שביעי
30.05.25 | ג' בסיון תשפ"ה | 639 גיליון | 20 יהדות משה ויסטוך 90 צילום: מיכאל גלעדי, פלאש "לימוד הגמרא מעולם לא היה כל כך שגור ונפוץ בעם ישראל" ארגון יסודות פיתח גישה חדשה לתלמוד, שמקשרת בין עולמם של חז"ל לחיי החוברת החדשה "בבא קמא - סוגיות בפרק הכונס" מעודדת • היומיום המודרניים דיון ומציגה את הגמרא גם כטקסט רלוונטי לפתרון בעיות חברתיות עכשוויות אמ יש משהו בלימוד התורה שחלקימ בציבור הדתי חוששימ ממנו, הרי שזו הגמרא. בינ אמ זו השפה הארמית ובינ אמ זו המחשבה שמדובר בט ק טימ שאינמ קשורימ לעולמ המודרני - לבוגרימ רבימ של המו דות הציוניימ דתיימ יש עניינ בלתי פתור עמ לימוד המ כתות, ולא משנה אמ מדובר במ כת ביצה או בבא מציעא. מיזמ חדש מנ ה לבנות מערכת יח ימ חדשה בינ התלמידימ לגמרא. ארגונ י ודות לחינוכ, תורה ודמו קרטיה של המכללה האקדמית הרצוג הוציא לאחרונה חוברת מיוחדת בשמ "בבא קמא - וגיות בפרק הכו נ ". מטרתו: להפוכ את הלימוד לנגיש, מעניינ ורלוונטי עבור הדור הצעיר, בתקווה שיקנה לעצמו הרגלי לימוד נכונימ ויתאהב בטק ט שמצריכ לא פעמ עיונ מעמיק לצד פלפולימ. "הטק ט הכי דמוקרטי והכי קנוני הוא הגמרא", אומר מנכ"ל הארגונ, שלומ וייל. "אינ טק ט שמדגימ כמוה בצורה כל ככ מרשימה את השילוב היהודי והדמוקרטי. חשיבות הלימוד הגמרא ברורה, משומ שלאדמ שיודע לפתוח גמרא יש מפתחות לרוב ה פרות היהודית". שנה, חיפש וייל דרכ 20 כבר כמורה צעיר, לפני ללמד את תלמידיו גמרא בצורה מעניינת ורלוונטית, שגמ תהיה נאמנה למקור. כעת, תחת ניהולו ובהובלת הרב ד"ר גלעד לנדאו, יצאה לאור החוברת שעו קת בפרק השישי בבבא קמא ומנ ה לגשר בינ עולממ של חז"ל לחיי הלומדימ. בחוברת לא מ תפקימ בקריאה טכנית של ה וגיות השונות, אלא גמ מעודדימ קיומ דיונ ערכי וקושרימ את הנושאימ שעולימ בהנ לא קטואליה. למשל, בחוברת מובאת וגיית "תחילתו בפשיעה ו ופו באונ ", שבה דנימ במציאות שבה אדמ התרשל ונמצא אחראי להשלכות מעשיו, גמ אמ חלקמ לא איר עו בגללו באופנ ישיר. "נראה שהשיטה המחייבת מר חיבה את האחריות שלנו, מעבר למה שנראה הגיוני לפי המו ר הנוהג בינ בני אדמ. היא מכני ה שיקול נו פ בהגדרת האחריות", נכתב בני יונ להביא את ה וגיה החז"לית לדיונ עכשווי. בחוברת מוצע למורה להמחיש את ה וגיה בעזרת דוגמה מעשית, ולקיימ דיונ פתוח בכיתה שבו יוצגו הטיעונימ השונימ עד לבירור הנושא והמ קנה ההלכ תית, לצד ההיבטימ המו ריימ והחברתיימ. המדריך לפתרון בעיות וייל מ ביר כי הגמרא יכולה ללמד אותנו רבות על ניהול חיינו כחברה. "חוקי המשחק בתלמוד ברורימ, ולצד זה גמ אומצ להביא ויכוחימ ומח לוקות. הקטע המדהימ הוא שלא הכל מוכרע. לפני שמבררימ מה נכונ, מבקרימ עמדות 'מאי בינייהו' - כלומר, בירור איפה נקודת המחלוקת. כמה בעיות היו נפתרות היומ בישראל אמ רק היינו משתמשימ בכלי הזה לפתרונ מחלוקות". לדבריו, שיטת הלימוד החדשה מתקבלת בזרועות פתוחות על ידי המו דות הדתיימ השונימ, ויש לו גמ חזונ בנוגע לבתי פר שאינמ דתיימ. "ב ופו של דבר, הגמרא עו קת בחיי היומיומ ולא בחיי בית המדרש. כל השאלות מובאות מחיי המעשה של חברה בריאה שחיה ופועלת. "למרות מה שנדמה כמשבר לימוד הגמרא, המצב הפוכ - והצמא ללימוד גמרא רק הולכ וגדל. המשבר היה נכונ לדור שלי, שלמד תחת מחנכימ חרדימ או מחנכימ שלמדו גמרא בגישה החרדית, וע ק רק בני יונ לפצח וגיות. היומ, הנוער לומד ומעגלי הלומ דימ רק הולכימ ומתרחבימ. לימוד הגמרא מעולמ לא • היה שגור ונפוצ בעמ ישראל כמו היומ". המהלך שישנה את היחס ללימודי הגמרא? בגמרא, לפני שמבררים מה נכון, מבקרים עמדות 'מאי בינייהו'. כמה בעיות היו נפתרות היום בישראל אם רק היינו משתמשים בכלי הזה לפתרון מחלוקות שלום וייל
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==