מגזין הטכניון | אביב 2025
26 הנדסת מבנים ,1982 קירה חדשה בנושא אסון צור, שהתרחש בשנת שופכת אור על הסיבה לקריסת בניין הממשל בעיר, ישראלים. 76 שבה נהרגו , כשבועיים אחרי 1982 בנובמבר 11- "אסון צור הראשון" התרחש ב תום מלחמת לבנון הראשונה. באסון זה קרס בניין הממשל הצבאי בצור, שם פעלו כמה מפקדות של כוחות הביטחון הישראליים, איש, רובם ישראלים. ועדת זורע, שמונתה 91 וגבה את חייהם של מייד על ידי הרמטכ"ל רפאל איתן ז"ל, קבעה בזמן קצר כי הבניין קרס בעקבות תקלה בבלוני הגז שהיו בו. מאז ועד היום נערכו תחקירים עיתונאיים שחלקו על מסקנות הוועדה, וכמה מהורי הקורבנות קראו לחקירה חוזרת. בשלהי יוני , שבועות ספורים לפני אירועי הטבח ביישובי העוטף, הכריזו 2023 צה"ל, שב"כ והמשטרה על הקמת ועדת חקירה חדשה. ההחלטה התקבלה ביוזמת ראש השב"כ רונן בר בעקבות ממצאים חדשים שלא היו זמינים לוועדת זורע. בראש ועדת החקירה החדשה עמד אלוף (מיל') אמיר אבולעפיה, שהיה בעבר ראש אגף התכנון ומח"ט הנח"ל. על פי ממצאי הוועדה, שהתפרסמו כעת, אסון צור לא היה תאונה אלא פיגוע - פיגוע חסר תקדים בהיקפו, שהיה גם פיגוע ההתאבדות הראשון של חיזבאללה מחוץ לאיראן. המתאבד השיעי אחמד קסיר הוא שגרם לקריסת הבניין כשדהר לתוכו במכונית תופת. ד"ר חזי גריסרו, מרצה בכיר ביחידה להנדסת מבנים וניהול הבנייה בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, היה אחד המהנדסים שחקרו את ההיבטים ההנדסיים של האירוע באמצעות סימולציות של פיצוץ מכונית התופת ואנליזה של העומסים המועברים לשלד המבנה, קריסת המבנים והתרחישים האפשריים שהובילו לקריסה. לדברי ד"ר גריסרו, "הצטרפתי לחקירת אסון צור בעקבות פנייה מצוות החקירה ההנדסי. ישבנו על הנתונים וכתבנו דוח מפורט עם חישובים, סימולציות, ניתוח עומסים ותרחישי פיצוץ שונים. המסקנה שלנו הייתה שלפי אופן הקריסה של הבניין אכן היה פיצוץ שמתאים לתרחיש של מכונית תופת." ד"ר גריסרו השלים בטכניון תואר ראשון, שני ושלישי, כולם בהנדסת מבנים, והמשיך לפוסט-דוקטורט באוניברסיטת טורונטו. .) ELSL כיום הוא עומד בראש המעבדה לעומסי קיצון על מבנים ( ח בהשתתפות מומחה מבנים מהטכניון: 1982- נפתרה תעלומת אסון צור מ תמונות להמחשה של תרחישים: פיצוץ מכונית במיקום מסוים ובדיקה של כשל עמודים בקרבת הפיצוץ תיעוד המבנה אחרי האסון - מארכיון צה״ל ד"ר חזי גריסרו
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==