שביעי
05.09.25 | י"ב באלול תשפ"ה | 652 גיליון | 26 מרצה בכיר כתב לנו שגם אם הממצאים שלנו נכונים, קיום המחקר היה לא מוסרי. ביקשו להטיל עלינו אימה ולתחם את גבולות הבירור העובדתי למסקנות שתואמות לנרטיב - ההפך ממה שאקדמיה אמורה להיות " אחרימ הטיחו בחוקרימ כי המ תועמ לנימ של הממשלה וכי מדובר "באו פ שקרימ והטעיות", ויש כאלה שהז דעזעו מהמ קנות עדי כדי "בחילה". "הנקודה המהותית מבחינתי היא שעיקר התגובות הקשות לא היו אק דמיות", מגיב בוק מנ. "כלומר, הנ לא התב ו על קריאת הניתוח שלנו ו תירה עובדתית של הממצאימ או של הפרשנות שנתנּו להמ. הביקורת הייתה נגד עצמ ביצוע ופר ומ המ חקר. "מרצה בכיר כתב לנו שגמ אמ הממצאימ שלנו נכונימ עובדתית, הבחירה לערוכ את המחקר הייתה לא מו רית. אחרימ קראו להטיל עלינו 'מחיר אישי, מקצועי ומו רי', שזה שמ קוד להחרמה ו ילוק מהאקדמיה. הייתה ביקורת שהובלה על ידי אק טיבי טימ, לא חוקרימ, שביקשו להטיל אימה ישראל הייתה מ וגלת להכריז אכ ורק על אזורימ בטוחימ באופנ יח י". על ב י זה אומר ברוורמנ כי "ישראל לא יצרה אזורימ בטוחימ או 'מפורזימ', אלא בטוחימ יח ית. יש משמעות משפטית להכרזה על אזורימ כאלה שכוללת התחייבות הדדית לא לבצע בהמ פעילות צבאית. אנחנו מכירימ את האויב, לכנ יש מקומות הומניטריימ שבהמ תוקפימ פחות, וזה מגובה במחקר שלנו בניתוח להמ ליישב את הפער בינ הדברימ, ולכנ המ בוחרימ להאמינ למה שנוח להמ". בתקופה האחרונה חזר לשיח עניינ הפעלת המצור ככלי לחימה בני יונ להכריע את חמא , ודוּוח כי הפר קליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר ירושלמי, מתנגדת לו. המחקר התייח לככ, וגמ כאנ החוק רימ דילגו מעל השיח הציבורי הרדוד, וני ו לצלול לעומק הנושא. "לפי הדינ הבינלאומי", נכתב בדו"ח, "אזור בטוח מוכרז בה כמה של שני הצדדימ, שצריכימ להתחייב שלא לבצע מתוכו פעילות צבאית. מכיוונ שחמא ירב להתחייב לככ, עלילת ם ַ ע < טטי טיקה של הנפגעימ לפי אזור". איך הופכים מצור לחוקי? ב"ישראל היומ" פור מ לאחרונה כי ראש הממשלה בנימינ נתניהו ביקש מקצינימ בכירימ לשעבר שימצאו לו חוות דעת מקצועית שתאפשר הטלת מצור - לרבות ניתוק מחשמל, מימ ומניעת יוע הומניטרי - על האזורימ שבהמ חמא עדיינ שולט. "הנחת י וד ב י ית בכל צבא לוחמ שתואמת גמ את הדינ היא שגמ אמ אמרת לאזרחימ להתפנות והורית להמ לעזוב - אינ דבר כזה שטח שא פשר להניח שהוא ריק מאזרחימ", אומר ברוורמנ. "בדיוק משומ ככ, גמ אמ אמרת והזהרת והובלת והזהרת שוב, עד שלא נכנ ו כוחות לשטח ובדקו - אינ הנחה של פינוי מלא. "בשטח שבשליטתכ המלאה, יש חובות בינלאומיות לאפ שר לאוכלו ייה המקומית לדאוג לצרכיה, ואמ היא לא יכולה - אתה צריכ לדאוג לה בעצמכ. לכנ, באזורימ שבשליטתנו, אמ יש אזרח שלא יכול לקבל יוע, זו אחריותנו. אולמ באזורי לחימה פעילה, החובות מצומצמימ, כי אינ שליטה בשטח, ובאזורימ שמ צויימ בשליטת אויב - זו בעיה של השלטונ שלהמ. "דיני המצור המ תחומ משפטי מאתגר מאוד. מצד אחד, יש עמדה שגור ת כי מצור תמיד מזיק יותר לאזרחימ הנצורימ מאשר לכוחות הלוחמימ. מצד שני, יש הבנה שעמ כל הכבוד לדאגה לאזרח, בלי מצור אפקטיבי אי אפשר לכבוש יעד קשיח. המ דרונות ההומניטריימ של יש ראל המ ני יונ למצוא איזונ - להטיל מצור אפקטיבי במניעת התחמשות והצטיידות באמצעי לחימה ונשק, בלי ל כנ את חיי הנצורימ. במחקר שלנו כתבנו על מצבימ שבהמ מצור הוא חוקי, ומה התנאימ המקובלימ על • צבאות מערביימ להטלתו". ולתחמ את גבולות הבירור העובדתי למ קנות שתואמות לנרטיב ולאג'נדה שלהמ - ההפכ ממה שאקדמיה אמורה להיות". לברוורמנ, שאינו מגיע מהעולמ האקדמי, יש נקודת מבט נו פת: "לטעמי, מה שקורה זה שיש אנשימ שבוחנימ את המציאות לפי ה י קור התקשורתי, ומקבעימ את דעתמ והבנתמ על ב י זה. כשהמ מאומתימ ומעומתימ עמ גיר ה ותרת, קשה הסיוע המוצנח נוחת בעזה 90 צילום: עלי חסן, פלאש ד"ר בוקסמן
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==