקידום מעמדם של
קציני הביקור הסדיר ושיפור תנאי שכרם
שנפגעו בשנים האחרונות.
תרבות תורנית
האגף לתרבות תורנית מפעיל עשרות מרכזים
להעמקת הזהות היהודית וכן מדרשות לטיולים
ולהכרת הארץ הפועלות בתוך המערכת
הממלכתית והממלכתית דתית. וורצמן פעל
להגדלת התקציב כך שיינתן דגש מרכזי לארגון
פעילויות ואירועים לבני נוער, סטודנטים,
חיילים וזוגות צעירים, דתיים וחילוניים כאחד.
האגף לתרבות תורנית, בשיתוף הרשויות
המקומיות, אחראי ליזום ולהפקת אירועים
ומופעים. וורצמן הנחה את מנהלי האגף לקיים
פעילויות תרבות יהודית ציונית שמתאימות
לגילאים צעירים, על מנת לתת מענה לצורכי
הפנאי של הציבור הדתי הצעיר.
חשיבות גדולה מייחס וורצמן לקידום
ולחיזוק מעמד המורים ועובדי ההוראה
בישראל. הוא רואה ב"אופק חדש" הזדמנות
חינוכית: "מלבד העובדה ש'אופק חדש'
מאפשרת שכר גבוה וראוי יותר לעובדי
ההוראה, היא נותנת גם הזדמנות להאריך את
יום הלימודים ולהעניק שעות פרטניות כדי
להיענות לצרכים של כל ילד". להשקפתו,
עובדי ההוראה הם המפתח גם בחינוך
הפורמלי וגם בחינוך הבלתי פורמלי: "צריך
לשמור על עובדי ההוראה, לראות בהם
שותפים לכל מהלך, כדי שיחד ניתן לילדי
ישראל את החינוך הטוב ביותר".
אבי וורצמן: "מלבד
העובדה ש'אופק חדש'
מאפשרת שכר גבוה
וראוי יותר לעובדי
ההוראה, היא נותנת
הזדמנות להאריך את
יום הלימודים ולהעניק
שעות פרטניות כדי
להיענות לצרכים של
כל ילד"
אבי וורצמן. המשיך לעסוק
בחינוך גם בתפקידיו הציבוריים
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 2,3,4,5,6,68
Powered by FlippingBook