מגזין הטכניון | סתיו 2019

15 האתגר הפדגוגי בטכניון: קידום מצוינות בחינוך אקדמי והטמעה של חדשנות בתהליכי הלמידה היושבים ומקשיבים לו – לא ישתנה כלל. “להוראה הפרונטלית המסורתית כמה חסרונות, ובכללם הפסיביות שהיא כופה על הסטודנט והיעדר היכולת להתייחס לשונות בין הסטודנטים,” אומרת ראשת המרכז לקידום הלמידה וההוראה בטכניון ד”ר אביגיל ברזילי. “הגישה המסורתית נוטה להתמקד בהעברת מידע ומוותרת לעיתים על יצירתיות ועל דיונים מורכבים. לכן אנחנו פועלים כיום ) blended learning לקידום הלמידה ההיברידית ( המשלבת למידה פעילה בכיתה עם למידה מקוונת.” הלמידה המקוונת מעודדת אינטראקציה ומעורבות מצד הסטודנט ומאפשרת למרצה לעקוב אחר התקדמותו של הסטודנט, אבל חסר בה הקשר האישי והדיאלוג המאפיינים את הלמידה בכיתה. הלמידה ההיברידית, מציינת ד”ר ברזילי, משפרת את ההוראה ואת הלמידה בהיבטים רבים ובהם מידת המעורבות וההשקעה של הסטודנטים בלמידה, שביעות רצונם מהלמידה ומההוראה ומידת ההצלחה שלהם בלימודים. למידה פעילה “בשיטה המסורתית אין הזדמנות לדיאלוג אמיתי - לא כשהמרצה בכיתה, כי אז הסטודנט פסיבי, ולא כשהסטודנט בבית, כי אז המרצה נעדר. מתוך המציאות הזאת נולדה גישת ‘הכיתה ההפוכה’.” כך מסביר פרופ’ דניאל לוין, חבר סגל בפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון, חתן פרס ינאי ובעבר עוזר המשנה הבכיר לקידום ההוראה. “גישת הכיתה ההפוכה מאפשרת לסטודנט - ומחייבת אותו - ללמוד את החומר בבית לקראת השיעור. לאחר מכן, בכיתה, נערכים דיונים ותרגולים אקטיביים קבוצתיים שבהם מתמודדים הסטודנטים עם בעיות מורכבות המתבססות על ההרצאות שנלמדו בבית.” גישת הכיתה ההפוכה כבר חוללה שינוי בקורסים שמלמד פרופ’ לוין והוטמעה בשורה של פקולטות בטכניון. ) היא גישה PBL למידה מבוססת פרויקטים ( חדשנית נוספת המגבירה את מעורבותם של הסטודנטים בקורס ומטפחת בהם כישורים רכים כגון עבודת צוות, מנהיגות ודיאלוג הנחוצים בעולם החוץ-אקדמי. בשנים האחרונות פועל הטכניון להכללת פרויקטים מעשיים גם בשלבים מוקדמים של הלימודים לתואר ראשון ולא רק בשלב פרויקטי הגמר. פרופ’ אלון וולף מהפקולטה להנדסת מכונות, שלאחרונה התמנה לסגן הנשיא לקשרי חוץ ופיתוח משאבים, מקיים קורסים כאלה כבר בשנת הלימודים הראשונה. בין השאר נדרשו הסטודנטים שלו לבנות גשר חזק מקשיות שתייה, ובהזדמנות אחרת - מתקן שיחזיק כוס קפה כך שהקפה לא יישפך ממנה אפילו ברעידת אדמה. הוראה דיגיטלית - קורס MOOC מודל חדשני נוסףשאומץ בטכניון הוא פתוח מקוון מרובה משתתפים. קורסים אלה נועדו להנגיש השכלה וידע לקהל הרחב ללא מגבלות של MOOC של כסף, גיל ומקום גאוגרפי. קורס ה- פרופ’ חוסאם חאיק, חבר סגל בפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון, חולל מהפכה לא רק בטכניון הראשון MOOC אלא בעולם כולו, שכן זה היה ה- כתב תומס פרידמן 2014 בפברואר 18- בערבית. ב ד”ר אביגיל ברזילי

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==