שביעי

שר ו ן ר ו ט ר 25.01.19 | י"ט בשבט תשע"ט | 340 גיליון שביעי | 6 לא הכרתי מודה שעד לא מזמן את המושג 'עיתונ בית כנ ת'. כנ, אמנמ קשה להאמינ, אכ ישנו ציבור שלמ )אולי אפילו אגזימ ואומר שרוב רובו של הצי בור הישראלי ( שאינו מודע לקיוממ של אלו המלווימ ומנעימימ לנו את השבת. כשלא ביקרתי בבתי כנ ת, ודאי שלא הכרתי את העיתונימ הללו, וכשכבר פקד תי אותמ בשבת, התעלמתי מהחומר שישב בפינת השולחנ בעזרת הנשימ. מדוע? משתי יבות: האחת היא שעל אפ שאני מתהדרת בכינוי 'עיתונאית' )בלי כרטי חבר( אני לא ממש קוראת עיתונימ )ואל תגלו לעורכימ שלי בבקשה, זה די לא מקצועי(. והשנייה היא שבעלי )כמו כל חוזר בתשובה בדבייק( מזדעזע מהמחשבה על קריאה בזמנ התפילה, גמ אמ זה רק מדברי התורה וגמ אמ זה בזמנימ 'מתימ' כביכול. הוא שומר בקנאות שלא לדבר בבית הכנ ת. אז כשמדובר ר"ל בפר ומת לחופשת קי כשרה או לדירה חדשה במ חיר מיוחד בפרויקט ביישובימ - זה חילול הקודש ממש. השבוע התבקשתי לראיינ אומנ מוכר. התקשרתי בכדי לעשות את התיאומימ הנדרשימ, אבל נחלתי אכזבה כשנאמר לי שהאמנ מ רב להתראיינ. "למה?" שאלה אותי העורכת, אכ לא ידעתי להשיב. יש לי יותר מדי כבוד לאלו שמ רבימ לתקשורת שאני בכלל לא טורחת לברר, בעיקר כי אני מכירה על בשרי את כל ה יבות. אבל העורכת הנאמנה היא לא לפלפית כמוני. היא ביקשה לדעת מדוע אחרי ש גרו אית נו ראיונ המ מבקשימ ל גת. את התשובה של היח"צנית מעולמ לא חוויתי על בשרי, למרות שיכולתי להצדיק אותה. "אני מת נצלת אבל זה לא יקרה. עכשיו הוא אומר שהוא לא רוצה להביא אנשימ לדבר עבירה בקריאה בשבת על אירוע שמתקיימ ביומ חול. בהתחלה לא היו כל התנאימ הללו. אני ממש מתנצלת על עוגמת הנפש". אולי מיותר לציינ אבל העורכת שלי ידעה שזאת תהיה התשובה, כי זאת לא פעמ ראשונה שהיא שמעה אותה. שמתי לב הדבר גרם לי לחשוב. שכשאני מבקרת בבית הכנ ת )בתדירות לא גבוהה מדי, במיוחד לא בימי החורפ הקרימ(, ומגיעה במקרה הטוב לעלייה רביעית בקריאת התורה, אני נוטה לה ציצ לכיוונ העלונימ בזווית העינ, לחפש את השער של 'שביעי', ואפילו לדפדפ לפעמימ כשאפ אחד לא רואה. ברור לי שישנמ יתרונות רבימ לעי תונימ הללו - המ מחולקימ בחינמ וז מינימ לכל יד. המ עו קימ בנושאימ שקשורימ למגזר ומ פקימ אלטרנטיבה ראויה לתקשורת אמיתית ובלי חרטות, ואחרי שהתחלתי לכתוב ב'שביעי' נדה מתי כשחשתי על בשרי את כמות ההש פעה והקוראימ שיש לעיתונ הזה. אז נכונ שכולנו יודעימ שצריכ להת רכז בתפילה, ונכונ שהריטואל הזה עשוי להיות מונוטוני ומעייפ, ונכונ שזה ארוכ, ושכולנו צריכימ הפוגה קטנה, אפילו בכדי לחזור ביתר שאת לתפילה. והכי נכונ זה שכולנו שואפימ להיות מכוונימ כל הזמנ לעשות רצונ בוראנו שבשמיימ. עיתון בית כנסת אני מעריכה את אלו שמגיעים לבית הכנסת, גם אם הם רוב התפילה מעלעלים בעיתון. אבל עצם זה שהפלטפורמה לחלוקה היא בבית הכנסת, לא הופך את זה ללגיטימי לקרוא את זה שם אני מעריכה את אלו שמגיעימ לבית הכנ ת, גמ אמ המ רוב התפילה מעל עלימ בעיתונ. באמת. עצמ זה שהמ קמו בבוקר ביומ שבת והלכו לתפילה - כבר על זה יש שכר פ יעות. ברור לי שאלו שעושימ זאת מינוקא, שנימ על גבי שנימ, אינ להמ את אותה התשוקה כמו לנו החוזרימ בתשובה שנחשבימ ילדימ בני עשר בענייני קדושה. אבל עצמ זה שהפלטפורמה לחלוקה היא בבית הכ נ ת, לא הופכ את זה ללגיטימי לק רוא את זה שמ. אולי כדאי גמ שהגבאימ יחלקו את העיתונימ אחרי התפילה, או ישימו אותמ במקומ מרוחק מה טנדר. זאת בעבר אז מעולם לא עשיתי אבל עכשיו אני מבקשת - אל תקראו את הטור שלי בבית הכנ ת. היי, כנ, אתה, שקורא עכשיו, תתרכז - "עלינו • לשבח" זה גמ חלק מהתפילה... shutterstock צילום: sharonroter@gmail.com לת גובות: ………

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==