שביעי
29.08.25 | ה' באלול תשפ"ה | 651 גיליון | 12 מור שפייר 90 צילום: יוסי זליגר, פלאש לראשונה יתקיימו בחינות בגרות בערבית מדוברת: "יש ביקוש עצום" מורים מתיכון אמית איתן במעלה אדומים יזמו תוכנית חדשנית שתכין באוקטובר זירז את 7" • תלמידים לתקשורת אמיתית עם דוברי ערבית התחלת התוכנית, והציף יש שאלה אמיתית: מי הם הערבים האלה?" אחד מאירועי השיא בעולמ הישיבות הוא שבת זכור. ברובנ נהוג שהתלמידימ מעלימ הצגות מש עשעות ועמו ות בבדיחות פנימיות, והמוכשרימ שבהמ אפ מגדילימ לעשות ומעלימ מערכונימ של מימ בארמית. אכ האמ בקרוב צפויימ להופיע תל מידימ עמ מערכונימ בשפה הערבית, רגע לפני גיו ? יש המאמינימ שהיומ הזה כלל 8200 לדובדבנ או אינו רחוק. לראשונה בתולדות ישראל, ייבחנו תלמידי כיתה י"ב בבחינות הבגרות בערבית מדוברת משולבת במזרחנות ברמת חמש יחידות. על היוזמה חתומימ שני מורימ מתיכונ אמית איתנ במעלה אדומימ, דוד בר אור ונעמ בנעט. במהלכ הלימודימ ייצאו התלמידימ ל ימולציות ושיחות מאתגרות בשפה הערבית, וכל אחד יהיה חייב בינ היתר לצאת ולקנות פלאפל כשהוא מדבר ערבית בלבד עמ המוכר. בר אור, מורה לערבית מדוברת, למד במגמת לימודי המזרח התיכונ והאי לאמ במרכז האקדמי שלמ, ולאחר מכנ שימש עוזר יועצ ראש העיר ירושלימ לענייני מזרח העיר. "יש ביקוש עצומ ללימוד ערבית מדוברת, והוא נובע בעיקר מהרצונ הפשוט להבינ קצת יותר מי המ האנשימ שחיימ ביבנו, ולהצליח לתקשר בערבית עמ ערבימ, ולא רק לקרוא עליהמ", הוא אומר. "רוב התל מידימ בחמש יחידות לומדימ בעיקר ערבית פרותית, אבל מי שרוצה להבינ את דוברי הערבית הרבימ שחיימ כאנ חייב ללמוד ברצינות ולתרגל ערבית מדוברת". המטרה של הלימודימ היא להוציא תלמידימ ליחידות קרביות? "ברור שיש תלמידימ שחולמימ על 'פאודה', אבל המטרה היא גמ לפתח אנשימ שמ וגלימ לתקשר בערבית ולנהל שיחה. ללמוד להכיר את העולמ, התרבות והדת שלהמ, ולה תכל עליהמ בגובה העי ניימ. הערבימ המ גמ האויב, וגמ שכנימ ושותפימ. יש ללימודי השפה המונ השלכות: עצמאות בצריכת תקשורת במזרח התיכונ, יכולת ליצור מפגש בלתי אמצעי וגמ הבנה של המציאות החברתית, הפוליטית והדתית בארצ". יש הטוענימ שלימוד ערבית מדוברת יביא את השלומ. "דעתי האישית היא שאמ הרבה יותר אנשימ יידעו לדבר ערבית, אז הע ק קצת יירגע. כנ"ל אמ ערבימ יידעו עברית. משהו במרחק ובפחד שנוצרו בינינו יפחת. זה לא יפתור את ה כ וכ או את המלחמות, אכ הזרות תהיה פחות קשה. לא כל מי שמדבר ערבית הוא רע". "הלימודים הקיימים לא מספיקים" באוקטובר שימש הזרז להתחלת 7 , מבחינת בר אור התוכנית. "גמ לפני הטבח, והרבה יותר אחריו, יש שאלה אמיתית: מי המ הערבימ האלה? כשאתה לומד ערבית פרותית, אבל בלי הקשר רחב, וכשאינ מ פיק דגש על לימודי מזרחנות - אז אינ מענה אמיתי. זה לא שנזנח תחומ בצורה מודעת, אלא פשוט לא הלכו ללמוד את הנושא. זה מנותק ולא מרגיש רלוונטי, זה לא נוגע". המדינה נכשלה בככ שלא כללה עד כה ערבית מדוברת במערכת החינוכ? "כנ, אפשר לומר גמ שהמדינה נכשלה כשלא הכ ני ה את זה ללימודימ באופנ משמעותי. אבל בעיניי, ה יפור הוא שגמ הלימודימ שכנ קיימימ - לא נותנימ מענה לרצונ האמיתי של חבר'ה להבינ טוב יותר מה • קורה פה". תלמידי תיכון במבחן. אילוסטרציה אם הרבה יותר אנשים יידעו לדבר ערבית, אז העסק קצת יירגע. כנ"ל אם ערבים יידעו עברית. זה לא יפתור את הסכסוך או את המלחמות, אבל יפחית משהו במרחק ובפחד שנוצרו בינינו דוד בר אור
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==