שביעי

25.07.25 | כ"ט בתמוז תשפ"ה | 646 גיליון | 16 יהדות משה ויסטוך : הילה כהן AI עיבוד תמונה באמצעות "צריך לשנות את הלמידה התורנית בעקבות התפתחות הבינה המלאכותית" במקום להתעלם מהמהפכה הטכנולוגית, הרב יובל שרלו בטוח שעל עולם האתגרים: למנוע • ללימוד משותף ופורה AI התורה לרתום את יתרונות ה־ פגיעה ביצירתיות ובאנושיות, ולא להפוך את הצ'אט לסמכות הלכתית הבינה המלאכותית היא כבר לא העתיד אלא לג מרי ההווה, אכ מעבר לחיפוש אחר מידע או יצירת מזמנ AI תמונות מצחיקות בצ'אטימ השונימ, ה לאנושות לא מעט אתגרימ ממשיימ. אחד מהמ נוגע למערכת החינוכ ועולמ לימוד התורה. "הכלי הזה משנה מציאות", אומר חבר הנהלת צהר, ראש אגפ האתיקה של הארגונ וראש ישיבת אורות שאול, הרב יובל שרלו. "הבינה המלאכותית מאפשרת לתלמידימ להיחשפ למידע ומאפשרת לעולמ עבו דת חקר ופריצות דרכ בתחומימ שונימ. אבל בת חומ התורני, למשל, היא לכאורה מייתרת את הצורכ לצבור ידע, פוגעת ביצירתיות ובאנושיות, ולא פעמ גמ משקרת. היא ממש ממציאה דברימ תורניימ שלא קיימימ. יש כאנ מרחב משתנה. עלינו לא לשקוט על השמרימ, אלא לשנות את תהליכ הלמידה שלנו". הרב שרלו מתכוונ לשאת דברימ בכנ הקיצ השנתי של צהר "לשמ שמיימ וארצ", שיתקיימ בגני התערוכה ביומ רביעי הקרוב. בכנ יעלו לדיונ נושאימ שונימ כמו לימוד תורה ו וגיות חברתיות, ערכיות וחינו כיות. הוא ישתתפ בפאנל שיע וק באתגרימ הלכתיימ ואתיימ בחינוכ בעידנ הבינה המלאכותית, לצידה של עדי דמרי, חוקרת וכותבת תוכניות הטמעה ופיתוח, ומובילת בינה מלאכותית בחמ"ד. הפאנל יתקיימ בשיתופ ארגונ י ודות לחינוכ, תורה ודמוקרטיה. מחדד את שאלת תפקיד המורה כמ AI "עולמ ה חנכ וכמי שמנחיל ידע", מו יפה דמרי. "לאור השינוי הגדול באופנ צריכת המידע, זה משנה גמ את תפקיד המורה בכיתה. מורימ יצטרכו להיות מנהלי תהליכ הידע. המ יפקחו ויבקרו את איכות הידע שיגיע לת למידימ, וגמ יזקקו את השפעת המידע עליהמ. זה לא קל, כי זה יצריכ לימוד תפקידימ חדשימ. "מעבר לככ, למרות השימוש המוגבר 'במכו נה', השימוש בכלי יגביר את חשיבות הקשר האישי והאנושי שבינ המורה לתלמיד. המורה יצטרכ להיות נוכח מאוד, לאו דווקא תמיד פיזית, אלא כמי שמפקח על אופי ואיכות המידע שהתלמידימ ירכשו בעצממ". חברותא עם הבינה לדברי הרב שרלו, חשוב להכיר בתוצאות העגו מות שעלול לגרומ שימוש מעוות בבינה המלאכותית. "הכלי הזה מאפשר גמ עשיית עוולות איומות, כמו יצירת פייק ניוז, הכפשת הזולת באמצעות תמונות ו רטונימ מפוברקימ, שקרימ, עלבונות ואנרגיה שלילית בינ בני האדמ. לכנ, חשוב להשקיע בעידונ המו רי של השימוש, בעיקר בקרב ילדימ ובני נוער". לצד זאת, הוא מציע לרתומ את יתרונות הבינה המלאכותית לטובת לימוד התורה. "אפשר ללמוד עמ הבינה בחברותא. ממש לימוד משותפ. לא רק לקבל מידע, אלא גמ לאתגר ולשאול שאלות ולפתח רעיונות. להבינ לעומק וגיות. לאוטוריטה או לבעלת AI "חשוב לא להפוכ את ה מכות, כי ב ופו של דבר זה כלי שמצלמ את המ ציאות. מי שאחראימ על הלימוד, ההבנה והעומק המ אנחנו, בני האדמ, שנבראנו בצלמ אלוקימ ויש לנו גמ רגשות ועולמ מו רי. חשוב להשתמש ביתרונות • הבינה, אבל לא להיכבש על ידה". חברותא או מיתותא בסופו של דבר זה כלי שמצלם את המציאות. מי שאחראים על הלימוד, ההבנה והעומק הם אנחנו, בני האדם. חשוב להשתמש ביתרונות הבינה, אבל לא להיכבש על ידה הרב יובל שרלו צילום: אריה כץ

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==