שביעי
שמן הישועות ממנורת ההדלקה שעל ציון הצדיק משטפנשט הרב חננאל רוס, פסיכולוג קליני: כשהמצוקה גוברת, גם חלק מהאנשים הרציונליים נהיים פגיעים. מי שלוקח מסורת אמונית ומשתמש בה כדי לסחוט כסף, מנצל פצע אמיתי ומפר את האמון הכי בסיסי ליהדות אשכנז הגיעו גולות שמקורנ בנצרות, ול פרדימ - כאלו שמקורנ באי לאמ". במקומ לרדופ אחר גולות מפוק פקות, הרב אבינר מציע חלופה פשו טה: "ה גולה הכי טובה היא תשובה, תפילה וצדקה. רבימ פונימ אליי בשאלות על גולות, ואני ממליצ להמ לתרומ לצדקה ולהתפלל, וגמ אני מתפלל עבורמ". ומה בנוגע למוכרי ה גולות? "אמ המוכר באמת מאמינ בזה וכוונתו תמימה - קשה לבוא אליו בטענות, אבל נותרת השאלה: למה למכור במחיר כה גבוה? ייתכנ שהוא מנצל את תמימותמ ומצוקתמ של חולימ ומשפחותיהמ כדי להרוויח. לצערי, יש יפורימ רבימ כאלה, וזה חמור מאוד. אמ הוא יודע שה גולה לא מועילה, אז הוא פשוט גזלנ". "תמיד ינסו לנצל" העלות גבוהה, הישועה לא מובט חת, ההלכה מתנגדת לרוב, ובכל זאת אנשימ מתפתימ. למה? "אני רואה את זה לא מעט", מ ביר הפ יכולוג הק ליני הרב חננאל רו , "במיוחד אצל אנשימ במשבר או מצוקה. כשכואב לנו מאוד, קשה להכיל תהליכ, ואנ חנו נעשימ פגיעימ. הלב נכנ למינ עמדה מפוצלת: או שהכל הולכ לה תדר מיד, או שאינ טעמ להמשיכ. תקווה או ייאוש, אינ אמצע. ”כשאדמ מקבל בשורה קשה - מחלה, משבר זוגי או בעיה כלכלית - הוא זקוק לישועה מיידית. הכאב הופכ בלתי נ בל, ואנשימ מוכנימ לאחוז בכל דבר שייתנ הקלה. לפע מימ זו תרופה, לפעמימ מילה טובה, ולפעמימ זו ישועה ש'בעזרת הצדיק, הכל י תדר'. דווקא כשהמצוקה הכי קשה, הצורכ בפתרונ ק מ הוא הכי חזק. תהליכ דורש משאבימ פנימיימ, ולפעמימ פשוט אינ אותמ". גמ אנשימ רציונליימ עלולימ לי פול בזה? "כשהמצוקה גוברת, גמ חלק מהאנשימ הרציונליימ נהיימ פגיעימ. ככל שאתה פגיע יותר, קל יותר לנצל אותכ. כאדמ מאמינ, אני לא מזלזל בתפילות ובקברי צדיקימ, אבל יש קו ברור בינ אמונה לבינ חר בכאב. מי שלוקח מ ורת אמונית ומשתמש בה כדי ל חוט כ פ, מנצל פצע אמיתי ומפר את האמונ הכי ב י י. "אני לא נאיבי. תמיד יהיו אנשימ שינ ו לנצל אחרימ. אנחנו מצוּוימ באהבת הגר, היתומ והאלמנה, כי הכי קל לרמות אותמ. א ור לעצומ עיניימ. חברה טובה היא חברה שלא מאפשרת ניצול של החלש”. מהרשות להגנת הצרכנ ול חר "בידינו מכויות הוגנ נמ ר בתגובה: אכיפה שונות ככל שמדובר במער כת יח ימ בינ עו ק לצרכנ ונמצאו הפרות של הוראות החוק. הטעיה לפי החוק היא מצג כוזב בינ מה שהובטח לצרכנ לבינ מה שקיבל בפועל, וכל שנדרש הוא שהמצג עלול להטעות. הרשות תבחנ כל מקרה לגופו - האמ הייתה הבטחה? האמ היה מצג כלשהו? האמ המצג ויג? והכל בהתאמ לאמות • המידה הקבועות בחוק ובפ יקה". שמן הניסים השמן הקדוש שאלפים נושעו בזכותו, מציונו של רבי מאיר בעל הנס זי"ע ₪ 180 ₪ 251 25.07.25 | כ"ט בתמוז תשפ"ה | 646 גיליון | 28
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==