מגזין הטכניון | סתיו 2020

39 וקרים בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית פיתחו מערכת מיפוי חדשנית עבור עיוורים. המחקר נערך על ידי הדוקטורנט אחיטוב כהן, סטודנט לתואר שלישי במיפוי וגאואינפורמציה, בהנחיית ד”ר שגיא דליות. על פי ארגון הבריאות העולמי חיים כיום בעולם יותר מיליון עיוורים. אוכלוסייה זו מתמודדת עם אתגרים 40- מ יומיומיים רבים, שכמה מהם קשורים לתנועה במרחב העירוני: מדרגות, דרכים משותפות להולכי רגל, אופניים ומכוניות, מכשולים פיזיים על המדרכה ועוד. מכשולים אלה מגבילים מאוד את יכולת הניידות של הולכי הרגל העיוורים ואת עצמאותם, וכך פוגעים באיכות חייהם. קיימות כיום טכנולוגיות המשפרות במידת מה את ניידותם של הולכי רגל עיוורים, אולם הן מוגבלות ואינן מאפשרות להם התמצאות בטוחה במרחב. במחקר שבוצע על ידי אחיטוב כהן במעבדה למיקור המונים סביבתי בטכניון נבדקה האפשרות להשתמש בנתוני מיפוי גאוגרפי הנתרמים על ידי אזרחים. תשתית ) מאפשרת גמישות OpenStreetMap מפות קוד פתוח ( מרבית במונחים של הזנה, עריכה, ניתוח ושימוש בנתוני המיפוי והמידע המרחבי המצטבר, כולל נתונים גאוגרפיים ייעודיים שאינם נמצאים בתשתיות מפות אחרות דוגמת . המערכת שפיתח אחיטוב מנגישה Google Maps תשתית זו למטרת ניידות להולכי רגל עיוורים, תוך התייחסת מיוחדת לנתונים מרחביים הרלוונטיים לאוכלוסייה זו. במסגרת המחקר פיתח אחיטוב תוכנה לחישוב מסלולי הליכה המותאמים לצורכיהם של הולכי רגל עיוורים. התוכנה משקללת את הנתונים הסביבתיים והסמנטיים החשובים לאוכלוסייה זו, בדגש על מסלולים בטוחים, נגישים ונוחים לניווט. המחקר כלל למידה מעמיקה, תצפיות וראיונות עם מדריכות התמצאות וניידות, כמו גם עם עיוורים. עבודת שטח זו הובילה להגדרה ברורה של קריטריונים מרחביים, המבטאים בצורה הטובה ביותר היבטים של ניידות, נגישות ובטיחות, בהסתמך על ארבעה פרמטרים עיקריים: המורכבות הגאומטרית של הדרך, סוג הדרך וייעודה, אורך המסלול וציוני דרך ומכשולים לאורכו. במערכת שולבו תכונות נוספות ובהן הנגשה של מעברי חצייה ורמזורים. קריטריונים אלה מאפשרים בחינה איכותית וכמותית של מקטעי הדרך השונים בין המוצא ליעד וקביעת רמת הנגישות והביטחון להולך רגל עיוור. הפיתוח נוסה בכמה מקומות עם מתנדבים עיוורים ועם מדריכה שיקומית, והמתנדבים העידו כי במרבית המקרים המסלול שבחרה המערכת היה נגיש ובטוח יותר להליכה מהמסלול שחושב על ידי תוכנות מסחריות קיימות . בנוסף, המסלולים שנבחרו על ידי Google Maps כגון התוכנה החדשה היו זהים למסלולים שהגדירה המדריכה המנוסה. הממצאים מעידים כי מדובר בכלי יעיל ושימושי לטובת אוכלוסיית OpenStreetMap העשוי לרתום את העיוורים, וכך לשפר את חייהם בהיבטים של ניידות, נגישות ועצמאות. ח מסלול המתאר הליכה מתחנת האוטובוס המרכזית בקמפוס הטכניון לבניין רבין: המסלול הקצר (אדום) חוצה כביש ללא מעבר חצייה, עובר במתחמי חניות רכב ומורכב לניווט. המסלול המותאם (ירוק) מקפיד על חציות כביש רק במעברי חצייה ושומר על כיווניות אחידה לכל אורכו

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==