שביעי
29.08.25 | ה' באלול תשפ"ה | 651 גיליון | 10 "בשדה אילנ הלימודימ היו יותר מתקדמימ. עכשיו אני לא בטוח אמ אצליח להדביק את הפער. וגמ בחיימ עצממ - שמ היה יותר שמח, היו אנשימ ברחוב. כאנ יש הרבה שקט והנופ מאוד יפה, אבל אינ מכולת ואינ ילדימ". ולוי, כמו בני גילמ, לא חוו כמעט שנות לימוד מלאות ושגרתיות. כשהיו קטנימ תקפה מגיפת הקורונה את העולמ, והמלח מה המתמשכת גזלה מהמ את ה יכוי ליציבות במשכ תקופה ארוכה ותייגה אותמ תחת שמ הקוד ”מפונימ“. ד"ר מיכי גרינשטיינ, מנהלת השירות הפ יכולוגי בבית שמש, מ בירה: "ביומ אחד נתלשו היל דימ מבתיהמ בבהלה. הניתוק מהבית ומהחברימ יצר קשיימ רבימ - חרדות, בעיות חברתיות, קושי בלימודימ. החזרה הביתה מרגשת, אכ גמ יוצרת מתח. חלק מהילדימ רכש חברימ חד שימ, וחלקמ עדיינ מתקשה. החששות לגמרי מובנימ. "הבית נותנ תחושת ביטחונ וגמ כישלונ בתחושת המ וגלות, בעקבות הפינוי שעלול לפגוע בילדימ. רבימ מתגעגעימ לדברימ ב י יימ. מיטה, מכולת, אוטו גלידה ומראות נופ מולדתמ. המציאות דורשת מהמ שוב ה תגלות לשינוי, וזה גובה משאבימ נפשיימ ורגשיימ רבימ". נשמע שהאתגרימ הלימודיימ יהיו משניימ עבור הצוותימ החינוכיימ בשנת הלימודימ הזו. "על המבוגרימ במערכת החינוכ לעזור לילדימ לפתח חוויות הצלחה ושייכות. על כל מחנכ לנהל שיחה אישית עמ כל תלמיד, ולבחונ את הקשיימ וההצלחות שלו, ולא לה תפק רק בשיחות קבוצתיות או כיתתיות. גמ התמיכה המשפחתית קריטית. קהילה תומכת מחזקת את • תחושת הביטחונ והשייכות". ד"ר אנה גולדברט, פסיכולוגית חינוכית ורפואית מומחית, מציעה שבע נקודות שיסייעו לילדים להתמודד: הכרה באמביוולנטיות. לשקף את רגשות הילד ולומר 'אני רואה 1 שאתה גם שמח לחזור וגם מתגעגע'. לצד זאת, לעודד את הילד לשיחה באמצעות שאלות פתוחות כמו 'למה אתה הכי מתגעגע?' או 'איך אוכל לעזור לך להתמודד?'. מתן לגיטימציה לגעגוע. לא לנסות לשכנע את הילד 'להסתגל 2 מהר'. יצירת עוגנים של יציבות. שגרה יומית ברורה מחזירה ביטחון. 3 חיבור למשאבים חיוביים, בכך שנזכיר לילד את הכוחות שגילה 4 בתקופה האחרונה. שיתוף רגשי של ההורים. להראות שילד יכול להרגיש מגוון 5 רגשות. מעקב אחר סימני מצוקה, כמו קשיי שינה, נסיגה חברתית, 6 כאבי בטן חוזרים או התנהגויות חוזרות אחרות. שימוש בכלי הבעה ויצירה - ציור, מוזיקה, פיסול או משחקי 7 דמיון לביטוי רגשות. "נהוג לומר שהדור הזה של הלוחמים הוא דור האריות. גם לדור הילדים שלנו יש עוצמות גדולות, אך עלינו לעזור להם למצות את הכוחות האלה, וללמוד להסתגל, להתגבר ולפרוח גם בשינויים ובמצבים קשים. "טיול קצר ברחוב, ביקור במכולת המקומית או מפגש חברתי קטן מחזירים להם תחושת שליטה וביטחון. כל צעד, אפילו הקטן ביותר, הוא עוד ניצחון בדרך לחזרה לחיים שנראים שוב נורמליים". "כל צעד הוא עוד ניצחון" 90 צילום: מיכאל גלעדי, פלאש תמיד יש דאגות בהתחלות חדשות. לא חזרתי לבית הספר הקודם שלמדתי בו, כי אמא חשבה שיהיה לי טוב יותר להתחיל מחדש. השתניתי מאוד בזמן הפינוי ד"ר גרינשטיין
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==