מגזין הטכניון | סתיו 2019

“אין תחליף למבט בעיניים” 17 “ישראל דיגיטלית” במשרד לשוויון חברתי. במסגרת הפרויקט יפיק הטכניון שמונה קורסים בתקציב כולל של כעשרה מיליון שקל. ד”ר גדי אלכסנדרוביץ’ וד”ר רמי כהן יפיקו קורסים במדעי המחשב, וד”ר נתן פנחס יפיק קורס באתיקה למהנדסים. לטובת הפרויקט אמור לקום בחודשים הקרובים בטכניון אולפן הפקות דיגיטליות חדיש, פרי חזונו של ד”ר צנזור, שיכלול ציוד מגוון ויופעל על ידי צוות מקצועי של חברת הפקה. האולפן והצוות יאפשרו לטכניון להטמיע שימוש נרחב בהפקות דיגיטליות. לדברי ד”ר צנזור מדובר בשינוי ארגוני ותרבותי משמעותי שקשור לא רק להוראה אלא גם למחקר. למשל, חבר סגל בטכניון שמשתתף בכנס מדעי יכול להפיק קטע וידיאו קצר, שאותו יציג בתחילת ההרצאה. קטע כזה יכול למקד ולשבות את הקהל ולשמש מבוא מצוין להרצאה החיה. ”ר אביב צנזור מהפקולטה למתמטיקה הוא אולי המרצה המזוהה ביותר בישראל עם קורסים מקוונים. עבור סטודנטים ותלמידי תיכון רבים מרחבי הארץ הוא סלב לכל דבר - מסטיקרים בווטסאפ ועד בקשות לסלפי ולברכות יום הולדת שהוא מקבל על בסיס כמעט יומי (ומסרב בנימוס). זו תופעה חסרת תקדים המעידה על ההשפעה מרחיקת הלכת שצופנת בחובה ההוראה הדיגיטלית. אביב, המבקש להיקרא בשמו הפרטי, הקליט עד היום בטכניון יותר מעשרה קורסי מתמטיקה מלאים בעברית ובאנגלית. רוב ההרצאות המוקלטות הועלו לשימוש חופשי ביוטיוב, והסרטונים כבר זכו למיליוני צפיות של סטודנטים מכל הארץ ומרחבי העולם. “לפני כמה שנים הקלטתי קורס בשם ת’,” הוא מספר. “בטכניון קיימים כמה קורסי 1 חדו”א חדו”א ואינפי הנבדלים זה מזה ברמה, בקצב הלימוד ת’ היה המאתגר מכולם”. 1 ובמידת ההעמקה, וחדו”א שנים ביטל הטכניון את הקורס וריווח את 5 לפני החומר הנלמד בו על פני שני קורסים, אבל ההרצאות ת’ עדיין זמינות ביוטיוב וממשיכות 1 של חדו”א לצבור אלפי צפיות. “המשמעות מרתקת: סטודנטים מפקולטות שונות מאוניברסיטאות ומכללות ברחבי הארץ, שאמורים ללמוד קורסים קלים יותר בהיקפם וברמתם, בוחרים מרצונם החופשי ללמוד מהרצאות של קורס מעמיק ומאתגר, ויש שיאמרו קשה בטירוף. זוהי בעיניי המחשה לעוצמתה של הלמידה המקוונת.” איך זה ייתכן? “אלה נפלאות הרשת. הם מתחילים לצפות בקורס פשוט כי זה ויראלי, כי החבר’ה המליצו, ואז הם ממשיכים כי הם כנראה מתחברים לגישה, לסגנון וליתרונות של הלמידה או צפייה pause המקוונת - למשל לחיצה על במהירות כפולה.” ת’ ושאר קורסי היוטיוב הוקלטו בעבר ללא כל 1 חדו”א בימוי ועריכה, רק טוש, לוח, וקהל חי של סטודנטים. “כיום, בעזרת בימוי טלוויזיוני וטכנולוגיות צילום ועריכה עדכניות, בתוספת כלים מתמטיים מתקדמים להדגמה ויזואלית, תרגול אינטראקטיבי, משוב והערכה, אפשר להפיק קורסים איכותיים ומזמינים. קורסים כאלה יעצימו וינגישו את חוויית הלמידה המתמטית, ברמה גבוהה ובאיכות ללא פשרות, לכל הסטודנטים ותלמידי התיכון בארץ.” שיקולים אלה הובילו את אביב לקבל על עצמו להפיק בשנתיים גדולים במתמטיקה: MOOC הבאות שלושה קורסי בעברית 2 ואינפי 1 קורס הכנה לטכניון, אינפי ובאנגלית ובתרגום לערבית, שיהיו זמינים חינם באתר העולמי.  edX הישראלי “קמפוס” ויועלו גם לאתר אביב מקדיש את רוב זמנו לפעילות לקידום ההוראה, הלמידה וחוויית הלמידה בטכניון. “אבל אני הכי אוהב לא יהיה תחליף MOOCs פשוט ללמד. גם בעידן ה- לקשר הישיר, למבט בעיניים, לשאלות, לקשיים ולצחוקים שבלמידה של סטודנטים עם מרצה.”   ד”ר אביב צנזור ד

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==