שביעי
18.07.25 | כ"ב בתמוז תשפ"ה | 645 גיליון | 22 בהתפטרותם חותמים חברי דגל התורה על קדיחת חור ענק בתא שלהם, בתקווה שהנהלת הספינה תציל אותם. החוק שסירבו לקבל הוא ניצחון כמעט מוחלט שלהם. ודווקא על סיפו של הדרור החליטו לסגת? 90 צילום: יונתן זינדל, פלאש מקובלנו מרבותינו שממשלות לא נופלות על נושאימ גדולימ, כי אמ בגלל קרעכצימ. ההוא עולה על עצ גבוה, ההיא מפילה את החוק שח שוב להמ, הזה מריח פריימריז, ולאלה פשוט נמא לשלמ את מחיר השותפות. ריקוד ה"תחזיקו אותנו" הגדול שהת קיימ השבוע בכנ ת הוא מחזה שבו איש אינו מעוניינ לממש את איומיו. ואולמ, כדי להצליח, יש להגביר עוד ועוד את כומ ועוצמת ההימור. יורימ, ובוכימ מהמחשבה שחלילה יפגעו. לפיככ, תמונתמ של חברי דגל התורה חותמימ על מכתבי התפטרות היא תמונה רבת אנפינ. חמישה פוליטיקאימ )בעיתו נות החרדית: "רבנימ חשובימ ומהוללימ"( חותמימ על קדיחת חור ענק בתא שלהמ, בתקווה שהנהלת ה פינה תציל אותמ. החוק שהמ נאבקימ מולו ומ רבימ לקבל הוא למעשה פלא פלאימ. הישג כביר. ניצחונ כמעט מוחלט שלהמ. ודווקא על יפו של הדרור, החליטו ל גת? ראש הממשלה התרוצצ בלילות, שידל ופישר והתחננ, וערכ בע צמו את חוק הפטור ושינה בו עיפימ לדרישת שותפיו, עד שאלה השיבו במכתבי "התפטרות". משל למה הדבר דומה? למי שבא למזוג כו לרבו, ושפכ לו קיתונ על פניו. בייחוד תמוהה בעיניי התנהלותו של משה גפני )הטור נכתב לפני החלטתו לחזור לקואליציה, ואינ לפ ול שבת ווכ שבינ ההדפ ה להפצה אכנ החליט ככ(. גפני הוא שועל ערומ וותיק. כש נבחר לראשונה לכנ ת הייתי בנ חוד שיימ. והוא יודע היטב מה המשמעות של אירועי השבוע. כל ממשלה נטולת חרדימ שהייתה עד היומ, קמה על גלי תחושת "החרדימ הגזימו". שומ דבר טוב לא מאיימ עליו ועל אריה דרעי בכנ ת הבאה. להפכ. עניינ כאילו אחר: כשאני רואה את הדחפורימ בעזה, מחריבימ בניינ בניינ, אני חושב על קי שינב. גיבור מקומי מח ל מחבל בצומת הגוש? קישינב. מטו ינו מפצי צימ בא פהאנ? רק קישינב בראשי. מאז שמתי ידי על ה פר "פוגרומ", שתורגמ לעברית, אני מהרהר בפרעות ההנ. בעל המחבר, פרופ' טיבנ זיפרש טיינ, מתאר פולמו עבר מרתק במערכת החינוכ הישראלית: האמ וכמה ללמד את הפואמה המרטיטה "בעיר ההרגה" של חיימ נחמנ ביאליק, המתארת יהודי חלש, רמו , פ יבי. פואמות קישינב, טענו מו רימ בישראל, "ה בו נזק בלתי הפיכ ונ טעו בלבבות תלמידי ישראל תיעוב כלפי (. מורימ 133 יהדות התפוצות" )עמוד חששו מאתו היהודי הגלותי, צאנ לטבח. ואז אתה מ תכל על דור ילידי האינ תיפאדה ומלחמת לבנונ השנייה שנל חמימ עכשיו: האתו שלהמ הוא יהודי שונה לחלוטינ. הוא עמית ו נה האנ טי קישינבית. הוא לוחמימ שה תערו בכוונה אל מותמ. הוא ענקי הרוח אלי שרעבי ואמילי דמארי. הוא העמ שחוזר שוב ושוב אל מקורות הפוגרומימ כדי לדפוק את הפורעימ. "האפשרות לנקומ היא חידוש עצומ", ה ביר לי השבוע ידידי חוקר הפוגרומימ ד"ר ליאור אלפרוביצ'. "הדחפור בעזה משקפ צדק. מחשבת הרצח של חמא הפכה לבור שבו המ נפלו. ה בל שביקשו להמיט עלינו הפכ לנחלתמ. זאת מציאות שיהודי קישינב לא חלמו עליה. תוש בי העוטפ לא היו בתודעה של קישינב, משומ שידעו שיש כוח מגנ - שגמ אמ מתעכב, הוא קיימ ויגיע לעזרתמ". מה שקורה בשנתיימ האחרונות בעזה הוא היפוכ עצומ של אתו קישינב. אולי הוא התשובה לביאליק. ושוב מתחדד ההב דל בינ יהודימ שעדיינ בתודעת קישינב, שתקועימ עמוק בפוגרומ וחולמימ שמי שהו יגנ עליהמ, ובינ אלו שקמימ להילחמ בשטנ. מי שמוחימ את חרפת הפוגרומימ, ומי שנאבקימ, בכל כוחמ, לשמר את אותו • יהודי רופ כנוע ורמו . akiva333@gmail.com עקיבא נוביק שיחת מזנו ן
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==