שביעי

25.07.25 | כ"ט בתמוז תשפ"ה | 646 גיליון | 6 90 צילום: נתי שוחט פלאש אל תשאלו איכ, אבל בשבוע שעבר קי בלתי הזמנה בווט אפ להשתתפ באירוע מטעמ המטה למאבק בזרמ המשיחי. מדו בר ביומ עיונ שיתקיימ במלונ בתל אביב, ובמהלכו ילמדו המשתתפימ על "האיומ המשיחי שחותר למוטט את ישראל הליברלית". בכנ ידונו ב וגיות חשובות כמו מ"הרב קוק עד הרב טאו", "שיטת אלקנה ככלי למיטוט באוקטובר 7 ישראל הליברלית" וכיצד הפכ כ"כלי לקידומ החזונ המשיחי". מעביר ה דנה הוא יאיר נהוראי, שמקדיש את חייו להילחמ ברבני הציונות הדתית, ובעיקר בראשי מכינת עלי שאותמ הוא מתעב במיוחד. כל האירוע והכנ ותיו אורגנו בח ות עמותה העונה לשמ חופש. עמותת חופש שייכת לפורומ החילוני. מדובר בקבוצה אולטרה חילונית וקיצו נית, שמנהיגיה דוגלימ בבניית אוטונומיה חילונית, בדומה לציבור החרדי. כלומר, המ טוענימ שהציבור החילוני צריכ להבינ שהוא מיעוט בחברה הישראלית, להתייח אל עצמו כאל "מגזר" ומתוכ ככ לבנות את עצמו מחדש. הפורומ מנהל מלחמת חורמה בכל מה שנדמה בעיניו כחדירה של תוכנ דתי ומ ורתי למרחב הציבורי. בשפת אנשיו, מדובר ב"הדתה", ובה פיכת המרחב ה טרילי והנייטרלי לכזה שיש בו ביטויימ ואלמנטימ דתיימ. מכאנ המאבק הבלתי מתפשר של הארגונ הזה נגד כל פ וק מהתנ"כ שמשתרבב לתו כנית הלימודימ, ונגד חלוקת ציציות ותהילימ ללוחמימ בשדות הקרב בעזה ובלבנונ. באוקטובר הביאה את נציגי 7 מלחמת הזרמ הזה לתובנה עמוקה שנכונ לעכ שיו המ הפ ידו את רוב החברה היש ראלית. "זו טעות לחשוב שיש כאנ רוב חילוני. אנחנו אחד המיעוטימ הכי גדולימ, אבל אנחנו מיעוט", אמר לאחרונה ד"ר רמ פרומנ, מראשי הפורומ החילוני, בשיחה עמ משה רדמנ. דוגמה מרתקת ל"תודעת ההפ ד" נתנ פרומנ בהקשר של המאבק בדוכני התפילינ. "לפני כמה שנימ הייתי צריכ להיאבק בחב"דניקימ שהיו מגי עימ להניח תפילינ מחוצ לבתי פר, והיומ אנחנו נאבקימ עמ זה שהילדימ מתוכ החינוכ הממלכתי המ אלו שדורשימ דוכנ תפילינ בתוכ בית ה פר". למעשה, טענ פרומנ, החילונימ צרי כימ להעתיק את "שיטת אלקנה" של הרב אלי דנ: לבנות את החברה החילונית מחדש, מהמ ד עד הטפ באוקטובר 7 מלחמת הביאה את הפורום החילוני לתובנה שהם הפסידו את רוב החברה הישראלית, ועליהם להעתיק את "שיטת אלקנה" של הרב אלי סדן. אולי מכאן נובע התיעוב שלהם למכינת עלי מריבות ופשרות ישי פרידמן פותח בחמישי יה ishaydavid@gmail.com חות. אולי מכאנ התיעוב הגדול של אנשימ כמו פרומנ ונהוראי למכינת עלי ולרבניה; העובדה שהמ נאלצימ ללמוד מהמ איכ מתחברימ ובונימ את החברה הישראלית. אבל הטעות הגדולה של אנשי הפורומ החי לוני היא התפי ה שמדינת ישראל היא מדי נה חילונית בהגדרה. ועל כנ, העובדה שיש היומ יותר ביטוי למ ורת במרחב הציבורי היא "הפ ד" שלהמ ושל הציבור שבשמו המ מתיימרימ לפעול ולדבר. ישראל מעולמ לא הייתה מדינה חי לונית כמו, לדוגמה, צרפת. והיא גמ לא תהיה. ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. האלמנטימ המ ורתיימ של היהדות טבועימ בה מראשית היוו דה. האנשימ שמי דו את החיבורימ הללו הגיעו ממפא"י של דוד בנ גוריונ, ועוד מראשית התנועה הציונית. המרחב הציבורי בישראל לא יכול שלא לבטא אלמנטימ מהמ ורת, מה יבה הפשוטה: עמ בעל מ ורת רוחנית, דתית והי טורית של שנה לא יכול שלא לשקפ את יפור 3,000 חייו בחיימ עצממ. אז מה נעשה עמ כל הוויכוחימ המרימ בינ דתיימ לחילונימ? מה שתמיד עשינו. הת ווכחנו, רבנו, הקמנו ועדות, מצאנו פשרות והמשכנו לריב. אינ אפשרות לחיות בארצ הזו ובחברה הכל ככ מ ובכת של העמ הזה בלי • מריבות ופשרות.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==