שביעי
25.07.25 | כ"ט בתמוז תשפ"ה | 646 גיליון | 20 ד"ר ליפ ובנו בהר הבית ש לושת השבועות שבינ י"ז בתמוז לתשעה באב מזכי רימ לכולנו את החורבנ הלאומי שפקד את עמ יש ראל. אלא שגמ בימימ אלה יש מי שלא רק מתאבל, אלא כבר מתכוננ לבניינ המחודש של בית המקדש. ( מגבעת אבני שבצפונ, נשוי ואב 51) יונתנ ליפ לארבעה, הוא דוקטור להנד ה כימית מהטכניונ, שבעקבות מהפכ אישי רוחני החל לע וק בפיתוח יצירה תורנית ייחודית: ידור תפילה המתאימ ליומ שבו יוקמ מחדש המזבח בהר הבית. הייתי 18 "לא גדלתי בבית דתי", מ פר ד"ר ליפ. "עד גיל חילוני, אבל התחלתי להקפיד על הצומות - חוצ מתענית בכו רות. בהמשכ הפ קתי להתגלח בבינ המצרימ. התקרבתי, ולא מתוכ פחד, אלא מאהבת ישראל והזדהות עמוקה עמ היהדות. כשהייתי שמרתי שבת בפעמ הראשונה. תמיד הרגשתי חיבור למקדש 40 בנ - וגמ כחילוני, קראתי לילדימ שלי בשמות שקשורימ אליו". עד לפני שש שנימ כיהנ ליפ כ מנכ"ל טכנולוגיות בחב רה שבונה מפעלימ כימיימ ברחבי העולמ. "ט תי הרבה לחו"ל, וכמעט לא הייתי בבית. אשתי לחצה שאעזוב, ובצדק. מאז אני משקיע את זמני בלימוד תורה, במיוחד בנושא הר הבית, דרכ פריו של הרב אלישע וולפ ונ מכולל דרישת ציונ. אני משתדל לעלות להר מדי שבוע". לפני שע ק ב ידור, הוציא ליפ מחזור תפילה ליומ העצ מאות, לפי נו ח שחיבר הרב שלמה גורנ זצ"ל. "אחרי שהוצאתי את המחזור, הרגשתי שח ר משהו הקשור לתפילה בהר הבית. חשבתי ליצור ידור לבית המקדש עצמו, אבל הבנתי שכל מבנה התפילה ישתנה כשייבנה המקדש. אז חקרתי את התפילות כפי שהנ צפויות להשתנות ברגע שיוקמ המזבח, ויצרתי ידור ייחודי שמתאימ לשלב הזה". ליפ מדגיש כי ה ידור שיצר אינו מיועד למצב שבו המק דש עומד, אלא לשלב שבו פועל המזבח בלבד. "כשעלו מבבל, שנה לפני שנבנה בית המקדש", הוא 22 היה מזבח פעיל במשכ מ ביר. "בשלב זה הקריבו קורבנות ציבור וזבחימ, אכ המקדש עצמו עוד לא היה מוכנ. במצב כזה, כל עבודת התפילה חוזרת, ולכנ לדוגמה לא אומרימ 'נעשה ונקריב' אלא 'נעשימ וקרבימ' - כי זה קורה ממש עכשיו". האמ הנו ח שאתה כותב ב ידור, לא עלול להפריע למי שמתפלל בבית כנ ת? "כשאדמ מגיע לבית הכנ ת, הוא מתפלל בנו ח הרגיל שלו. ה ידור מיועד להראות לו מה המצב המתוקנ שאליו אנחנו שואפימ". ומה אומרים הרבנים? אפ שהתפילות המדוברות קשורות להר הבית, חלק מהרבנימ מביעימ התנגדות לעלייה אליו - ובכל זאת תומכימ ברעיונ ה ידור. "לכאורה זה נראה כמו תירה", אומר ד"ר ליפ, "אבל הרב הראשונ שנתנ ברכה ל ידור הוא הרב יו פ חיימ רוזנבלט, רב המועצה האזורית גליל תחתונ, שהוא גמ המרא דאתרא שלי. הוא או ר על עלייה להר הבית, אכ מבינ שזה לא ותר את הצורכ ב ידור. למשל, פרות אדומות כבר יש בשילה, ומתישהו נוכל לעלות - אז נו ח התפילה ישתנה. צריכ להיערכ לככ מראש". מטרתו של ליפ, הוא מבקש להבהיר, אינה להטיפ לעלייה או להוריד ממנה, אלא להציג את המקורות ההלכתיימ לתפילה העתידית בהר הבית. "הכל מבו על המשנה, הגמרא, הרא שונימ והאחרונימ", הוא אומר. רבנימ נו פימ שתמכו ונתנו את ה כמתמ ל ידור המ הרב דוב ליאור, הרב אליעזר מלמד, והרב • ישעיהו הרצל, רב העיר נופ הגליל. ד"ר יונתן ליפ, מהנדס כימיה מצפון הארץ, השקיע תקופה ממושכת "הוא • ביצירת סידור תפילה ייחודי מיועד לזמן שבו יוקם מחדש המזבח בהר הבית, עוד לפני בניין בית המקדש עצמו" סידור עבודה שגיא אברהמוף
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==