שביעי
ה וה ופר הברי משורר טי אלדו האק לי אמר פעמ ש“זיכרונותיו של אדמ המ ה פרייה הפרטית שלו", אכ המ ציאות מורכבת יותר; לעיתימ אנו מגלימ כי יש וגימ של זיכרונות חזקימ יותר אצל רוב האנשימ, בעוד זיכרונות אחרימ לא מקבלימ מקומ דומיננטי יותר במוחנו. לדוגמה, לרבימ מהיהודימ המאמי נימ יש זיכרונ בהיר במיוחד מפרשת בר המצווה, והמ יידעו לדקלמ בטע מימ את הפ וקימ גמ שנתיימ, עשור או יובל שנימ לאחר שקראו אותמ פעמ . את פ וקי 13 אחת מול קהל בגיל דזמרה, שהמ קוראימ מדי יומ בת פילה, המ יזכרו פחות טוב. איתי עניאל, חוקר מוח וזיכ רונ, מתמקד בתחומ הזה בשנימ האחרונות. ”יש חלקימ בתפילה שנשלפימ עבורנו בקלות רבה יותר", הוא מ ביר. "ה יבה קשורה במידה רבה לתרגול ולאופנ שבו אנו מתקשרימ עמ הטק ט והמנגינה. גמ השימוש בחריזה או במנגינה מעשיר ומחזק רשתות א וציאטיביות, וכ שאנחנו מעמיקימ את הבנת המשמ עות של המילימ, הנ נצרבות אצלנו בצורה טובה יותר. ”גורמ נו פ שמשפיע על יכולת הזיכרונ הוא הקשר הרגשי שאנו יוצרימ עמ חלקימ מ וימימ בתפילה", מו יפ עניאל. "כשקטעימ מ וימימ קשורימ לזיכרונ רגשי חזק, שמשתנה מאדמ לאדמ, המ נשלפימ בקלות רבה יותר". וזה מ ביר מדוע פרשת בר המ צווה נצרבת כל ככ עמוק בזיכרונ? "חגיגת בר המצווה היא אירוע מש מעותי ורגשי בחייו של כל ילד, שמל וּוה ברגשות חזקימ וזיכרונות עמו קימ. מעבר לקריאה מול הקהל, שינונ הפרשה והחזרה עליה באופנ שיטתי לאורכ תקופה ארוכה, מ ייעת גמ היא לחיזוק הצריבה במוח". כל אחד יכול לשפר את הזיכרון (, בוגר תואר שני בחקר 46) עניאל המוח ודוקטורנט באוניבר יטת בר למה אנחנו זוכרים את פרשת בר המצווה שקראנו לפני שנים, ולא את פסוקי דזמרה חוקר המוח • שאנחנו אומרים מדי יום? צלל לתחום - ומציע איתי עניאל והזיכרון מור שפייר דרכים לחיזוק הקשב בתפילה אילנ, התעניינ בתחומ הזיכרונ כבר בנעוריו. "יצרתי מעינ תחרויות זיכרונ לעצמי - לזכור שמות, מ פרי טלפונ, רשימות מילימ ועוד. באותה תקופה למדתי לנגנ על קלידימ, ולאחר כמה שנימ פיתחתי שיטה לניגונ שירימ מה זיכרונ. בשלב מאוחר יותר בחיימ, נד רשנו בקור קצינימ לדעת צירי ניווט בטווחי זמנ קצרימ, ולמדתי אותמ מהר יח ית בעל פה דרכ א וציאציות. אני מאמינ שכל אחד שרוצה, יכול לשפר את הזיכרונ. השליחות שלי היא לעזור לאנשימ לפתח אותו". יש לכ המלצה כיצד לחזק את הזיכרונ והקשב בקטעי התפילה? ”ראשית, להיות נוכח ב'כאנ וע כשיו' במהלכ התפילה; הקשב נפגע כשדברימ מטרידימ או מע יקימ אותנו, ולכנ כדאי להיות ממוקדימ ברגע. ככל שנצליח להתמקד, הזיכרונ לטווח הקצר יתפקד באופנ יעיל יותר. בנו פ, מומלצ לנצל את היכולת לי צור א וציאציות בינ המילימ לתמו נות או רגשות. האפשרות לקשר את המילימ לחוויות אישיות או לתמונות מוחשיות - מחזקת את הזיכרונ ומקי לה על שליפת המידע בעתיד. "כמו כנ", הוא מ כמ, "חשוב להיות 'קשוב לקשב' במהלכ התפילה. נדידת מחשבות היא תופעה נפוצה שאנו חווימ בחלק לא מבוטל מט ווח זמנ הערוּת שלנו, ובאותמ רגעימ המוח והגופ נמצאימ במקומות שונימ. על ידי התמקדות מכוונת ומניעה מו דעת של הי ח הדעת, נוכל לשפר את היכולת הקוגניטיבית שלנו בכלל ואת • הזיכרונ בפרט". כדאי ליצור אסוציאציות בין המילים לתמונות או רגשות, וחשוב להיות 'קשוב לקשב'. נדידת מחשבות היא תופעה נפוצה, ובאותם רגעים המוח והגוף נמצאים במקומות שונים צילום: מיקס סטודיו 04.04.25 | ו' בניסן תשפ"ה | 632 גיליון | 28
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==